Hemelvaart Waddentocht 2004

Woensdag 19 mei

Te water.  Klik voor vergroting Het belooft vandaag een mooie dag te worden dus besluit ik vroeg op pad te gaan. Trailer aankoppelen en rijden maar. Net voorbij Almere haal ik een mooie fonkelnieuwe Coaster in. Vast ook deelnemers aan de Hemelvaarttocht en inderdaad, het is de Argo met Peter en Jeroen. Om circa 13.00 uur te water van de smalle maar goed hanteerbare helling in jachthaven Noordergat te Lauwersoog (het waaide hard uit NO). Vele bootjes volgen. Een aantal, terug van de feeder-cruise, ligt al aan de steiger. Ook de helling aan de zoute kant zal door een laatkomer worden gebruikt. Bas en Frans (Gulliver) liggen buiten te wachten terug van een ruige tocht van Ameland met een geklokte maximum snelheid van 7.5 knoop (is de Drascombe dan toch een wedstrijdboot?).

De vloot bestaat uit veertien boten. Chris is 'admiraal' van deze tocht en Michel zal de bezemwagen besturen. De rest van de middag kennis gemaakt met de deelnemers, de bootjes bekeken en water gehaald. (Zal dertig liter voor vier dagen en twee personen voldoende zijn want Michel neemt ongeveer honderd liter voor zich alleen mee?) Chris onderwijst sturen op de riem bij wind vijf. Trimmen van de boot en gewichtverplaatsing blijken erg belangrijk te zijn.


Door de sluis.  Klik voor vergroting Rond 17.30 uur gaan we gezamenlijk door de sluis. Na de sluis leggen ongeveer vijf boten voor de deur bij de vis-snackbar aan voor een warme hap. De rest gaat alvast naar de achterste steigers om naast garnalenvissers aan de zilte lucht te wennen.

De tent opzetten en zo'n Lugger ombouwen tot slaappaleisje duurt aan het begin van het seizoen altijd wat langer. Waar liggen de spullen ook al weer en waar moeten de touwtjes aan worden vast gemaakt? Maar het lukt en na de wijnfles op tafel klaar te hebben gezet om ongeveer 21.30 uur Karin met de auto van het perronnetje in Grijpskerk opgehaald. De vertraging, begonnen op station Naarden-Bussum, bedroeg een uur. Na een fles wijn is het lekker slapen.

Donderdag 20 mei: wind (geschat) 2 NW
Rond half acht de auto van de Vissershaven naar de Noorderhaven teruggebracht en nog maar even gebruik gemaakt van de douches. Het zal waarschijnlijk de laatste keer zijn voor de komende dagen. We hebben het palaver gemist. Om negen uur gooit iedereen de trossen los. Op de vraag wat de bedoeling is krijgen wij van Bas te horen: 'Het wordt Simonszand, dat ligt ergens in het noordoosten!' Met weinig wind gaat het door de meestroom toch redelijke snel. Mooi gezicht al die Drascombes bij elkaar. Simonszand een uurtje aan de late kant bereikt. Chris had bij de feeder-cruise gecontroleerd of Simonszand nog op zijn plaats lag en of de ingang tot de Kokkelbaai nog wel de vereiste twee meter breedte had (dit was inderdaad net het geval). Om ongeveer 15.00 uur vlak langs de branding met weinig wind richting strand gevaren in de buurt van de ingang van het geultje. Sturen op de riem valt in de golven niet mee. Bij het strand maar snel overboord gestapt (in navolging van Chris en Michel). Vervolgens al hooykazend door het geultje naar de leegstromende lagune. Niet alle boten halen het tot de baai. Het is al laat in het tij. De meeste blijven steken bij de monding. Die kunnen pas 's avonds tegen een uur of negen verder. Het water loopt volledig weg.


Hooykazend door het geultje.  Klik voor vergroting

We lopen wat rond, zetten de tent op en eten. De wind is toegenomen tot vijf uit het noorden. We liggen volkomen beschut, omgeven en afgeschermd door wat hogere duintjes. Plan voor morgen: als het niet al te hard waait om de noord van Simonszand naar de oostpunt van Ameland of anders, om de zuid, onder Schiermonnikoog door met mogelijk even het zeegat uit en terug het Smeriggat in of opkruizen tegen de laatste vloedstroom op de Zoutkamperlaag ook naar het Smeriggat.

Het is inmiddels 21.00 uur. Daar komen ze aan in het opkomende water. Ir. Hooykaas heeft een groot gezin. Acht Drascombes worden naar binnen gelopen. De taakverdeling (wie staat tot z'n middel in het water en wie staat op het dek aanwijzingen te geven) geeft een aardig beeld van de verhoudingen.


Daar komen ze aan in het opkomende water. Klik voor vergroting Met het opkomende water leggen wij de boot ook wat hoger op het zand. Iedere twintig minuten in het water stappen en een stukje verder is een koude bedoening en eigenlijk niet erg slim. Volgende keer maar in n keer en goed. Een paar glaasjes Muider Schipper-bitter warmen aardig op, maar 's nachts krijgen we toch behoorlijk koude oren. Met een bivakmuts op slapen we comfortabel verder. Geen gezicht, klaar voor een bankoverval! 's Nachts na het droogval-len de druil weggenomen en boot aan de druilmast rechtop geschud.

Vrijdag 21 mei: Noord 5 (verwachting mogelijk 6 in de avond)
Als er om 10.30 uur voldoende water staat, anker op en op de riem sturend het geultje uit met ruime wind (het is behoorlijk smal, net voldoende voor Drascombes en kano's). Na een klein stukje branding kan zuid gestuurd worden en varen we voor de wind totdat we het droogste gedeelte van de plaat voorbij zijn om daarna west uit te gaan onder Schiermonnikoog langs. Prachtig stukje zeilen. Stevige maar ruime wind met alleen maar mooie bootjes op het water. Wat wil je nog meer? Vet-Free en Swaentje buigen af naar Lauwersoog.

We verzamelen en gaan een half uurtje voor anker onder Schier voorbij de veerhaven (we vroegen ons al af wat dat grote 'bushokje' op het water deed maar het was de veerboot terminal) om te kijken wat we verder doen. Elliott en Raveling gaan de haven van Schier in. De rest van de vloot zal droogvallen in de buurt van de haven. Wij kiezen maar voor de luxe variant in de haven waar de havenmeester vertelt van zijn kunstig geschilderde Longboat en waar hij al wel niet komt op het wad. Voor Drascombes wordt er altijd wel een plekje/boxje vrij gehouden in de haven. Ook nu is dat het geval. De drie open Drascombes liggen netjes beschut, in boxen, achter in de haven. De andere boten liggen inmiddels op het droge. Palaver om 17.00 uur in de haven. Wie zin heeft om uit eten te gaan in De Chattle gaat mee. Gerechten als Boegschroef, Gaffel, Anker en Meertros worden geserveerd. Voor een nagerecht is voor de droogvallers geen tijd meer in verband met het opkomende water. De bemanning van de open boten die in de haven liggen hebben de tijd aan zich zelf en gaan voor een kopje koffie naar Van der Werf. ('Heeft u ook cappucino?' 'Nee, alleen koffie!') Plan voor morgen is om onder de Oostpunt van Ameland te komen. Vertrek om 10.30 uur. Weer heerlijk geslapen. (Ook op een half flesje port slaap je lekker in, wat kun je toch veel meenemen in zo'n Lugger!).

Zaterdag 22 mei: wind NW 5 verwachting misschien 6 met 's nachts een vleugje 7.
De bemanning van Elliott blijft een dagje op Schier. Raveling gaat terug naar Lauwersoog en aan het einde van de dag weer op de trailer naar huis. Het plan wordt aangepast in verband met de verwachte harde wind: naar binnen het Lauwersmeer op. Tegen stroom en wind vijf zes de Zoutkamperlaag een stuk opkruizen is misschien te veel van het goede voor ons recreatieve wadvaardertjes.

De tocht naar Lauwersoog is prachtig met ruime wind en de vloedstroom mee. Met een bovenstroomse koers recht over het ondiepe (maar niet voor Drascombes) Brakzand. Wind vijf, misschien wel zes.


Terug naar het Lauwersmeer. Klik voor vergroting Met zijn allen door de sluis. Michel maakt foto's, ook van een bootje dat aan zijn landvasten begint te hangen, totdat hij erachter komt dat hij zijn eigen boot aan het fotograferen is. Alles komt goed na snelle reactie van Birgit die het landvast los krijgt. Met z'n allen voor anker achter het eiland. Volkomen beschut en in het zonnetje. Het waait nu wel een stevige zes. Reddingbootjes varen af en aan. Chris tracht een op lagerwal vastgelopen Valkje te redden. Op zeil bovenwinds ankeren, lijntje over en trekken maar. Zijn anker houdt niet en een nieuwe poging is hem niet gegund omdat de mannen van de KNRM roet in het eten gooien. Jammer voor Chris. Dat vinden (de jarige) Peter en Jeroen van Argo blijkbaar ook. Zij besluiten om ook maar op ongeveer dezelfde plek als de Valk vast te lopen om Chris een herkansing te geven. Chris zit lekker in het zonnetje en vindt dat een cursus zelfredzaamheid nu even op z'n plaats is. Jeroen en Peter stappen in het water maar kunnen de boot met z'n tween niet naar dieper water krijgen.
Jeroen en Peter  in de problemen, Klik voor vergroting Deze zit muurvast met het roer in de grond. Een reddingboot, net terug van een andere operatie, lukt het met vier man Argo weer bij de groep achter de beschutting van eiland af te leveren waar Chris het verbogen roer inspecteert. Ook de Butterfly krijgt averij aan het zwaard (liertalie gebroken) toen de grond even werd beroerd. Gelukkig kan Michel de talie vervangen.

Het plan is om in Ezumazijl (zuidelijk Lauwersmeer) te overnachten. Na een korte slagje kunnen we voor de wind en op alleen de fok (wind zes) die kant op. Het smalle toegangsvaartje van Ezumazijl is net niet bezeild en kruizen met maar vijf meter ruimte schiet niet op. Op de motor varen we naar binnen. Chris en Michel keren halverwege het Lauwersmeer terug om Argo te helpen. De helmstok zit los waardoor deze onbestuurbaar is geworden. Dit is niet te repareren waarna zij niets anders kunnen doen dan Argo naar de jachthaven en trailer brengen (jammer) voor ze zich weer bij de groep voegen.


Borrelen, klik voor vergroting Ezumazijl ligt zeer beschut en biedt een prachtige natuur. 's Avonds wordt er gezellig geborreld (was er nog niet van gekomen, tenminste niet met z'n allen) aan boord van Butterfly waar wij naast liggen. De volgende ochtend ligt het achterdek van de Castor en Pollux bezaaid met dopjes van pistache-nootjes en worstenvelletjes. Het zijn barbaren die Drascombe-bewoners. Ook nu weer heerlijk geslapen.

Zondag 23 mei: wind nog stevig maar neemt af tot Noord 5.
Na een mooie wandeling vertrekken we rond 11.30 uur uit Ezumazijl.
Ezumazijl, klik voor vergroting Afscheid van Frans en Margot die nog de tijd hebben om terug te varen naar Nulde. De wind blijkt voldoende afgenomen om een stuk grootzeil bij te zetten. We kruizen terug naar Lauwersoog waar we verwelkomd worden door NKDE secretaris meneer Te Kloese.

Butterfly blijft tot Pinksteren in de haven liggen en zal dan de vakantie voortzetten. Skua zal ergens in de week terug naar de thuishaven worden gevaren. Michel vaart een box in om telefonisch zaken af te handelen (Coaster als kantoor) en de rest gaat op de trailer en naar huis.

We kijken welgebruind terug op een zeer geslaagde, mooie en gezellige tocht. Het weer was prachtig. De wind zat in de goede hoek maar was (in de verwachting) af en toe stevig. Chris nogmaals heel erg bedankt. Volgende keer zijn we er zeker weer bij.


De auteurs bij de Kokkelbaai. Klik voor vergroting Rob Moot en Karin Kemp
a/b Lugger Castor en Pollux.

Deelnemende schepen en bemanning:

Longboat
Raveling - Mark

Lugger Castor en Pollux - Rob en Karin
Elliott - Karin en Maus

Cruiser White Seal - Frans en Margot
Swaentje - Albert en Pa Piet

Coaster Argo - Peter en Jeroen
Butterfly - Kurt en Regina
Gulliver - Bas en Frans
Imp - Engelien en Jos
Olle - Chris en Birgit
Rietgans - Chris en Peter
Skua - Frans
Vet-Free - Bert en Mart
Yraida - Michel