2 of 4 takt. Vragen van Wim Damen, beantwoord door Ton Wegman

Geachte Heer Wegman,

Naar aanleiding van uw reisverhaal 'De ideale motorboot', waarin u schrijft
"Sinds twee seizoenen ben ik in het rijke bezit van een viertakt motor en dat levert me een groot aantal voordelen op ten opzichte van een tweetakt. Geen circusacts meer met maatbekertjes olie die op een slingerende boot aan de benzine moet worden toegevoegd, nauwelijks nog stank en het geluid is een stuk minder. Daarenboven is dit motortje zeker 30% zuiniger dan zijn dorstige tweetakt broertje"
, zouden wij graag het volgende willen opmerken:

Zou u op onze opmerkingen willen reageren?

Wij volgen op de website met interesse de informatie over de Drascombe boten, misschien zal dat leiden tot de aanschaf van een type. Er is een veelheid aan informatie die we nog lang niet hebben doorgespit. Wellicht dat daarom het antwoord op onze vragen daarin te vinden is. Toch zijn we zo vrij er enkele aan u te stellen:

Uw reactie met belangstelling tegemoet ziende,
met vriendelijke groet,

Wim Damen



Beste Wim,

Wat een degelijke voorbereiding op de aanschaf van je nieuwe boot. Deed iedereen dat maar zo. Ik denk dat er dan veel minder boten als weeskinderen in hun box groene algenaangroei en spinnenwebben zouden liggen verzamelen.

Mijn artikel De ideale motorboot, zie onder het subkopje techniek, was overigens niet in de eerste plaats bedoeld om de lof te zingen over de onvolprezen viertakt, maar om mede Drascombebezitters over een drempel van schaamte te helpen. Er is vooral door Hans Vandersmissen in heel veel verhalen nogal neerbuigend gedaan over het gebruik van de motor op een Drascombe. Dat is in mijn ogen onterecht. Het hangt helemaal af van het uitgangspunt waarmee je van wal steekt. Zoals Smis zelf in de Dorestad raid gemerkt heeft en ook beschreven in de Spiegel der Zeilvaart, roeit een Drascombe beroert. Honderd meter een haven in of uit is nog wel te doen, maar wil je op smal binnenwater grotere afstanden afleggen, dan is zo’n zacht pruttelend koffiemolentje heerlijk. Ik denk met weemoed terug aan mooie smalle watertjes die ik nu niet meer kan bezoeken met mijn Drascombe van de buitenkatagorie, zoals de Beemsterringvaart, de Winkel en de Waver. Om over al de mooie grachten van mijn geboortestad Mokum nog maar te zwijgen. (Ik bezit een Nienke yawl van 31 voet met een aluminiumpaal van 10 meter als hoofdmast die zich niet zo makkelijk laat neervlijen om onder vaste bruggen door te varen. Met mijn Coaster Nemo ging dat fluitend en in een paar tellen.)

Je hebt natuurlijk gelijk met je opmerkingen over het mixen van olie bij een tweetakt motortje. Het was een dichterlijke overdrijving. Toch vind ik het over het algemeen gedoe, dat precies afpassen van de juiste hoeveelheid olie met een maatbekertje. Bovendien moet je voor zo’n extra fles olie, inclusief maatbeker en schoonmaaklapje, weer een plekje vinden aan boord. In mijn ogen is het varen met een Drascombe het summum van traveling light. Dus hoe minder rommel mee, hoe beter.

Dat een viertakt zwaarder is dan een tweetakt wist ik niet, maar ik heb in het gebruik geen verschil gemerkt. Misschien zijn mijn mijn oude waterpolo-biceps daar verantwoordelijk voor. Tijdens het varen heb ik geen veranderingen in kop- of kontlastigheid opgemerkt. Bovendien hangt de motor in een bun en dus niet helemaal achterop zoals jij suggereert.

Wat betreft het gebruik van brandstof blijft de viertakt kampioen zuinigheid, een voordeel dat met de huidige prijsontwikkeling van het vloeibare goud toch wel steeds aantrekkelijker wordt. Omdat ik met mijn Nemo graag op het binnenwater lange tochten maakte was voor mij het verschil in consumptie van de viertakt al snel voelbaar.

In testen, zoals die onder andere zijn verschenen in de Waterkampioen (in menige bibliotheek makkelijk terug te vinden en anders via de lezersservice van de ANWB), is aangetoond dat het aantal decibellen dat een viertakt produceert aanzienlijk minder is dan het geluid dat een gemiddelde tweetakt voortbrengt. Ikzelf vond de verschillen significant genoeg om in mijn artikel te vermelden.

De uitstoot van kwalijke dampen is bij een tweetakt toch echt aantoonbaar hinderlijk. Ik heb me laten vertellen dat om die reden op een aantal meren in Duitsland en Zwitserland het gebruik van tweetakt aan banden is gelegd. Zelf vond ik het verschil, nauwelijks nog stank in de kuip bij een windje op de kont, dermate gunstig uitvallen in het voordeel van de viertakt dat ik het wel moest vermelden in mijn artikeltje.


Wim, koop die Lugger hang er desnoods zo’n kittig electromotortje achter, ook heel betaalbaar en helemaal schoon en fluisterstil, en geniet van het onovertroffen Drascombe geluk; varen waar anderen niet kunnen komen.

Veel plezier,

Ton Wegman

PS, hierbij twee mooie smaakmakende foto’s die ik nam tijdens een van mijn vele motortochten door Amsterdam. Binnenkort komt er een toeristisch verhaaltje op deze site van mijn hand met een aantal geheime tips over onverwachte tochten door groot Mokum onder de titel Varen buiten de Grachtengordel.

Klik voor vergroting Klik voor vergroting


Zwemtrap


Ik heb vandaag, samen met twee trouw maatjes, de boot weer op de kant gezet. Wat een prachtige dag, nog even wat rondgevaren op het Gooimeer en daar ging ie, richting winterplek. Over drie maanden begint het feest weer. Alvast een hele waslijst gemaakt wat er voorjaar 2007 moet gebeuren.

Daarbij moest ik denken aan een prachtige dag in juni, warm en een lekkere wind. Ik ging voor anker dicht bij de Hollandse brug, bij een van die eilandjes. Mijn drie gasten lagen al overboord toen ik mij nog in zwemkleding moest hijsen. Voordat ik ook te water ging moest ik even denken aan het jaar daarvoor toen ik op de Nieuwkoopse plassen een Valk huurde. Na het het zwemmen wilde ik weer aan boord, maar dat ging niet zo gemakkelijk. M'n voeten konden geen houvast krijgen en schoten steeds onder de boot, waardoor het heel lang duurde voordat ik met behulp van een opvarende die niet te water was gegaan, weer aan boord kwam.

Op het Gooimeer dacht ik dit wel te kunnen regelen met een zwemtrapje dat bestond uit kunststoftreden die met een touw bij elkaar werd gehouden. Het trapje hoorde bij de inventaris en was nog nooit door mij gebruikt. Ik hing het overboord, maar toen ik uit het water wilde, gebeurde hetzelfde als toen met de Valk, het trapje schoot onder de boot en ik kon mij met heel veel moeite weer aan boord hijsen. Op het lijstje van volgend jaar staat o.a. een zwemtrapje, die mooi strak tegen de huid van de boot aanblijft, maar waar vind ik die?

Heeft iemand ervaring met een trapje dat qua afmetingen past bij een Drascombe en het nog goed doet ook. Ik neem aan dat hij dan gemonteerd zit op de achterplecht, maar hoeveel (kilo's) kan die hebben? Als je wat te melden hebt, laat het dan even horen, vast bedankt en die drie maanden zijn zo voorbij, ik kom je wel weer tegen, groet,

Nico Brandjes
Coaster Evgenia


Onderstaande zwemtrap wordt geleverd door Drascombe Nederland
(redactie ElectroBaD)

 



Koken aan boord

Beste Nico,

Ook wij zijn onlangs toegetreden tot de Drascombe-‘gang’, eveneens met een Coaster. Ook voor mij was het even zoeken naar een handige en veilige oplossing voor koken aan boord.

Bij het schip zat een kookkist, dé kookkist nog wel, maar de omvang ervan stemde me niet vrolijk. Ik hoef bij het koken van theewater niet alle bestek, de borden en de kruiden bij de hand te hebben. Liever een kleinere kookmogelijkheid, en het bestek, de borden en de kruiden apart opgeborgen. Een simpel brandertje op een gastankje is een gevaarlijk, wiebelig ding. En ook wíj willen zowel binnen (op vloer en zwaardkast) als buiten (op brugdek en kuipvloer, maar ook bv. op een steiger) kunnen koken. Benzine en spiritus vielen toch af vanwege de lucht (als je binnen wilt koken). Tenslotte moet het geval ook een windscherm hebben.

Dus ben ik gaan knutselen, zoals jij dat noemt.


Ik vond bij een buitensportwinkel een voetstuk (driepoot) voor een brander, met een slangkoppeling, zodat de brander naast de tank ipv erop staat. Daarbij kocht ik een redelijk grote brander van Primus (met drukknop-ontsteking, handig!). Het voetstuk monteerde ik op een plankje (van 30 x 19 cm), met het tankje ernaast (voorlopig) met elastieken vastgezet. Er passen dus grote en kleine tankjes op. Onder dat plankje vier rubber doppen geschroefd, zodat het geheel stroef op het brugdek staat. Als de brander op de zwaardkast staat, voorkomen de doppen dat hij er van afschuift. Ik heb nog een hoekje (van 8 x 6 cm) uit de plank gehaald zodat hij een stuk langs de zwaardlier kan schuiven. Vervolgens met boutjes een oude aluminium pan (een rond stuk uit de bodem gezaagd) om de brander gemonteerd, die als windscherm fungeert en voorkomt dat pannen eraf schuiven. Het geheel past in een opbergvak onder het brugdek.

Het gasje voldoet prima. Een nadeel ("wet van behoud van ellende") is dat de aluminium pan nogal heet wordt. Hij is overigens ook heel snel weer afgekoeld. Ook kunnen er geen grote pannen op, maar die hebben we niet aan boord.

Met vriendelijk groet.
Frank van Delden




Motorophanging tijdens transport

LS

Miss Marple in het jaar 2007:

Na een grondige schilderbeurt ziet de boot er als nieuw uit, de uitdaging om er nu ook mee te doen, waar ze voor gemaakt is (trailersailen) is er alleen maar groter en aanlokkelijker op geworden .

Aangezien de oude Bramber trailer niet aan de eisen voldoet die wij eraan stellen (max totaal gewicht 750 kg ) moest er nu dus een nieuwe trailer komen. Deze is inmiddels besteld bij Theo Stet Heerhugowaard een Sterk trailer max totaalgewicht 1050 kg. Dit tegen de alleszins redelijke (in mijn ogen althans) prijs van in totaal € 2125,-- .

Nu komt mijn vraag : kan ik bij het traileren de bbmotor (honda 7,5 pk) eraan laten hangen het gaat me hierbij vooral om de vraag of de motorplank deze krachten aankan. Een ander probleem is misschien het feit dat er nu en groot gewicht hoog en ver achter de traileras zit hetgeen de kogeldruk negatief beinvloedt.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen hierbij zijn .

Zodra eea binnen is zal ik een paar fotootjes maken en die doormailen.

Ander probleem: na jarenlange trouwe dienst is dit seizoen mijn (niet standaard op Longboat-Cruiser) buiskap gescheurd .Ik weet niet waar deze vandaan komt (van Coaster misschien of van een Drifter) Is hier achter te komen en wat kost dan een nieuwe buiskap? NB de kuiptent zit met klittenband op de buiskap vast.

Goede jaarwisseling en een gezond en zeilbaar 2007

Jan Hamburg

 

Beste Jan,

De Honda 7.5 is inderdaad van de zwaardere soort. Door de fabrikant wordt aanbevolen de motor in verticale stand te transporteren. Dat is echter lastig als je in de vergrendelde positie een obstakel tegen komt zoals een verkeersdrempel. Onvergrendeld ontstaat er tijdens transport onacceptabele beweging. De oplossing is de staart in onvergrendelde staat omhoog te binden, liefst zowel omhoog als omlaag geborgd zodat er geen beweging in zit. Bescherm de hekplank door een ruim uitgesneden oud stuk tapijt.

Op de oudere Drascombes is de motorplank aan de romp bevestigd door middel van gegalvaniseerde (oog)bouten. Behalve dat die vaak scheef in de romp gemonteerd zijn en zo het glasweefsel kraken blijken ze buiten zicht weg te roesten. We hebben bouten aangetroffen die minder dan de helft van hun oorspronkelijke dikte over hadden! Daar zit het gevaar in wat betreft de motorophanging. Meestal blijft het lang goed gaan, maar bij extreme krachten zoals tijdens transport of plotsklaps vol achteruit slaan bestaat de kans dat de motor van het schip los breekt.

Drascombe Nederland levert een set op maat gemaakte rvs Aisi 316 (oog)bouten, platen en zelfborgende moeren om dit probleem te tackelen.

Indien de gehele slijplijst onder het schip goed ondersteund is door kiel rollers zie ik daar geen probleem. Wat betreft de gewenste kogeldruk, die is door de leverancier af te stellen. Lever daarvoor een schip aan, geheel geladen zoals je er mee op pad wilt. Optimaal is een kogeldruk van rond de 75 kilogram, maar dat is onder meer afhankelijk van de geïnstalleerde trekinrichting onder je auto. Zwaarder is qua veiligheid meestal geen probleem, veel lichter is de oorzaak van een slingerende trailer, vooral bij fel remmen en afdalingen.

Wat betreft de buiskap, die is op de Cruiser altijd op maat gemaakt en is nooit standaard af-werf geleverd. Informeer bij de lokale zeilmaker naar de mogelijkheden of bij de DN zeilmaker Aerosails, Jan Kooij, te Huizen.

Succes en jij en alle opvarenden van Miss Marple ook een voortvarend 2007,

DRASCOMBE NEDERLAND
Michel Maartens

Cruiser Longboat 1979, nog de helft van de originele dikte resteert rvs A4 vervangingsset

Coaster uit 2000, afgebroken motorplank Coaster uit 2003, uitgebroken bouten van motorplank tijdens omhooggeklapt, ongeborgd transport



Koken aan boord Deel III

Dag Frank, wat leuk dat een Drascombe je min of meer dwingt creatief met je mogelijkheden om te gaan, waardoor er over hetzelfde onderwerp duizend bloemen kunnen bloeien.

Ik herkende in jouw ontwerp iets van de Trangia koker uit Zweden. Ik heb zo'n ding aangeschaft, waarbij ik in mijn achterhoofd hield dat ik op spiritus en gas kon koken. De Trangia heeft als voordeel dat hij perfect als windscherm werkt, zonder heet te worden. Dit omdat er allemaal gaatjes inzitten. Trangia levert zelf een passende gasbrander bij, maar ik denk dat andere branders ook passen of pas baar gemaakt kunnen worden. Ik heb mijn setje in een kistje gemonteerd, veel kleiner en simpeler dan de kookkist, die ik prachtig vind, maar, wat je zegt, als je hem tijdens het varen onder het brugdek vandaan moet peuteren dan is dat wel een gedoe.

Ik denk dat ik over twee maanden, als het schip weer in het water ligt, nog wel even ga kijken of jouw plankje te combineren valt met mijn Trangia. Het kistje had ik bedacht om daar ook nog een cardanische ophanging mee te verwezenlijken, maar dat laatste lijkt mij toch wat overbodig. Ik hoop dat we over niet al te lange tijd naast elkaar afmeren en dan niet alleen kunnen mailen over onze vondsten, maar ook elkaar kunnen laten meegenieten van onze culinaire zeemanshappen, vriendelijke groet,

Nico Brandjes
Coaster Evgenia

De Gimbals is de huidige CBL versie semi cardanisch.
De Gimbals. Dit is de huidige CBL versie semi cardanisch.
De Cooker box. Deze box kon vroeger volledig cardanisch worden geleverd wegschuifbaar onder bb CO brugdek, hier met de brander met piazzo ontsteking zoals Frank beschrijft.
De Cooker box. Deze kon vroeger volledig cardanisch worden geleverd
wegschuifbaar onder bb CO brugdek,
hier met de brander met piazzo ontsteking zoals Frank beschrijft.



Zwemtrap Deel II

Dames en Heren, met name Nico Brandjes

Herkenbaar probleem en niet zonder gevaar als je alleen bent. Bij Haas in Oudega heb ik een vaste, uitklapbaar RVS trapje op maat laten maken. Zit vast aan achterplecht en hout, over de wrikdol heen.

Werkt prima, boot gaat niet schuin hangen als je de trap gebruikt.

Bart de Bruyn
Coaster Push Me Pull You

 



Zwemtrap Deel III

Dames & heren, m.n. Nico Brandjes en Bart de Bruyn,

Met enige verbazing las ik de inzendingen betreffende de hulpmiddelen waarmee sommige Drascombevarenden na het zwemmen weer scheep gaan. Waar de uitrusting van onze jachten zich doorgaans onderscheidt op het gebied van eenvoudige, zeemanschappelijke doelmatigheid, worden thans omvangrijke contrapties in RVS aangeprezen als oplossing van het embarkeringsprobleem "uit den natte".

Persoonlijk ben ik niet meer een van de lenigsten, zoals mij ten aanschouwen van mijn echtgenote en onze jongste dochter kort na de aanschaf van onze Cruiser Longboat pijnlijk gewaar werd. Na een gezamenlijke zwempartij rond onze Longboat destijds in het warme water van de Westeinder, lukte het mij slechts met de grootste moeite om mijn knoestige knoken weer aan dek te hijsen, terwijl mijn bevrouwing zich reeds in de kuip verkleedde.

In mijn directe omgeving beschouwt men mij over het algemeen als nogal onhandig. Klussen is niet mijn "fort". Echter, wanneer het om nautische zaken gaat, valt dat soms nog wel mee. Zo heb ik, na thuiskomst van het Westeinderreisje voor mijn "boarding"-probleem een oplossing bedacht en gefabriceerd, zoals op onderstaande foto is te zien.

Ik heb een 8 mm nylon eindje van pakweg 2 m. lengte aan een plankje van 20 cm x 8 cm bevestigd. De uiteinden heb ik door twee gaten aan weerszijden van het plankje gestoken en aan de onderzijde van het plankje voorzien van achtkopen. De bocht van het nylon lijntje heb ik om de overloop van de grootschoot geslagen en doorgestoken. Het lijkt sprekend op een stijgbeugel zoals die aan een paardenzadel hangt. Noemt men in Albion de overloop niet "horse"?

In ruste ligt het plankje met zijn lijntje aan dek tegen de bakboords verschansing. In geval ik vanuit het water aan boord wil klimmen (man over boord!) wip ik het zaakje overboord en zet ik een voet in de stijgbeugel. Dankzij de lengte van de lijn schuift mijn voorvoet iets onder het vlak ter plaatse en klemt zich vanzelf vast. Hierdoor kan mijn voet niet naar voren of achteren schuiven. Een hand aan de verschansing en de andere aan de overloop en ik klim weer aan boord. Simple comme bonjour!

Totale kosten: ongeveer niets. Kleine moeite, veel plezier.
En,….het lijnenspel van de Longboatromp wordt geen geweld aangedaan!

Vriendelijke groeten,

Jan Best
Schipper van ICHTHUS
15 februari 2007