Koken aan boord

Beste Zeilgenoten,

Cooker box

Als kersverse Drascombevarende ben ik tijdens dit prachtige weer veel op het water en elke dag steek ik wel wat op. Wat nu mijn aandacht heeft is het koken aan boord.

Ik heb op mijn Coaster zo'n kunststof bak, hij lijkt een beetje op de kattebak, met daarin de cardanische ophanging en het Campingaz brandertje. Simpel en voor een kopje koffie doelmatig. Maar of ik nu zeil of niet, het blijft pielen met mijn hoofd door het luik boven de brander om te kijken of het al kookt en het gas uitzetten als het dan zover is, wordt een hachelijke onderneming, waarbij ik over de brander heen moet reiken om het knopje te vinden om het gas uit te doen en dan volgt nog het verplaatsen van het pannetje met vloeistof, de ARBO dienst zou er geen goed woord voor over hebben. In het na- of voorjaar, als je veel kleren aan hebt is het gevaar dat je fleece in de fik vliegt niet denkbeeldig. En als het zo warm is als nu, dan loop je de kans jezelf te verbranden. Er is bij de bouwers van de boot vast heel lang nagedacht over deze constructie, maar ik vind het driemaal niks, sorry.

Ik hoor geluiden van kookkisten, de kookkist van Ton Wegman moet zich intussen verheugen in een zekere faam. Zelf wil ik iets knutselen, waarbij er zoweel binnen als buiten, op het brugdek, kan worden gekookt. De kookkist is zoiets lijkt mij. Ik verwacht dat je hem zo op het brugdek kan zetten en kan gaan koken, misschien nog vast zetten met een touwtje aan twee kanten. Maar wat voor brander zit er dan in. Zelf denk ik aan spiritusbrander van het Zweedse merk Trangia, niet zo snel maar wel zo veilig.

Ik stel mij voor die in een kistje te monteren met wat extra ruimte voor kookspullen. Laat eens wat horen hoe jullie het gedaan hebben. Want ik vraag mij wel af of het monteren in een kistje dan ook inhoudt dat de cardanische ophanging blijft bestaan, want die doet het bij de oorspronkelijke constructie prima, maar vraagt wel wat ruimte. Graag suggesties en vooral ervaringen waar ik mee verder kan.

Alvast bedankt,

Nico Brandjes
Coaster Evgenia


Gimbals



Het isoleren van Oemoemenoe


Klik voor vergroting Omdat een drascombe coaster niet ge´soleerd is, werden we in het voor- en najaar nogal nat door de condens. We hebben indertijd gekozen voor een boot met kajuit omdat we graag droog blijven.

Oemoemenoe was bij de drascombe importeur in verband met het 2e lek wat gerepareerd zou worden. Hij adviseerde om de kajuit te isoleren om condens te bestrijden. In die periode is de kajuit aan de binnenkant netjes geschuurd, waardoor de Flackpaint verwijderd is. We hebben het tapijt gezien waarmee een drascombe ge´soleerd wordt. Zacht gezegd vonden we het niet bepaald een verrijking van de boot. Al zoekend stuitten we op isoship. Dit is zelfklevend materiaal van gesloten schuim met daarop wit vinyl. We hebben een monster aangevraagd op de site van isoship. Dit materiaal vonden we wel mooi en passend in de stijl van een drascombe. De vraag was of deze rechthoekige platen in de ronde vormen van een coaster kajuit mooi te verwerken zou zijn.

Het voorjaar was erg koud. De boot lag braaf te wachten op het seizoen op de trailer. Zodra het mooi weer was in mei kon ik eerst de primer op de binnenkant van de kajuit zetten. Dit is de noodzakelijke ondergrond voor de isoship platen. Het is mooi materiaal,maar het kan alleen verwerkt worden zodra het warmer is dan 15 graden. Daar hebben we dus met smart op zitten wachten. Eindelijk was het weer warm genoeg. Wij moesten die dagen werken. Niet helemaal blij aan het werk.

Uiteindelijk lukte het Kitty om de eerste twee platen, die we als proef hadden laten komen, te verwerken. Het resultaat was boven verwachting. Het kostte haar wel 8 uren voor de eerste plaat om hem te verwerken en de tweede ging al een stuk sneller: slechts 5 uren. Nou vindt Kitty prutsen op de vierkante millimeter wel leuk. Ze heeft die uren dus zitten genieten. Gek genoeg was ze ook nog flink verbrand terwijl ze voornamelijk in de kajuit had gezeten. Tja, de eerste dagen dit jaar met mooi weer. We hebben houten panelen aan de achterzijde van de kajuit. We wilden daarachter ook isoleren, omdat we daar de condens op het voeteinde van onze slaapzakken zagen druipen. De panelen waren er toch al vanaf in verband met het schuren. De panelen zitten vast met messing boutjes. Platkop met groef gemaakt van messing. Waar haal je dat weer vandaan? Bij verschillende ijzerhandels en goed gesorteerde watersportwinkels hebben we ernaar gevraagd. Iedereen keek glazig en begon vervolgens de voordelen van roestvrij staal aan te prijzen.

Klik voor vergroting Klik voor vergroting

Uiteindelijk hoorden we van een groothandel in rotterdam in bouten en moeren die de juiste boutjes kon leveren. Aan de balie moest de man ca 10 minuten zoeken voor hij in catalogi vond dat ze de juiste boutjes hebben. "Hoeveel wil u er hebben? 8 stuks. We leveren eigenlijk niet aan particulieren." Hij naar zijn baas en die besloot dat we zulke bijzondere boutjes wilden dat het niet redelijk was om ons weg te sturen. De man naar boven en riep over de railing van de bovenverdieping: "acht stuks he?"We hebben dit bevestigd. Hij had ondertussen een bak in de hand waarin duidelijk te zien was dat daar de nodige kilos inzaten. Na een aantal minuten was hij terug met onze 8 boutjes. We hebben de benodigde 5 of 6 euro betaald en gingen gelukkig de deur uit.

Klik voor vergroting

Kitty had als eerste de achterkant van de kajuit ge´soleerd. Het leek haar het meest vlakke en gemakkelijkste stukje om mee te beginnen. Zo kon ze het materiaal ook leren kennen.Ik heb de panelen weer bevestigd. Dit kostte ook weer een dag,want elke bout heeft zijn eigen lengte. En op die lengte moest ik ze opmeten, afzagen, ontbramen en daarna bevestigen. We hadden overlegd met Michel Maartens en volgens hem hebben we ca 9 platen nodig om de kajuit te isoleren. Dus wij vrolijk nog 7 platen besteld. Binnen enkele dagen waren die er. In de eerste week van onze vakantie heeft Kitty nog zo,n 5 dagen ge´soleerd. Helaas kwam ze 2 platen tekort. die hebben we besteld,maar het duurde dit keer een week voor ze geleverd konden worden. We gingen op vakantie met een nog niet geheel affe kajuit.

Tot onze verbazing en aangename verrassing werkt de isolatie ook geweldig goed bij grote hitte. Vorig jaar in Kroatie brandden we 's ochtends uit onze kajuit. Deze zomer was het heter in Nederland, maar het was prima uit te houden. Behalve: raak de ramen niet aan bij het uitrekken na wakker worden, wanneer de hete zon erop staat te branden. Dat doet gewoon pijn. De lege plek waar nog niet ge´soleerd is, daar was het heet als je je hand erop legde. Waar isolatie zit voelde net als de luchttemperatuur. O ja, wij kunnen ons uitrekken in de kajuit.dat is niet omdat onze kajuit zo groot is,maar wij zijn niet zo groot. Wij hebben ook stahoogte onder de buiskap in de kajuit.

Tot slot en ter bemoediging: er zijn geen gemakkelijke stukjes om een drascombe kajuit te isoleren. Er zijn moeilijke en nog veel moeilijkere stukken en een paar rot stukjes.

met vriendelijke groet,

Kitty en Alex Rombout
Coaster Oemoemenoe