De chirurgijnskist

De chirurgijnskist. Klik voor vergroting Mij werd gevraagd een advies te geven wat je het beste mee kan nemen in de EHBO tas van de Drascombe.
Goed beschouwd ben ik geen goed adviseur. Ik heb namelijk een reuze hekel aan spullen die ongebruikt op de boot liggen. De boot is daarvoor te klein en ik ben allergisch voor kilo's op zo'n lichtgewicht bootje. De onderstaande lijst heb ik dan ook niet compleet aan boord. Toch ontkom je niet aan een pleister als je je hand hebt gestoten. Is dat genoeg? Nee

In de eerste plaats moet je je eigen medicijnen meenemen! Verder: je kunt zelf heel spartaans zijn, maar je bemanning is dat niet altijd.

Ik heb een lijstje gemaakt, er van uitgaande dat je binnen twaalf uur in de bewoonde wereld kan zijn. Ga eerst naar een drogist, die levert meestal goedkoper dan een apotheek.

Verbandmiddelen
Hansaplast, steriel gaas 10x10 centimeter, idem 5x5 centimeter, elastische zwachtel 6 en 10 centimeter breed, rol pleister.

Brandwonden
Zilversulfadiazinezalf (Flammazine)

Zeeziekte
Cinnarazine 25 milligram. Eén uur tevoren innemen, werkt acht uur (deze gebruik ik)
Of Cyclizine 50 milligram, gebruik idem
Scopoderm (pleister voor achter oor) zes uur tevoren, werkt drie dagen. Pas op voor serieuze bijwerkingen. Al met al niet zo geschikt voor het vaargebied van een Drascombe.

Pijnstillers
Paracetamol 500 milligram, maximaal 4 keer 2 tabletten
Ibuprofen 400 milligram, maximaal 3 keer 1 dragee

Diarree
Loperamide 2 milligram (Imodium). Begin met 2 capsules, na twee uur 1 capsule. Herhalen tot de diarree gestopt is, maximaal 8 capsules.

Onderkoeling
Aluminium deken (ANWB winkel of leger dump)

Zonnebrandmiddelen

Nog wat algemene adviezen:

Oktober 2003
Hans Frima
Coaster Slack II


Drascombes met een kapot roerlager

Afgelopen winter ontdekte ik dat op mijn longboat MK1 het onderste roerlager los zat. Er was speling ontstaan tussen het laminaat en het bronzen plaatje. Op de site zijn al enkele tips binnengekomen over hoe dit gerepareerd kan worden. Ik zou graag een ander alternatief willen aandragen dat bij mij erg goed heeft gewerkt.

Aan de bovenkant, in het achterluik, kan je zien dat het bronzen plaatje is ingelamineerd. Boor met een rechte frees of boormachine een aantal gaten door het laminaat heen tot je het plaatje een klein beetje vrij hebt. Met een priem kan je voelen dat het plaatje los zit. Maak nu een beetje epoxy aan en knip wat glasmat in stukken. Prop deze,in epoxy gedrenkte glasmatjes met een priem (of een takje dat je op de oprijlaan vindt) door de gaatjes en duw dit zo stevig mogelijk aan. Doe dit tot de ruimte om het plaatje helemaal vol zit en de speling dus weg is. Laat de boel uitharden en werk het af met bv epoxyplamuur.

De gaatjes hoeven alleen maar zo groot te zijn dat je de glasmat/epoxy er in kan proppen. Dit heeft als voordeel dat je weinig hoeft te slopen om deze reparatie uit te voeren. Ander voordeel is dat je niet op er gemakkelijk bij kunt. Aan de onderkant van de boot kan wat epoxy tussen de kielbalk wegdruppelen. Zorg er daarom voor dat je niet al te scheutig met de epoxy in de weer gaat. De epoxy hoeft alleen het glas te binden. Als je het glas er in drukt zal je ontdekken dat je minder epoxy nodig hebt dan je dacht.

Klinkt misschien niet erg elegant, dat geef ik toe, maar het is erg stevig, je hoeft er de boot/ kielbalk niet voor te beschadigen en het is binnen een half uurtje gepiept.

Groeten,
Erik Schwencke / Muis.



Nog meer trailer registratie perikelen

Enige jaren terug heb ik ervaring opgedaan met de RDW inzake de goedkeuring van een boottrailer.
De huidige actie van de overheid is wel een manier om geld binnen te halen maar valt niet toe te schrijven aan de RDW op zich.

Eerst registreren, daarna wegenbelasting.

De wet zei en zegt dat elke aanhangwagen, boottrailer, caravan of marktkraam, met een groter totaal gewicht dan 750 kg door de RDW goedgekeurd moet zijn voor het gebruik op de openbare weg. Het feitelijke totaal gewicht is hierbij van onderschikt belang aan het gespecificeerde totaal gewicht, zijnde het eigengewicht van de trailer plus de toegestane lading.

Bij een serie matig gemaakte trailer zal de fabrikant zorg dragen voor de type goedkeuring. Vergelijkbaar met auto's. Dit wordt aangegeven met een nummer wat wordt 'ingeslagen' op het type plaatje. Als het een eenmalig geproduceerd ontwerp is kan eveneens goedkeuring zijn verkregen en ook dit is eventueel terug te vinden op het type plaatje. Het type plaatje vertoont naast andere gegevens zoals laadvermogen, dus type nummer, serie nummers en eventueel goedkeurings nummer.

Indien boot plus trailer meer wegen dan 750 kg en als het type plaatje geen goedkeurings nummer vertoont, is de trailer in principe niet toegelaten tot de Nederlandse wegen. LET OP: Dit heeft tot gevolg dat men in principe onverzekerd deelneemt aan het verkeer. Bij eventule schade is men dan geheel afhankelijk van de bereidwilligheid van de verzekeraar maar laat je de deur wagenwijd voor hen open om niets te betalen. Het feit dat BTW, Motorrijtuigenbelasting (ook voor trailers!) en/of de verzekerings premie keurig betaald is, doet niets af aan deze onprettige situatie.

Tips:

  • Kijk naar Nederlands goedkeuringsnummer. Fabrikanten als Pega ( www.pegabv.nl ) moeten info hebben met betrekking tot type goedkeuring;
  • Indien aanwezig kan de trailer aangemeld worden voor registratie met verwijzing naar dit nummer;
  • Geen nummer, dan kan je kiezen voor het moeizame proces van de trailer laten goedkeuren en de daarmee gepaard gaande kosten;
  • Kosten keuring afwegen tegen aanschaf trailer met goedkeuring;
  • De Waterkampioen heeft een aantal jaren terug een tweetal prima artikelen gepubliceerd met alle eisen ten aanzien van boottrailers. Deze zijn waarschijnlijk wel op te vragen;
  • Indien u toegang heeft tot internet kan u de actuele stand van zaken hier bekijken
  • En een uitgebreide weergave van de nieuwe regelgeving hier nalezen.

  • Met vriendelijke groet,

    J. Hepping
    jhepping@tiscali.nl



    Van Koning, Roest en Hennegat

    Probleem met het vastzetten van een roergeleider
    zie ook: Vastzetten onderste roergeleider Coaster van Hans Frima

    In mijn MKI Lugger van 1972 zat helemaal geen roergeleider in de kielbalk. De roerkoning draaide simpelweg in het hout, met als gevolg slijtage. Een hennegatskoker bood uitkomst.

    Montage:

  • Neem het roer eruit en verwijder de mastdoft
  • Steek de koker van boven met het goede eind in het gat van de kielbalk; de spleet wijst naar achteren
  • Herplaats de mastdoft; het boveneind van de koker zit nu in de bovengeleider
  • De roerkoning draait nu alleen nog in kunststof
  • In de praktijk zal je de koker stapsgewijs moeten bewerken en passen. Als het goed is heeft de koker in zijn lengterichting geen speling, in de richting van zijn omvang wordt die lichtelijk onder druk gezet. Verder vastzetten is dan overbodig. Afb.1 geeft de situatie aan het ondereind van de koker weer (schematisch/dwarsscheeps).

    Ik gebruikte een standaard PVC-buis met een buitendiameter van 32 en wanddikte van 2,4 mm,verkrijgbaar bij de loodgieter.

    Wrijving en corrosie

    Omdat we het nu toch over techniek hebben: de roerkoning draait tijdens het varen vrijwel ononderbroken om zijn as heen en weer. De zinken laag, die het bouwstaal moet beschermen gaat daarom plaatselijk slijten met als gevolg: roesten en verdere slijtage van het staal. Dit geldt ook voor roergeleiders als die van staal zijn.

    Staat de roerkoning in direkt kontakt met andere metalen dan wordt het roesten naar gelang de legering bevorderd of geremd (1): Geleiders of helmstokbeslag van legeringen op basis van koper (messing of brons) laten staal sneller, een helmstokbeslag van aluminium laat staal langzamer corroderen.

    Wat betekent dit in de praktijk? Het roesten van de roerkoning is eigenlijk niet zo van belang, je voelt op den duur alleen wat speling. De corrosie van koper-basis-legeringen is vooral in kontakt met staal te verwaarlozen. Daar tegenover zijn helmstokbeslagen van aluminium in gevaar. Het aluminium neemt de rol van beschermende anode op zich, zoals we die van stalen scheepsrompen kennen: de anode wordt opgelost.

    De gevolgen daarvan kunnen o.a. zijn:

    De verschillende metalen onderdelen van het roer kunnen daarom het beste van elkaar gescheiden worden (a) om corrosie te remmen en (b) natuurlijk ook om wrijving te verminderen.

    Wie een hennegatskoker van kunststof toepast is op de goede weg. Om de bovengeleider ook van het helmstokbeslag te scheiden, doet men er goed aan een passend gedraaide kunststoffen ring over de roerkoning heen te schuiven. Wie het zonder hennegatskoker wil doen kan in plaats van een ring een kunststofhuls met kraag toepassen, z. afb. 2 (dwarsscheeps)

    Om de spleet tussen roerkoning en helmstokbeslag te beschermen kan men het binnendringen van water verhinderen. Vulmiddelen zoals b.v. siliconen behoren tot de mogelijkheden.

    Menig drasser zal ongeacht sluipende "theoretische" gevaren monter doorzeilen - Behouden vaart!

    Udo Jškel

    (1) Loeff,J.. De Zeilsport, blz.76i; Standaard Uitgeverij, Antwerpe. (1977)


    (2) Vandersmissen, H.; Waddenverhalen, blz.105; Uitgeverij Hollandia, Baarn (1993)