Meer trailer registratie perikelen


Hallo Drascomber(s),

Ter leringe ende...

In 1987 heb ik een coaster inclusief trailer gekocht en opgehaald uit Devon. Er is keurig BTW betaald bij de douane en daarna werd zonder problemen rondgetoerd in Nederland waar maar fijn zeilwater voorhanden was. Over een apart registratiebewijs voor de trailer is nooit gesproken en dus nooit gekregen.

Per 1 september 2003 moet deze trailer een eigen kentekenbewijs hebben omdat het registratieplaatje, naast andere zaken, een 'max gross weight 760 kg' vermeldt. In BaD 96 staat onder andere dat met het beschikbare trailermerk en chassisnummer een omwisseling in gang kan worden gezet. Dit suggereert dat het verder een fluitje van een cent zou zijn om het begeerde kentekenbewijs te krijgen. Niets is minder waar...

Bij navraag bij de RDW:
de eerste keer kreeg ik een echte ambtenaar aan de telefoon die mij niet gelukkig maakte met de boodschap dat een keuring onvermijdelijk leek. Dit zat me niet lekker omdat de trailer destijds volgens de vigerende wetgeving was gebouwd en er op de douanepapieren een totaal gewicht van boot + trailer 650 kg stond vermeld. Dus nogmaals gebeld en deze keer kreeg ik een zeer vriendelijke mevrouw aan de telefoon die het probleem onderkende en vertelde dat men bij de RDW er achter kwam dat hier een probleem is.

Het land barst van de trailers en aanhangwagens, waarvan er een groot aantal niet geregistreerd is en voor keuring in aanmerking kan komen. Dit betekent in dat geval dat de klant gegevens moet aandragen die de keuring mogelijk maken. Bij gebrek aan die gegevens moet de RDW zelf berekeningen uitvoeren waardoor de keuringskosten snel boven de 250 euro uitrijzen. De vriendelijke mevrouw dacht mee met haar klant en kwam nadat ik haar had verteld dat trailer + boot wellicht minder dan 750 kg wegen (wel zeker weten natuurlijk, dus even over de weegbrug) met de volgende suggestie: verwijder het registratieplaatje van de trailer en zorg onder de 750 kg te blijven!

Bij navraag bij onze nieuwe importeur M. Maartens bleek dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat de opgave van Honnor Marine over het totaal gewicht aan de lage kant is.

Maw toch maar even over de weegbrug voordat actie wordt ondernomen.

Met vriendelijke groet,
Arend van der Veen
COASTER JULIA



Trailer registratie perikelen

Er zitten wat adders onder het gras of zo u wilt palingen onder de golven bij de registratie van trailers met een laadvermogen boven de 750 kg. Ik heb recentelijk de, mijn bij de koop van Drascombe Cruiser “ MerMaid” horende trailer (merk Bramber), ter registratie aangeboden.

Eerst richting postkantoor om de procedure op gang te zetten (kosten € 35,--). Al gauw kreeg ik een brief dat deze trailer niet in het RDW-bestand voorkomt (wie bepaald dat bestand, kan ik dat bestand inzien, op grond van welke criteria wordt een trailer wel of niet toegelaten, is daar beroep tegen mogelijk?).

De procedure is nu als volgt:
Eerst moet er een identiteitsonderzoek plaatsvinden (kosten € 55,--) en daarna een keuring (€ 260,--). Totale kosten € 350,-- (weet u nog, dat waren 770 ouderwets guldens). Dit zonder garantie dat de trailer dan goedgekeurd zal worden c.q. een eigen kenteken krijgt. En opnieuw: de criteria waarop gekeurd wordt zijn volstrekt onduidelijk en nergens opvraagbaar. Dit ruikt naar geldklopperij en is op z’n zachts gezegd zeer ondoorzichtig.

Ik ben vast niet de enige dus daarom een oproep: Wie heeft er (al) ervaringen met de trailer-keur-problematiek?

Gert C. Schouten,
Cruiser Mermaid



Condens vorming in een Coaster

Ik heb sinds een jaar een Coaster (222) en vaar daar met veel plezier mee.

Ik heb nu enige ervaring met overnachten aan boord, een paar dagen tijdens het TWW, oktober 2002, ik was toen alleen en zes dagen begin mei op de Duitse Waddenzee met mijn dochter Sterre (5 jaar).
Beide keren was er veel condens aan de binnenzijde van het kajuitdak met het bijbehorend kille gevoel, de natte schouder en de natte veeg op de slaapzak bij het oprollen. Natuurlijk wordt dat veroorzaakt door de lage buitentemperatuur bij een niet geïsoleerd kajuitdakje gecombineerd met een slechte ventilatie.

Ik sliep zonder schotjes in de kajuitopening en met afgesloten patrijspoort aan de voorzijde van de kajuit. De buiskap staat op, ik gebruik geen kuiptent.

Een oplossing zou het openen van de patrijspoort kunnen zijn. Maar met het buiige weer van die dagen slaap ik niet lekker met het idee dat er een open miniraampje boven mijn hoofd zit. Het terugvallende vlak van de voorzijde van het roefje laat dan makkelijk regenwater binnen en aan de uitwerpselen van zilvermeeuwen wil ik niet denken.

Ik heb wel gezien dat de patrijspoort vervangen was door een modern rechthoekig raampje hetgeen me deed denken aan een caravan. Misschien zaten daar slimme ventilatie openingen in. Dat vond ik niet zo scheeps. Het past niet zo mooi in het ontwerp.

Vraag: Wie kent een eenvoudige verbetering van de ventilatie van mijn Coaster roefje?

Hans Frima
Coaster Slack II

Antwoord Michel Maartens:

Het vierkante raampje dat ik op Yraida heb kan ook zonder inwateren bij golfslag en regen op een kiertje staan en helpt wel, maar nog steeds condens. In de haven wel verbetering na aanbrenging van een louvre ventilatie in het bovenste ingangs schot met raam op kier. Voordeel is wel dat het vierkante raampje bij extreme hitte (Corsica) ook fungeert als windhapper, erg prettig.

Dit is inderdaad niet zo'n mooie oplossing maar ik begreep dat Gebo nu ook luiken maakt, z.g. flush modellen die amper boven dek uitsteken en waar je zelfs een hor of blindering voor kunt monteren!

Hartelijke groet,

Michel



Vastzetten onderste roergeleider Coaster


Klik voor vergroting

Het roer van een Coaster (evenals dat van latere Lugger en Longboats) draait onder aan de romp in een bronzen plaatje welke in het polyester vlak voor de roerkast is geschroefd. Dit plaatje raakt door bijvoorbeeld onvrijwillig hard gronden of als je het roer per ongeluk in de roerkast laat vallen wel eens los. Daardoor mist het roer aan de onderzijde zijn steun en zoekt hulp in de kielbalk. De kielbalk zal daar gaan uitslijten en het roer krijgt steeds meer speling.

Het vastzetten van het plaatje wordt bemoeilijkt doordat de kielbalk er overheen geschroefd is. Je kunt het niet zien maar door de spleet in de kielbalk is de losse geleider wel te voelen.

Ik informeerde bij Stuart Brown van Churchouse Boats in Engeland. Hij adviseerde me twee gaatjes te boren in de kielbalk waar door heen ik met een schroevendraaier de schroeven aan zou kunnen draaien. Daarna de gaten in de kielbalk dichten met houten (iroko) pluggen.


Klik voor vergroting

Met de billen bij elkaar een proef gaatje in de kielbalk geboord (niet doorschieten!). Kwam wel op het plaatje uit, maar niet voor het schroefje. Nu is die balk maar acht centimeter breed dus veel proef boren leek me niet verstandig.

Het probleem nog maar eens aangezien. Besprak het met een ervaren Coaster eigenaar die me adviseerde de kielbalk van achteren te demonteren. Dat was een beter advies.

Door de achterste twee bouten los te draaien zakt de kielbalk van achteren voldoende naar beneden om het plaatje uit te nemen, schoon te maken en weer te fixeren. Ter verbetering van de grip de schroeven met epoxylijm ingesmeerd. De oude kit rondom de twee kielbouten verwijderd en vernieuwd. De kiel weer gefixeerd.

Voorlopig ben ik tevreden. Maar de kans dat het weer losraakt is natuurlijk aanzienlijk, zeker als je het roer regelmatig omhoog haalt.

Er moet een betere oplossing zijn. Een plankje inlamineren aan de binnenzijde van het vlak en dan het plaatje met rvs boutjes door en door vast zetten? Het plaatje fixeren op de kielbalk in plaats van aan het vlak? Aan de onderzijde of de bovenzijde?

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Hans Frima
Slack II

Klik voor vergroting


Zwaardkast perikelen

Hier kan niet geklikt worden....

Een droog schip door een verbeterde zwaardkast van een Longboat.

Vorige winter ben ik een tijd bezig geweest met het opknappen van onze Longboat Impulse. Een aantal van jullie heeft dit kunnen zien op het wintertreffen 2002 in Soesterberg. De buitenkant was toen al klaar maar de binnenkant moest nog gebeuren. Dit was meteen een reden om de zwaardkast eens flink onder handen te nemen. Mede dankzij wat adviezen van de vorige importeur Austin Lion gaf dit een grote verbetering.

Terwijl de boot op zijn kop lag heb ik de bovenkant van de zwaardkast volgeschuimd met pur schuim zodat deze veel stijver werd. Buiten- en binnen schaal zijn nu dan ook aan elkaar gelijmd door de pur. In geval van vollopen of kenteren geeft dit ook weer wat meer drijfvermogen. Daarna heb ik de sleuf in de zwaardkast aan de voorzijde over een lengte van circa tien centimeter dicht gemaakt. Nu moet het water wel heel hoog komen wil het er hier nog uitkomen. Ook bij eventuele golfslag blijft het hier kurk droog (proefondervindelijk vastgesteld).

Hierna heb ik de hele zwaardkast nog eens verhoogd door er een eiken balk van zo’n vijf centimeter op te schroeven. De reden hiervan is dat onze Longboat van het oude type is waarbij de zwaardkast lager ligt dan bij het nieuwe type. Bij het nieuwe type ligt de zwaardkast gelijk met de zitbanken aan bak- en stuurboordzijde terwijl bij de oude types deze een stuk lager ligt. Bij een eventueel vollopen van het oude type kun je deze niet droog hozen omdat zij via de zwaardkast blijft vollopen. (Ik vraag me overigens af of je, als de boot vol met water staat, haar überhaupt wel leeg krijgt zonder hulp van derden). Daarop is de originele zwaardkastplaat van teakhout weer gemonteerd.


Hier kan niet geklikt worden....

Ook het zwaard moest nu nog worden aangepast. De steel werd afgezaagd en vervangen door een andere welke er aan de andere kant met een tussenblokje weer aan vast werd gelast. Daarna de hele boel gezandstraald en opnieuw gegalvaniseerd. Klaar voor de volgende twintig jaar varen! Op de foto is een knik in de steel te zien wat afwijkt van de originele zwaardsteel. Dit is omdat onze mast een strijkbok heeft gekregen waardoor de mast heel gemakkelijk naar achter kantelt. Doordat de mast tegen de zwaardsteel kwam moest er nog even een knikje in om het geheel goed te laten functioneren. Een bijkomend voordeel is dat je je schenen niet meer zo snel tegen de zwaardsteel stoot.

Na een jaar proefvaren kan ik vertellen dat het prima werkt!

Marcel Antheunisse
Longboat Impulse