Onderhoud (of liever over het nalaten daarvan) van de riemen


Subject: Onderhoud Riemen
Date:Fri, 4 Jan 2002 14:16:03 +0100
From: "E. van der Zee" <ei.vanderzee@12move.nl>
To: <redactie@drascombe.nl>

Allereerst zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Eeltje van der Zee, sinds 1997 woonachtig te Heeg en in juli j.l. eigenaar geworden van de Coaster Potter. Rondom die naam is misschien nog wel eens een verhaaltje te vertellen in BaD.

Ik heb de volgende vraag: Wie kan mij iets vertellen over het onderhoud (of liever over het nalaten daarvan) van de riemen?

Eveneens in juli kocht ik twee drie meter lange essenhouten riemen bij Miedema in Leeuwarden. Ik hoorde dat deze riemen het voordeel hebben onderhoudsvrij te zijn. Na enige weken begonnen ze, vooral op de plekken waar ze in het gangboord rusten, al aardig te verweren.

Gebeld met Miedema om meer informatie en kreeg daar te horen dat deze riemen wel degelijk goed gelakt moeten worden. Ik zit echter niet om dit werk te springen. Ook zullen de riemen het gehele seizoen in het gangboord moeten liggen. Is er een eenvoudiger onderhoudssysteem (bijv. Owatrol) of toch maar rustig laten verweren? Die riemen staan uiteraard vanwege hun functie nogal bloot aan mechanische beschadigingen en met lak blijf je aan de gang (ellebogenstoom).

Nu we het toch over riemen hebben, ik hoopte met de aanschaf van die dingen de, overigens perfecte, buitenboordmotor naar de rommelzolder te kunnen verbannen als reserve-aandrijving voor slechtere tijden (ik ben 66 jaar oud). Ik heb geen problemen met het roeien op zich en beschik over voldoende kracht en uithoudingsvermogen om dit een uur of langer vol te houden, maar we komen geen meter vooruit (nou ja geen meter, het gaat wel erg langzaam).

Zijn er in de Kring misschien ‘medelijders’ die mij wat moed kunnen inspreken, of moet ik die stinkende lawaaimaker toch maar in de bun houden? Ik ben benieuwd naar reacties. Misschien kan dit epistel in (Electro)BaD geplaatst worden.


Subject: Re: Onderhoud Riemen
Date: Fri, 04 Jan 2002 19:19:53 +0100
From: Redactie ElectroBaD <redactie@drascombe.nl>
Organization: NKDE
To: "E. van der Zee" <ei.vanderzee@12move.nl>

Beste Eeltje,

Wij zijn altijd op zoek naar verhalen, zeker over naamgeving en zoet water avonturen!

Ik heb een aantal riemen bekeken en de Owatrol behandelde zien er goed uit. Mijn eigen riemen zijn in de Multipox (via Evecom) gezet en afgelakt met het Double D, Double UV systeem. Dat houdt goed, maar wel steeds een laagje lakken eens in de twee jaar (mijn riemen zitten opgeborgen in een hoes), bij konstante blootstelling aan zonlicht elk jaar. Ik zou Alan Veth van Evecom ook eens vragen naar zijn ervaringen. Bij gebruik van de riem als vaarboom (omgekeerd) en als wrikriem zie je toch beschadigingen optreden aan het blad. In ieder geval de handgreep niet lakken maar kaal laten, dat geeft een veel betere grip en minder blaren op den duur.

Op de plaatsen waar de riemen in de dollen liggen (verschillend bij roeien en wrikken) kan je lederen stukken (via Churchouse Boats Ltd.) naaien of nagelen, dat werkt erg goed. Ook heb ik schepen gezien waar de dollen omwikkeld zijn met touwwerk of waar een stukje tuinslang in is gemonteerd, werkt ook afdoend naar verluid.

Vaar zelf ook zonder motor, het ergste wat ik heb meegemaakt is van Muiderberg naar Huizen roeien, een twee uur durende tocht maar wel afwisselend met een andere roeier aan de palen. Achteraf een fantastische, mistige, maanbeschenen tocht door een ondiep natuurgebied vol slapende zwanen! Maar vooruit komen doet een Coaster natuurlijk niet echt goed. Laat op de langere stukken slechts een puntje zwaard staan en haal het roer op, zeilen zoveel mogelijk bergen. In de haven manoeuvreert het schip roeiend of wrikkend met zwaard naar beneden veel beter.

Hans Vandersmissen geeft in zijn boek The Shallow Sea Drascombe (te bekomen via de NKDE secretaris) ook een aantal zeer bruikbare roei- en wrik tips. In ieder geval vaart het schip zonder motor en met alleen stootwillen in het achteronder beduidend sneller. Het roeien van een Lugger, Dabber of Scaffie is vergeleken met een Coaster een waar genot.

We zullen je stukje opnemen in de (Electro)BaD, dan levert vast veel meer tips op en zoals gezegd, hoe meer leuke verhalen hoe beter!

Met vriendelijke groet,
NKDE
Redactie ElectroBaD


Subject: Re: Onderhoud Riemen
Date: Sat, 5 Jan 2002 14:23:04 +0100
From: "E. van der Zee" <ei.vanderzee@12move.nl>
To: <redactie@drascombe.nl>

Hartelijk dank voor je snelle reactie.

Dat in hoezen stoppen van de riemen vind ik een hele goeie. Ik ga dat zeker doen. Ook denk ik voor Owatrol te kiezen, daarmee heb ik ervaring opgedaan op mijn plastic (foei) boeiertje in de jaren zeventig. Ik denk dat ik dan alleen de D1 behandeling toepas, het gaat uiteindelijk alleen om het conserveren.

Mijn dollen zijn bekleed met dikke tuinslang en dat bevalt goed.

Het commentaar van jou op het roeien geeft mij weer moed. Mijn ligplaats bij Ottenhome is ongeveer een kilometer vanaf het Hegermeer, maar dat is wel een half uur roeien, dus laat ik het motortje nog maar even in de bun zitten.

Het boek The Shallow Sea Drascombe heb ik, evenals de meeste boeken en artikelen van Hans Vandersmissen. Het artikeltje zal ik maken, dat zie je dan t.z.t. wel.

Hartelijke groeten,
Eeltje van der Zee


Subject: roeien
Date: Wed, 16 Jan 2002 09:20:07 +0100
From: "Erik Ypema" <erikypema@hotmail.com>
To: ei.vanderzee@12move.nl
CC: info@drascombe.nl

Hallo,

Ik las je vraag over het roeien met een Coaster en voel met je mee. Ik heb een aantal jaren een Cruiser gehad (de Stint) zonder motor (dichtgemaakte bun) en heb daar flink wat mijltjes op het wad mee afgelegd maar vond het roeien niet optimaal.

Ben nu 53 jaar en overweeg om weer een Drascombe (Coaster) aan te schaffen en zoveel mogelijk te roeien als de wind het laat afweten. (Leuk voor de zeehonden en goed voor hart en bloedvaten).

Om het roeipotentieel te vergroten denk ik daarbij aan het monteren van een slede (sliding seat) bovenop de achterkant van de zwaardkast en een goede voetsteun in de kuip zodat de benen een deel van het werk kunnen overnemen. Vergelijk de ‘echte’ roeisport op dat punt (skiffs en wherries). Volgens mij valt zoiets best demontabel te installeren.

Misschien dat anderen, handiger dan ik, daar nog aanvullende ideeën over hebben. Ik stuur dit stukje ook naar info@drascombe.nl

Met vriendelijke groet,
Erik Ypema


Subject: Re: roeien
Date: Thu, 17 Jan 2002 12:06:16 +0100
From: Redactie ElectroBaD <redactie@drascombe.nl>
Organization: NKDE

To: Erik Ypema <erikypema@hotmail.com>

Beste Erik,

Bedankt voor de copie van je mail aan Eeltje.

We zullen je mail gebruiken om samen met Eeltjes vraag de mogelijkheden van het roeien met Drascombes verder onder de aandacht te brengen in de (Electro)BaD. Als je wellicht nog foto's hebt of verhalen over je (roeiende) waddentochten houden wij ons daar natuurlijk ten zeerste voor aanbevolen.

Op de site http://groups.yahoo.com/group/Drascombes ontspon zich recentelijk ook een interessante discussie over het roeien van de bootjes.

Ik heb ooit een Longboat (toentertijd van de heer Draaier op Schier) gezien die een rollenbank en voeten bord geïnstalleerd had.

Met vriendelijke groet,
NKDE
Redactie ElectroBaD



Coaster transport tip


Bij transport van Coaster Dûkelein wordt het schip met een spanband onwrikbaar aan de trailer bevestigd.

Deze spanband gaat bij de roeidollen, dus achter de kajuit langs.

Zaag tussen de bovenste houten kuiprand (het potdeksel) een stevige lat op maat, dus de lengte onder de spanriem door.

Plak op de uiteinden van die lat een stukje hechthout en maak een kleine uitsparing waar de spanriem tussen valt.

Nu kan de spanriem stevig aangetrokken worden zonder de boot te beschadigen. De spanband kan zulke krachten op het schip uitoefenen dat de kuipranden naar binnen getrokken worden en dan krijg je scheuren in je bootje.

Mijn vriend ik zijn eigenaar van de Coaster Dûkelein (Duikeend)

Arie Nauta tel. 0513 67 13 06



Roergeleider Coaster


From: A.J. Frima
To: churchouseboats@bigfoot.com

Sent: Monday, May 06, 2002 9:26 AM
Subject: Coaster repairs

Stewart,

I recently bought a Coaster. In England I did not succeed. I visited the one on Fordingbridge but have not chosen that one.
I have a technical question about the Coaster. Quite difficult to explain.
The rudder slides through a slid in a board and is held in place by a bronze piece about 8x8 cm screwed down on the board.
At the other side, below, behind the keelwood it is held in place by a second bronze piece which I can not see. That second piece is loosened. Question: How can I best fix that part?

I hope you will find time to answer .
Hans F.

Subject: Re: Coaster repairs
Date: Wed, 8 May 2002 14:58:16 +0100

From: "Stewart Brown"
To: "A.J. Frima"

References: 1

Hi Hans!

The bottom rudder guide is the same as the top one except that it is fixed with only two screws, not four. Take off the top one and on the underside you will see the two location points for two screw fixing.
From under the boat, judge the location of the two screws and drill up through the keel plank, very carefully, to expose the screw heads. Tighten or replace. Plug the holes formed in the keel plank with iroko plugs glued into place and refinish.
The alternative is to drop the keel plank right off the boat.

Regards
Stewart Brown
Churchouse Boats Ltd



Problemen met zwaardophanging Lugger


Theo Buijs wrote:

De zwaardophanging van mijn Lugger (820) heeft het begeven. Op het droge heb ik een asje kunnen verwijderen wat tussen het zwaard en de zwaardkast geklemd zat. Het is door mij niet te reconstrueren hoe het e.e.a. moet hebben gezeten.
In de zwaardkast zijn wel twee uitsparingen gelamineerd maar daar is het asje niet in op te hangen zonder aanvullende techniek. Is er iemand die mij bij dit euvel kan helpen?

Theo Buijs, 0416-665190 buijs102@wxs.nl

From: "Redactie ElectroBaD" info@drascombe.nl
To: buijs102@wxs.nl
Sent: Tuesday, May 21, 2002 12:36 PM
Subject: Re: FAQ

Geachte heer Buijs,

We zullen uw vraag opnemen bij de FAQ's maar in de tussentijd zou u uw oor te luisteren kunnen leggen bij de volgende site waar e.e.a. ook aan de orde komt:
http://www.mickley-sq.demon.co.uk/page012.htm
Tevens is dit probleem aan de orde geweest in de Drascombe newsgroup op:
http://groups.yahoo.com/group/Drascombes/

Als u daar tijd voor zou hebben zou een (beeld) verslag voor de (Electro)BaD FAQ afdeling zeer op prijs gesteld worden.

Succes met het karwei,
NKDE
Redactie ElectroBaD



Eindelijk: Droge zwaardkast op Cruiser en Longboat


In de periode 1978 - 1991 heb ik met veel plezier een Drascombe Longboat Cruiser gevaren, voornamelijk op IJsselmeer en Waddenzee. In die tijd stopten Drascombevaarders op ruimer water de zwaardkast vaak dicht met handdoeken of wasgoed om het spatwater (want meer is het niet) tegen te houden. Op zoek naar een betere oplossing kwam ik op het spoor van een gewapende teflon strip die destijds (rond 1980) van de rol werd verkocht door de firma Imhoff, Leimuiderdijk in Weteringbrug Z.H. Dit materiaal is wat wit van kleur en halftransparant (je kunt de wapening duidelijk zien) en heeft als kenmerk dat het enorm sterk en slijtvast is plus dat het steeds zijn oorspronkelijk vorm weer aanneemt. De prijs lag in de orde van grootte van een tientje.

Ik weet niet of dit hetzelfde materiaal is als de eerder genoemde zwaardbeschermingsstrips van Belship (speciale polyester afsluitstrip in tape vorm voor zwaard- en roerkasten van open wedstrijdboten en surfplanken red.), maar de strip van Imhoff heeft tenminste tien jaar perfect gedaan wat het moest doen: water tegenhouden. Het geheim is een goede montage van de dunne (0,5 - 1 mm) maar zeer stugge strip (dus geen strips zoals u schrijft). Hierbij moet de boot zo op tonnen of een bok staan opgesteld dat het zwaard vrij op en neer gehaald kan worden.

Omdat de Drascombe een uitwendige teak kielbalk heeft (ca. 7,5 cm breed) waarin een sleuf (ca. 2 cm breed) is uitgespaard voor het gegalvaniseerde stalen zwaard (ca. 10 mm dikke plaat) heb ik dat als volgt opgelost.

Neem een aluminium strip (zeewaterbestendig is natuurlijk het beste, maar ik gebruikte gewoon aluminium) van 3 of 4 mm dik, met de lengte van de zwaardsleuf plus 80 - 100 mm overlap voor en achter, en een breedte van 60 mm (dus ongeveer even breed als het vlakke deel van de kielbalk). Meet de zwaardsleuf op en zet de maten zo over op de alu strip dat de sleuf aan alle kanten 1 mm ruimer is (het teflon mag niet gaan knakken) en zaag de sleuf uit met een speciaal alu-zaagje op de decoupeerzaag. Boor en verzink de gaatjes voor kleine rvs-schroefjes met een onderlinge afstand van ca. 80 mm en wat meer aan het begin en eind. Werk de alu strip af met een vijl, een dremel o.i.d.

Leg de aldus bewerkte alu-strip op de teflon strip en snij de buitenkanten gelijk met een scherp Stanley mes. Maak vervolgens een rechte snee exact (gebruik de alu strip als snijlineaal) in het midden van de teflon strip ter lengte van iets meer dan de zwaardsleuf. Maak tenslotte - en dit is het geheim van een goede werking - drie dwarssneetjes van ca. 12 mm (dus 6 mm. aan weerskanten van de lange snee): een aan het begin, een aan het eind en een zo'n 15 mm na het punt waar de achterkant van het zwaard in volledig neergelaten stand uit de kielbalk komt.

Monteer het geheel in natte antifouling of met kit en probeer het zwaard op en neer te halen. Op het droge maakt dit geen aangenaam geluid, maar in het water zul je dat niet merken. Probeer het zwaard op zijn eigen gewicht te laten zakken. Als dat niet lukt moet je de dwarssneetjes een heel klein beetje groter maken, maar niet te veel want als het zwaard te soepel beweegt sluit het teflon niet meer af. Als ik me goed herinner ging het zwaard de eerste maanden iets moeilijker op en neer, maar daarna heeft het bij mij probleemloos gewerkt tot ik Windward Bound met pijn in het hart verkocht.

Ik zou het aardig vinden t.z.t. te horen of deze tip heeft gewerkt. Veel succes!

Met vriendelijke groeten,

Henk van der Sluijs
Email: vdsluijs@worldonline.nl

Naschrift Redactie (Electro)BaD:

De firma Imhoff heeft de teflon strips momenteel niet meer in haar assortiment. Indien u ze vindt houden we ons aanbevolen voor de gegevens van de leverancier en zullen die hier publiceren.



Recept voor korvijnagels


Men neme een vijlheft van hout, een passend rond profiel (bijvoorbeeld grenen) uit het assortiment voor afwerkprofielen van de doe-het-zelf-winkel en een serie oplopende boren. Het ronde stokje van ongeveer veertien millimeter moet vanzelfsprekend zo goed mogelijk in de gaten van de nagelbank passen.

Een vijlheft heeft meestal reeds een gat in het midden. Begin met een kleine boor en verspring per twee millimeter, met steeds groter wordende boren, tot de gewenste diameter wordt bereikt. Zaag een stokje af van voldoende lengte. Breng wat PU constructie (bruis)lijm aan in het geboorde gat. Iets te veel is niet erg.

Zet de zaak goed klem in een bankschroef of lijmklem. Het teveel aan lijm bruist vanzelf naar buiten en kan na droging met een bijtel of mesje worden verwijderd.

Daarna naar wens afwerken. Persoonlijk heb ik ze zes keer ingesmeerd met gekookte lijnzaadolie. Daarmee heb ik al het hout op ons scheepje behandeld. PAS OP VOOR LEKKAGE OP HET POLYESTER, na droging krijg je het er zonder schuurmachine met geen mogelijkheid meer af. Als het nog nat is volstaat een beetje terpentine. Volledige droging gaat in dagen niet in uren.

Veel succes en vriendelijke groet,

Jan Pieter Visser