Trinity's zwaardkastverbetering

Geachte Redactie,

Mijn zoon Jaap Roelofs van Terschelling heeft ongeveer drie jaar geleden een derdehands Drascombe gekocht, de Cruiser Longboat Trinity.

Bij het opkalfateren van de boot (gebouwd begin zeventiger jaren) kwam een bekend Cruiser euvel te voorschijn. Het draaipunt van het midzwaard was totaal uitgesleten in de polyester zwaardkast.

Ik heb toen een constructie ontworpen en uitgevoerd welke misschien voor andere Drascombe bezitters van Cruiser- en Open Longboats, Luggers en Dabbers ook interessant kan zijn. De oplossing bestaat uit het maken en plaatsen van een roestvrijstalen voering. Het blijkt een zeer succesvolle reparatie geweest.

Het zwaard draait prima en slaat, bij het totaal ophalen, ook niet meer tegen de polyester voorkant van de zwaardkast aan. Een ander bijkomend voordeel is dat er geen spatwater door de zwaardkast in de kajuit komt. Dit laatste omdat de vrije ruimte aan beide kanten van het zwaard kleiner is geworden.

We hebben de rvs voering door een constructie bedrijf laten maken en het monteren zelf uitgevoerd. Het is geen goedkope oplossing. Roestvrij staal is duur en het arbeidsloon aanzienlijk maar het plaatsen is goed zelf te doen.

De bijlage bevat de tekeningen die bestaan uit een tekening van de zijplaten en twee tekeningen voor de samenstelling van de constructie. Het geheel wordt via de lange gleuf in de kielbalk geplaatst.

Indien er nog vragen zijn ben ik graag bereid om een nadere toelichting te geven.

Met vriendelijke groeten,

Egbert Roelofs
egbert.roelofs@hetnet.nl

Bijlage:   (3,7 Mb)  Tekeningen Trinity's zwaardkastverbetering




Kacheltjes aan boord

Nagekomen bericht:
Een link over alleen maar kacheltjes aan boord: http://cruisenews.net/db/pagetemplate.php?cat_id=8
Webmeester,

Daan Jaspers schreef:

Hallo,
Ik las een vraag van Jan Best over verwarming voor kleine boten. Bij jachtwerf van Workum in Arnhem (aangesloten bij Nauticring) verkopen ze kacheltjes voor vaste brandstoffen van het merk Dickinson Marine. Vriendelijke groet,
Daan Jaspers

Antoine Maartens schreef:

Beste Webmeester,

In aansluiting op Jan Best' oproep over kachel informatie kan ik slechts drie merken noemen: Davey, Reflex en Coleman.

Davey adverteert in Watercraft met een fijn vaste brandstof kacheltje - vaste brandstof leidt tot veel minder condens dan vloeibare brandstof en tot lekkere warmte. Grote vraag is natuurlijk altijd - waar laat ik al die boomstronken in mijn Cruisertje..... Via deze link kunt u een brochure aanvragen:
http://www.davey.co.uk/chandlry/cat-rqst.htm

Reflex uit Denemarken verkoopt mooie kleine petroleum en diesel kacheltjes maar die hebben als nadeel dat er een (dure) extra vorm van brandstof moet worden meegevoerd. Bovendien maakt de petroleum versie veel geluid en moet ze op druk worden gehouden (als bij een petroleumvergasser of optimus kookapparaat). Hier is de link:
http://www.refleks-olieovne.dk/wcmShowFile.asp?wcmFileID=C563B2A038FA4961B0A44B41767B263A voor hun brochure in pdf-formaat.

Coleman maakt ook mooie spullen maar buiten de bij Reflex genoemde nadelen is daar ook nog de prohibitief geprijsde Coleman fuel. Het overzicht staat hier:
http://www.coleman.com/coleman/ColemanCom/subcategory.asp?CategoryID=3000 Ik heb gezocht op catalytic heaters.

Aandachtspunten bij het plaatsen van een kachel zijn koolmonoxide afvoer en zuurstof aanvoer. Sowieso is het plaatsen van een vaste kachel in een Cruiser denk ik een tikkie problematisch.

Twee nogal creatieve oplossingen heb ik ook nog in de aanbieding - ze zijn zeer zeker niet optimaal maar kunnen wel voor een warme op-zak ervaring zorgen:

1) De gloeiboei: Dit is een grote petroleum kachel die erg stinkt en veel vocht afscheid maar wel veel warmte geeft en betaalbaar is. Coaster Gulliver is wel eens met zo'n apparaat onder de kuiptent gesignaleerd (en met de bemanningshoofden buitenboord). Zelf bezit ik ook zo'n apparaat en ik denk dat onder de tent van de Gig (lekker tochtig) goed zo kunnen werken. Ga dat denk ik aanstaand TWW voor het eerst testen. U kunt dit soort kachels vinden door te zoeken op Zibro Kamin maar de afbeelding van wat ik bezit kan ik niet meer vinden - waarschijnlijk is het al zo oud. Een alternatief op dit gebied is de verwarming van een klein terras bij het tuincentrum. Reken op een niet al te lange levensduur!

2) Houtvergassing: Wanneer men zoekt op http://www.YouTube.com onder te titel "wood stove" kan men een aantal filmpjes vinden van redelijk kleine op hout of houtpebbles gestookte kookapparaatjes die ook goed als kachel gebruikt lijken te kunnen worden (en die te bestellen zijn of zelf eenvoudig in elkaar zijn te zetten). Met weinig vaste brandstof kan dan veel hitte worden gegenereerd en het kleine formaat van de apparaatjes maakt ze aantrekkelijk voor ons soort schepen. Ik denk dat daar nog wat onderzoek naar moet worden gedaan.
Zie ook http://www.knowledgepublications.com en http://the-goodlife.blogspot.com/search/label/wood%20gas.
Laat u niet afschrikken door het hoge techneuten gehalte van het getoonde. Ook hier heel goed oppassen voor koolmonoxide lijkt me! Hier zijn voorbeelden:
http://nl.youtube.com/watch?v=3Wc8aqW4XBs en http://nl.youtube.com/watch?v=pyofhLYYVC8
Ten overvloede - dit zijn nog voor een boot ongeteste ideeen - het is GEEN bewezen technologie op een drascombe.

Tenslotte vraag ik af of er op Drascombes behoudens Drifter en Drifter 22 ooit echt kachels vast plaatsbaar zijn. Het idee van "ik vaar en af en toe ga ik even de warme kajuit in voor een warme mok thee of soep" is natuurlijk ZEER aantrekkelijk. Maar het gat in het dak, de ruimte die de kachel in beslag neemt, de brandstof - allemaal hobbels op een kleine boot.

Denk dat varen in de kou toch ook twee extra componenten moet hebben: afharden en goed inpakken in betrouwbare kleding.

Ik zie uit naar verdere aanvullingen!

Hartelijke groet,
Antoine Maartens


Onno Nieuman schreef:

Goedenavond,

Even een korte reactie op:
Kacheltje aan boord van uw Drascombe? Jan Best schipper van ICHTHUS

Ondanks dat ik geen Drascombe zeiler meer ben, maar ben overgestapt naar de North Beach 24, heb ik wel mijn kacheltje tijdens die overstap meegenomen. Ik gebruik een Origo kooktoestel 5100. Dit kacheltje brand op spiritus, is instelbaar en krijgt de kajuit moeiteloos op een aangename temperatuur.

groeten
Onno Nieuman




Deks Olje D1 and D2

Hello,

I am a member of the Drascombe Association in England. I have been participating in a discussion about Deks Olje on our forum and one of our members, Douglas Elliott, suggested that Dutch Drascombe owners might have more experience of this product and be able to help with some of my enquiries. I could not find a forum on your homepage (may well be due to my inability to speak Dutch!) so wondered if you would be able to post the information below on my behalf :

I've just treated my Lugger mast with Deks Olje D1 - it's the first time I've used this product and, so far I'm quite pleased with the finish. I'm considering applying coats of D2 to give it a more shiny finish. If I do this how can I top up the D1 later in the season, or next year (as recommended by the manufacturers) if it's overcoated with D2? Will the D2 seal the surface and prevent further applications of D1? Or do I simply put more D2 on when the sheen wears off?


Regarding the Gunwhales, does Deks stain gelcoat? My experience with it on the mast was that in order to saturate the timber, which is what is recommended, you have to put quite a lot on and it's very runny. Would application by rag rather than brush be a better option? Lastly, as the hardwood has previously been treated with Teak Oil should I clean the woodwork with Net-Trol before applying the Deks Olje?

Any help would be most welcome,
David Matthews


Dear mr. Matthews,

We indeed do not have a forum on the NKDE site but letters like yours are always published in order to get replies from fellow skipper's experiences.

Would the owatrol.fr site be of any help?

Over here the Desk Olje is referred to as Owatrol D1 and D2. As far as we are aware you really have to apply as much as 20 - 30 coats of D1 on the bare, clean (hard)wood, preferably with a rag. That finishes very nice but is very sensitive to UV rays so a lot of regular maintenance is needed. Many owners tried Owatrol D1 on their gunnels, transoms etcetera but revered to the old boiled linseed oil treatment which is, beside very cheap, so easy to maintain. If properly maintained though, just the D1 system provides beautiful protection to the wood whilst retaining the non slippery tread of the teak.

We would not promote applying D1 after D2 as the D1 really has to soak into the wood which the D2 just seems to prevent!

Spills of Owatrol D1 have to be removed immediately using white spirit. If not, even after one day, al lot of extra work has to be put in to remove spills from the - by than well protected - gelcoat areas. An example on attached pictures where only dilunett or thinner followed by a good scrub has any chance of restoring the boats shiny gelcoat underneath!

Kind Regards,
NKDE
Editor ElectroBaD