De zeesponde

Klik voor vergroting

Tijdens het bezoek van wijlen de heer Te Kloese aan Etten-Leur maart jl. vroeg hij me of ik een technische omschrijving van een Drascombe-onderwerp voor het clubblad en de site had. Ik heb hem beloofd hiervoor te zorgen.

Enkele jaren terug heb ik Rob Moot om advies voor een slaapgelegenheid voor een lugger gevraagd. Zijn advies aangevuld met een eigen invulling hebben geleid tot een comfortabele slaapmogelijkheid op mijn lugger Trizonia.

In de kuip heb ik aan weerszijde latten aangebracht. Ik heb hiervoor bankiraihout gebruikt, 22 mm dik met een lengte van 2220 mm. Dit laten zagen tot twee latten van 10 mm dik. Deze latten gebogen weer aan elkaar gelijmd. Als mal hiervoor het potdeksel gebruikt. Aan bak- en stuurboord de latten aangebracht op zon twee centimeter onder de kuipbank en op 420 mm vanaf de achterzijde van de kuip. Deze ruimte is van belang, wanneer de bedplanken zijn aangebracht, als beenruimte om in de tent te kunnen zitten.


Klik voor vergroting

De latten gebruik ik om de vloerdelen van de zeesponde op te leggen. Ik heb hiervoor 18 vloerdelen van 18 mm dikte. Dit is voldoende dik om doorbuigen te voorkomen.
De delen hebben natuurlijk verschillende maten. Alle opgegeven maten zijn circa-maten.

   Vloerdeel      Bovenzijde      Onderzijde   
1535 mm610 mm
2610 mm685 mm
3685 mm757 mm
4757 mm816 mm
5816 mm870 mm
6870 mm920 mm
7920 mm966 mm
8966 mm997 mm
9997 mm1035 mm
101035 mm1057 mm
111057 mm1075 mm
121075 mm1086 mm
131086 mm1092 mm
141092 mm1092 mm
151092 mm109 mm
16109 mm108 mm
17108 mm107 mm
18107 mm105 mm

Klik voor vergroting

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je tijdens het varen last hebt van deze stapel planken. Alle planken op één na (plank 1) kunnen aan bakboordzijde (of stuurboordzijde) in een vak gestouwd worden. Ik leg ze op volgorde wat natuurlijk het leggen van het bed vergemakkelijkt.
Plank 1 leg ik in het achteronder.

Succes,
Gijs van Kemenade
Lugger Trizonia



 


De tent van Erik R.P. Platje

Beste NKDE-ers,

Als tegenhanger van de ALDI-familietenten die op Drascombes worden gebouwd, hierbij een voorbeeld van een stormvast ankertentje naar minimalistisch concept.

Doel: tegengaan van inregenen van de kooien, voorkomen van verdunning van mijn whisky en het mogelijk maken van koffiezetten enz. Als de windrichting goed is, heb je onder de boog door een prachtig uitzicht op de maan.

Benodigdheden: zeil- of tentdoek 2,1m breed; lengte naar wens (2-3m). 2 a 3 goede kwaliteit fiber tentstokken van 2,1m lengte, een scherpe schaar en enige vaardigheid met de naaimachine (die eer gaat hier naar Patricia). Verder nog 6-8 zeilogen en wat restantjes touwwerk om de boel mee op te hangen.

Past ook op ons nieuwe bootje!

Met vriendelijke groet,
Erik R.P. Platje
Brendan Grunnan D

(pssttt. ze zeggen dat het een Peterboat is)

Klik voor vergroting

 


Elektrische Bilgepomp voor Drifter

Geachte Redactie en Drifter schippers,

Hierbij een aantal foto's van het door mij ontworpen vlotterschakelaar systeem om regen water uit de boot te kunnen pompen zodat een dektent niet meer nodig is. Wellicht bruikbaar voor andere Drifter bezitters?

Omschrijving systeem:
Er is een tweede accu geplaatst in een aluminium bak die achter in het schip aan de roerpen is gemonteerd. Verder rust de bak op het achter- en zijvlak van het schip.
De accu is aangesloten op de dynamo van de Sabb Diesel voorin en wordt opgeladen samen met de startaccu. De vlotterschakelaar is standaard te kopen in watersportwinkels, is volgens principe constructie bevestigd en hangt zo laag mogelijk in de water gleuf voor de motor. De pomp is qua zuig- en persslangen parallel geschakeld aan de handmembraampomp.

Gaarne bereid verdere uitleg te geven aan liefhebbers.

Groeten,
William Daan
Drifter Dolfijn

Constructie Vlotterschakelaar Accu voor de bilgepomp
Vlotterschakelaar voorin Aansluiting vlotterschakelaar
Accu voor de bilgepomp

 


Kacheltje aan boord van uw Drascombe?

Hallo Drascombevarenden,

Een van mijn zoons en zijn vrouw wonen en werken in het havenplaatsje Seward in Alaska. Vorige week maakten zij na werktijd, het begon al te schemeren, een wandelingetje langs de haven en zagen zowaar een Drascombe binnenlopen! Na het aanmeren sprak mijn zoon de schipper en vertelde hem dat z'n vader in Holland ook in een Drascombe zeilt. What a coincidence! Hij had meteen contact, dat heeft hij trouwens toch meestal gauw. Het bleek een Drifter te zijn door deze schipper aangekocht in de staat New York en vervolgens door hem op de trailer, dwars door Noord Amerika, naar Alaska gehaald. Wat het meeste opviel was de custom made houtkachel in de kajuit. In die streken kun je die natuurlijk goed gebruiken. Persoonlijk ben ik daarin erg geinteresseerd, vandaar dit epistel.

Zijn er binnen de NKDE misschien leden die ervaring hebben met een kacheltje aan boord van hun Drascombe? Wij zeilen eigenlijk het hele jaar door en 's winters is het soms behoorlijk fris in de hut. Zijn er mogelijkheden om een warmtebron te installeren in de spacious cuddy van een Cruiser Longboat? De kajuit van een Drifter is natuurlijk een stuk ruimer. Het lijkt me wel gezellig, lekker warm, zingende fluitketel erop, trawlerlampje aan en dat alles onder zeil natuurlijk.

Dus wanneer u iets daarover kunt zeggen, graag!

Vriendelijke groeten,
Jan Best
schipper van ICHTHUS

Drifter in Alaska. Klik voor vergroting
Houtkachel. Klik voor vergroting