Kuiptent voor een Drascombe


Beste Antoine,

Ik heb je Email adres van je broer gekregen die ik op de afgelopen "droge" Drascombe bijeenkomst sprak. Eind vorig jaar heb ik een Lugger kunnen overnemen. Wij willen ook een aantal dagen achterelkaar met de Lugger erop uit kunnen trekken (misschien ook meedoen aan de Hemelvaart waddentocht) en daarvoor is een goede beschutting (buiskap) en kuiptent noodzaak. Als je de tijd vindt kun je me dan iets vertellen over jouw ontwerp voor de Longboot. Bevalt het in de praktijk? Wat zijn ongeveer de kosten. Wat zijn dingen waar je op moet letten etc. Het heeft allemaal geen echte haast. Ik begrijp dat je nu een bimini of zoiets aan het ontwerpen bent tegen de zon op Corsica. Het zou leuk zijn als wij elkaar spreken op een van de Drascombe bijeenkomsten.

Vr. groet. Rob Moot

Ha Rob,

Volgend op de eerder mail stuur ik je hierbij een beschrijving van mijn opzet, een alternatieve benadering op basis van een Lugger van de broer van Chris van den Broek en de standaard oplossing.

Op Navis Longboat heb ik gekozen voor een tent voor de voorhelft en een tweede deel voor naar achteren. Mijn voorkap ligt, wanneer ongebruikt, bakboord voor op het dek in een foudraal die hem beschermt tegen zonlicht en borgt aan de boot. De achterkant ligt voor aan stuurboord op dek, beschermd en geborgd.
De buizen zijn van buigbaar waterleiding pijp materiaal. Ik zet de voortent op door de buizen te rond te buigen en tussen de boorden te klemmen - à la de Engelse dektent. Er is dus geen klapmechanisme. Stevigheid krijgt het geheel door een vette flap om de mast en spanning op het doek m.b.v. T-Nanx drukknopen op de zijkant de boot en een lijntje naar de top van de druilmast (optioneel). De voorkant is dubbel uitgevoerd:

1. Doek loopt over het voordek langs de waterkering;
2. Doek wordt vastgedrukknoopt op de mastdoft.

Zodoende is de opening tussen nagelbank en voordek, weet niet of jij die hebt, helemaal afgesloten en kan ik tochtvrij in de boot zitten en ook slapen. Ik ga je niet vertellen wat ik er voor heb betaald want daar schaam ik me nogal voor. Deze exercitie is in ieder geval niet voor herhaling vatbaar!

Een broer van Chris van den Broek (Coaster Olle, e-mail: chrisvandebroeck@planet.nl) vaart met een heel mooi licht tentje dat naar ik meen is gemaakt van een standaard koepeltentje. Weegt niets en neemt geen ruimte in beslag. Wat doe je als het waait dat het rookt? In die boot is ook een heel riante slaapgelegenheid gemaakt - voor één persoon, echt heel riant. Zie ledenlijst of e-mail voor adres en nummer eigenaar.

De Engelse tent is heel stevig en stijf - klappert daardoor minder. Hij is gemaakt van een zware uitvoering van dat Engelse jagers jassen spul en dus gewichtig. Is wel uit één stuk gemaakt hetgeen het opzetten nogal tot een gedoe maakt en de hele boot zit dan ook meteen pot dicht. Ik vond dat ongewenst toen ik er mee voer. Bovendien vond ik dat ene stuk te groot om handig op dek op te bergen, in de kuip wilde ik het niet hebben omdat mijn kinderen daar met van alles en nog wat bezig zijn.

Ik denk zelf dat de beste en goedkoopste oplossing is, het kopen van een Engelse tent en hier aan te laten passen bij een zeilmaker - deelbaar laten maken, opberg hoezen, nagelbank afsluiting er op enzo. Ik heb een fortuin aan mijn op maat gemaakte tent uitgegeven (werkelijk belachelijk) en als ik het over zou moeten/kunnen doen zou ik het op die manier aanpakken. Tent uit Engeland en dan hier laten aanpassen aan mijn wensen.

Vragen die je moet beantwoorden:

Wat iedereen je ook vertelt - uiteindelijk moet je je met jouw oplossing tevreden voelen en when the shit hits the fan moet jij met jouw oplossing uit de voeten kunnen. Er is dus geen kant en klaar antwoord en je moet ook niet verwachten dat je alles in een seizoen op orde zult hebben. Dat duurt echt wel even. Ik heb in ieder geval (nog) niet alles op orde.

Ik wil graag met je meedenken en als je meer informatie nodig hebt, moet je nog even wat laten horen. Zal je nog mijn opdracht aan mijn zeilmaker sturen maar die kon ik even niet zo snel vinden. Dat volgt dus nog.

Tot horens,

Antoine Maartens
Navis Longboat



Buiskap Longboat


Voor mijn Drascombe Longboat ben ik op zoek naar een Sprayhood. Ik wil vanaf de mastbank tot halverwege de zwaardkast de kuip kunnen overdekken, zodat je uit de wind en droog een kopje koffie kan zetten tijdens het zeilen. Lijkt mij een enorme luxe. De bedoeling is dat het wegklapbaar moet zijn.

Wie heeft ervaring met een dergelijke sprayhood en zou bereid zijn om wat advies te geven. Ik had in eerste instantie in gedachten het zelf te gaan maken, maar als iemand een adres weet waar je het kant en klaar zou kunnen kopen, dan hou ik mij ook aanbevolen.
Alvast bedankt

Erik Schwencke
06-2122 7258
schwencke.faulkner@worldonline.nl

Beste Erik,

Het e-mail adres van mijn broer Antoine die zelf een tent op Navis Longboat heeft ontworpen luidt: antoinem@ision.nl. Wellicht dat hij je wat praktische tips aan de hand kan doen.

Ik weet dat je via de volgende adressen kant en klare buiskappen/tenten kan bestellen, maar dan wel via Engeland. De werf in Nederland lijkt iets minder snel te reageren, maar moet ook wel in staat zijn te leveren.
Honnor Marine Ltd (goedkoop, goede berichten);
McNulty Boats (goede ervaringen van Roel Bouwman - roelbo@zonnet.nl - Hij bestelde een Coaster buiskap die rap en compleet werd geleverd;
Churchouse Boats waar Stewart Brown nooit te beroerd is voor goede raad, advies en soms second hand originele spullen;
R&J Sails in Engeland, de zeilmakers van Drascombe zeilen. sprayhoods, tenten en covers (zeer ervaren met Drascombes, goedkoop).

De meeste zijn via de ElectroBaD link pagina te bezoeken/bereiken.

Succes,
Redactie ElectroBaD
Michel Maartens

Ha Erik,

Ik zal je vanavond cc:-en in een bericht aan een andere Drasser die precies zou vraag stelt. Korte vooruitblik: neerklapbaar is naar mijn inzicht alleen mogelijk als je veel ruimte in de kuip en op de boorden inlevert EN als je de opening tussen voordek en mastdoft open laat. Varen met tent op een Longboat EN koken lijkt me ambitieus en alleen te regelen met een laag tentje met daaronder je primus die vast staat in de buikdenningen en waar het grootzeil zeker geen grip op kan krijgen (brand).

Mijn vaargebied is IJmeer/Markermeer en Waddenzee. Zoals je ook zelf wel weet - onze Longboat is een open boot en zal ook nooit een Coaster of een Cruiser worden. Een sprayhood is niet van polyester - één golfje en hoplakee, je bent 'm kwijt. Ik vaar er dan ook nooit mee en heb ook niet die intentie gehad toen ik de tent liet maken. Koffie onderweg komt bij mij uit de thermosflask terwijl dat op een Coaster tijdens de vaart kan worden gemaakt. Maar ja, zij hebben dan ook geen stahoogte van voor tot achter. Wat onverlet laat dat verse koffie onder zeil natuurlijk altijd veel lekkerder is.

Op Navis Longboat heb ik gekozen voor wat jij uiteindelijk wilt - namelijk tot de helft en een tweede deel voor naar achteren. Mijn kap ligt, wanneer ongebruikt, bakboord voor op het dek in een foudraal die hem beschermt tegen zonlicht en borgt aan de boot. De buizen zijn van buigbaar waterleiding pijp materiaal. Ik zet de voortent op door de buizen te rond te buigen en tussen de boorden te klemmen - à la de Engelse tent. Er is dus geen klapmechanisme. Stevigheid krijgt het geheel door een vette flap om de mast en spanning op het doek m.b.v. T-Nanx drukknopen op de zijkant de boot plus een lijntje naar de top van de druilmast (optioneel). De voorkant is dubbel uitgevoerd:

Doek loopt over het voordek langs de waterkering; Doek wordt vastgedrukknoopt op de mastdoft. Zodoende is de opening tussen nagelbank en voordek helemaal afgesloten en kan ik tochtvrij in de boot zitten en ook slapen. De Engelse tent is heel stevig en stijf - klappert daardoor minder. Hij is gemaakt van een zware uitvoering van dat Engelse jagers jassen spul. Is wel uit een stuk gemaakt hetgeen het opzetten nogal tot een gedoe maakt en de hele boot zit dan ook meteen pot dicht. Ik vond dat ongewenst toen ik er mee voer. Bovendien vond ik dat ene stuk te groot om handig op dek op te bergen, in de kuip wilde ik het niet hebben omdat mijn kinderen daar met van alles en nog wat bezig zijn.

Ik denk zelf dat de beste en goedkoopste oplossing is, het kopen van een Engelse tent en hier aan te laten passen bij een zeilmaker - deelbaar laten maken, opberg hoezen, nagelbank afsluiting er op enzo. Ik heb een fortuin aan mijn op maat gemaakte tent uitgegeven (werkelijk belachelijk) en als ik het over zou moeten / kunnen doen zou ik het op die manier aanpakken. Tent uit Engeland en dan hier laten aanpassen aan mijn wensen.

Vanavond mail ik het andere bericht zodat je mijn overwegingen volledig kunt zien en kunt bepalen of er een match is met wat jij wilt.

Tot horens,

Antoine Maartens
Navis Longboat.

Antoine,

Bedankt voor je reactie. Ik zeil zelf ook de laatste paar jaar in het IJmeer gebied en Waddenzee. Wij hebben elkaar dan vast wel eens zien zeilen. Ik lig met de boot in Eemnes ('t Raboes). De Drascombe is roomwit en de afgelopen twee jaar heb ik met een wit grootzeil gevaren (bruin fok en druil). Ik heb op het moment al, wat je noemt, een Engelse tent. Op de internetsite zag ik er een plaatje van staan (bij FAQ). Ik moet zeggen dat ik daar erg tevreden mee ben.

Na wat oefenen lukt het ons om de tent in een minuut of 5 op te zetten (zelfs bij harde wind). Dit is dan inclusief het insteken van de buizen. Dit is wel een truc die in goede samenwerking en harmonie moet plaatsvinden. Het opzetten van de tent is, na een natte lange dag, ook altijd een goede graadmeter voor de relatie met mijn vriendin. Sneller werkt het als de tent met stokken en al in een hoes gestoken wordt en op het voordek wordt vastgezet. Dit is wat jij doet, geloof ik.

Meestal doe ik dat niet omdat ik het gevoel heb dat de tent hierdoor gemakkelijker beschadigd (bv met ankeren zit je wel erg dicht met het anker bij het kwetsbare tentdoek te rommelen). Dit staat echter nog ter discussie. Dit jaar gaan wij kijken hoe het bevalt om hem op het voordek te binden. Wat ik eigenlijk mis is een plek om wat uit de wind te zitten en spullen wat droger te houden, tijdens het zeilen. De Engelse tent kan inderdaad naar voren opgebonden worden, maar dan kan je niet zeilen (de tent is te hoog voor het grootzeil en je kan niet gemakkelijk naar het voordek lopen). Ik wil dus een neerklapbare sprayhood die neergeklapt wordt als de Engelse tent erop gaat en opgeklapt wordt tijdens het zeilen. Ik heb hier al wel eens een (vaag) plaatje van gezien. Die zal ik als bijlage bijvoegen. Mijn idee is dat het mooier is als het zelfs nog iets lager is dan op het plaatje.

Verder wil ik de buizen van RVS (evt. Alluminium) uitvoeren omdat je met harde wind, je moet kunnen vasthouden aan de sprayhood (met de flexibele buizen van de tent is dat niet mogelijk, denk ik).
Daarnaast moet de sprayhood niet over de banken heen lopen maar alleen over het kuipgedeelte. Hierdoor kan je gemakkelijker langs de sprayhood naar voren lopen.

Tot horens/ zeilens,
Erik SchwenckeLongboat

Ha Erik,

Ik begrijp geloof ik wat je bedoelt. Je wilt een extra tent(tje), sprayhood voor bescherming tijdens de vaart zodat het onbeschutte wat beschutter wordt. Je wilt naar voren kunnen en e.e.a. moet voldoende solide zijn om houvast te bieden als je je verplaatst over de boot. Ik kende het plaatje dat je me hebt gestuurd. Volgens mij heeft de boot die rechts op de foto van Hemelvaart 1995 ligt (zie www.drascombe.nl intro pagina) ook zo'n kap als jij bedoelt.

Zelf heb ik ook naar zo'n oplossing gekeken maar ik ben op een ander resultaat uit gekomen. Hier is waarom.
Wat ik jammer vond aan zo'n soort buiskap is dat dat hele mooie grote gebied waar Thijs en Marnix lekker in rond kunnen darren wordt overkapt en dat ze dan niet van de buitenlucht kunnen genieten. Ik wilde ook geen gevoel van beschutting opwekken waar eigenlijk geen beschutting is, when the shit hits the fan. Ik wilde dus altijd zo ingericht zijn dat ik onbeschut toch comfortabel kon/kan varen. Heb ook gemerkt dat koken tijdens de vaart stopt bij windkracht 2,5 en dat het daarna bijliggen wordt om nog iets te doen - zeker als ik alleen vaar. Zelf heb ik een aantal RVS palen aanboord om de achtertent vastigheid te geven maar ik denk er hard over om die aan de haaien te voeren want ze zijn gewoon te stijf en te groot voor op mijn boot. Tenslotte heb ik de boeken van Webb Chiles gelezen (uitgeleend en nooit meer teruggehad grrrr.) die ook schreef dat hij zo uncluttered mogelijk wilde varen. Dat heb ik stevig in mijn oren geknoopt.

Mijn oplossing is geweest hele goede en winddichte zeilkleding te kopen van respectievelijk Musto en Rey - om in te wonen eigenlijk. Verder heb ik twee grote zuurkool tonnen gekocht met een paar kleinere erbij waarin mijn spulletjes waterdicht (is proefondervindelijk bewezen, geloof me) worden opgeborgen. Deze staan klemvast en geborgd net achter de mast net als de twee jerrycans met water. Alle troep die hier verder niet inpast wil ik niet bij me hebben.

Met jouw sprayhood-idee kan ik je dus niet echt verder helpen, behalve meedenken en dat doe ik graag. Ben ook zeker geïnteresseerd in het resultaat, dus houd me alsjeblieft op de hoogte, direct of bijvoorbeeld via de FAQ's op www.dracombe.nl . Verder zou je kunnen kijken op de site van de Dinghy Cruising Association http://www.dca.uk.com/, op http://www.onelist.com/community/openboat of op http://www.canvaswindmill.co.uk.
Deze laatste club maakt allerhande tenten en andere handige spulletjes voor mensen zoals wij.

Sorry, dat ik je niet beter kan helpen.

Antoine




Slapen op een Lugger.


In het naseizoen van 2000 zijn wij trotse eigenaren van een Drascombe Lugger geworden. Mede door alle aanstekende zoute verhalen in de BaD's zijn wij van plan het komende zeilseizoen er flink op uit te trekken met de nieuwe aanwinst.

Het zwaard heeft grote voordelen maar heeft als nadeel(tje) dat een slaapplaats aan boord voor twee personen niet vanzelfsprekend lijkt. Hoe valt dit slapen het beste op te lossen (behalve in een tent op de kant)? Waar kun je het beste liggen? Bestaat er een kuiptent voor de Lugger? Heeft iemand misschien een kuiptent te koop? Antwoorden op deze vragen zou onze nachtrust zeer ten goede komen.

Karin en Rob Moot.




Over dit soort tenten moet de importeur van drascombe je meer kunnen vertellen.
Kijk ook eens op : Drascombe mailinglist van Yahoo (februari 2001)
Webmeester.



Hoe lekkage te verhelpen aan Drascombe Coaster?


Onze Drascombe Coaster van 1996, de Huldra, had steeds water onder de kajuitvloer. Soms na een zeiltocht met veel wind, soms na een week niet varen. Omdat ons wel was verteld dat dit bij Drascombes voor kan komen, was het door ons al enigszins geaccepteerd.

Echter... Na veel zoeken, vragen, bellen en herstellen denk ik nu het laatste lek gevonden te hebben. In chronologische volgorde:

Robert Bloem.



Hoe haal ik het midzwaard van de Drascombe Coaster uit de boot?


Het midzwaard zit vast aan een u-strip en dit geheel is van bovenaf in de zwaardkast geschoven. Onder aan de kielbalk valt het in een pen (soort borg). Bovenaan komt de afdekplank met zwaardtalie eroverheen. Zorg dat de boot voldoende ruimte heeft onder de kielbalk. Het zwaard moet namelijk iets zakken om bet omhoog uit de zwaardkast te kunnen trekken. Werk het liefst met 2 personen. Denk om je rug! Het zwaard is zwaar. Pas op voor uitsehieten van het zwaard. Leg wat houten plankjes neer om het zwaard in de boot op te laten rusten. Bescherm ook de kajuitingang en het brugdek goed met lappcn en/of plankjes.

Klik voor vergroting

Beschriiving:
. Schroef de scbroeven l t/m 6 los (moeren aan de onderkant tegenhouden). Schroeven geheel verwijderen.
. Scbroef A,B,C en D kunnen blijven zitten, hiermee zit de zwaardtalie aan de afdekplank vast.
. Vier de zwaardtalie op en verwijder de plank (inclusief talie). Zorg er voor dat bet zwaard onder de boot opgestopt staat.
. Kantel het zwaard iets zodat het u-profiel ietsje omhoog komt.
. Trek nu aan het u-profiel en aan de zwaardband het hele zwaard omhoog. Verwijder de splitpen en bet RVS-pennetje zodra je erbij kunt, en de zwaardband is los van het zwaard.
. Verwijder tenslotte zwaard en u-profiel recbtstandig door de kajuitingang. Pas op voor wegklappen van het u-profiel; dit kan de boot bescbadigen.

Montage van het zwaard geschiedt uiteraard in omgekeerde volgorde. Gebruik zo nodig wat watervast vet op de Zwaardpen.

Han van Vlierden



Coasters Zwaardextractie


Aansluitend op hetgeen Han van Vlierden in BaD 83 op pagina 21 schrijft over het uitnemen van het zwaard van de Drascombe Coaster volgen hier de ervaringen met Yraida, de Coaster van mijn zoon Michel.

Yraida werd in 1986 gebouwd en deze Coasters hebben een aan de romp gelamineerde zwaardkast. Bij latere Coasters, zoals Han’s Timshel uit ‘93, vormt de zwaardkast i.v.m. Europese eisen één geheel met de romp. Dit is te konstateren doordat dan de minder gladde kant van het polyester in de kajuit zichtbaar is.

Foto 1. Klik voor vergroting

Doordat we nog al wat lekkage via de zwaardkast hadden (aan de voor-, achter- en onderkant) en omdat we het zwaard en het ophaalmechanisme wilden controleren werd de boot onttakeld en de zwaardkastdeksel losgeschroefd, maar nog niet afgenomen. Een en ander op de manier zoals door Han omschreven. Tevens wordt de pen die bij deze Coasters aan de bovenkant door U-profiel en zwaardkast zit losgemaakt.

In de thuishaven Huizen kan gebruik worden gemaakt van een hijsinstallatie.

Een van ons, het zal wel Michel zijn geweest, gaat gewapend met een tangetje in de kajuit zitten, waarna boot plus zoon van de trailer worden gehesen. Het zwaard wordt op de gebruikelijke wijze gevierd en komt dan rechtstandig naar beneden te hangen (foto 1), wat mij de gelegenheid geeft er ter bescherming een balk onder te leggen. De afdekplaat wordt verwijderd evenals de eerder genoemde pen aan de voor/bovenkant. Daarna laat de kraandrijver de boot langzaam (voorzichtig!) zakken, waardoor het zwaard en het U-profiel waarin het zwaard is opgesloten, uit de zwaardkast omhoog komen.

Foto 2. Klik voor vergroting

Tijd voor Michel met zijn tangetje om in aktie te komen. Hij kan nu bij de splitpen om de zwaardband van het zwaard los te nemen. Daarna verwijdert hij het asje onder in het U-profiel, waar om heen het zwaard in het U-profiel draait. Bij Timshels constructie wordt dit asje door dunne houten, op het U-profiel gelijmde latjes vastgehouden: Bij Yraida geschiedt dit slechts door de wangen van de zwaardkast zelf.

De boot wordt langzaam opgehesen en het nu losstaande zwaard via de onderzijde van de zwaardkast verwijderd (foto 2) terwijl het U-profiel in de kajuit achter blijf. Hierin zit het verschil met Han zijn aanpak, die het zwaard er met U-profiel en al via de bovenzijde uit tilt.

De zwaardkast is daarop aan de binnenzijde met epoxyhars behandeld en weer vastgelamineerd. Het zwaard zelf is opnieuw verzinkt door een galvanisatiebedrijf in Maarssen, waarvan de kosten voorjaar 1995 op ca. ƒ 200,- uitkwamen.

Een andere optie, die we toen nog niet kenden, is om het zwaard te laten schooperen. We hebben vorig jaar tot volle tevredenheid bij metaliseerbedrijf Henk Koster in Hilversum (035 685 97 10) het roer van Navis deze behandeling laten ondergaan en dit kost, inclusief het in de zinkverf zetten ƒ 50,-. Navraag leert dat we anno 2001 voor het schooperen en in de zinkverf zetten van het zwaard van de Coaster ƒ 100,- kwijt zouden zijn. Beide bedragen ex. btw.

Foto 3. Klik voor vergroting

Montage van het gegalvaniseerde zwaard vindt in omgekeerde volgorde plaats, ergo via de onderzijde van de boot (zie foto 3). Ook nu is daar weer de man in de kajuit, die het asje, waarover we boven schreven, in het daarvoor bestemde gaatje in U-profiel en in het zwaard terugplaatst en de zwaardband middels de splitpen borgt.

Tenslotte, jaarlijks wordt de poelie van het zwaard-ophaalmechanisme nagekeken en draaiende delen in zeewaterbestendig vet gezet. Doe dit werkje als de boot op de trailer staat en het zwaard ingeklapt is.

Succes! Carel Maartens, januari 2001



Hoe repareer ik verzakking zwaardspil Longboat Cruiser?


Het lijkt erop dat de zwaardspil van onze Longboat Cruiser wat is verzakt.In geheven toestand komt het zwaard iets onder het schip uit, een paar centimeter. Heeft u wellicht eerder gehoord van dit euvel en mogelijke reparatie-methoden? Alvast dank voor reactie,
met vriendelijke groet
Gelle Klein Ikkink.

Open hartoperatie: zwaardophanging Longboat Cruiser hersteld

Geruime tijd geleden meldde ik in de FAQ dat het zwaard van onze Longboat Cruiser (de Galloper) in geheven toestand enkele centimeters onder het vlak bleef uitsteken, waaraan wij de diagnose ‘verzakte zwaardspil’ koppelden. Je zult er maar mee zitten. Het voor Drascombe zeilers en Volvo 244 rijders aantrekkelijke ‘wachten tot het over gaat’ bleek geen optie meer te zijn toen na enkele weken het zwaard in zijn geheel onder de romp vandaan viel. Met het zwaard kwam een onbegrijpelijk klein asje naar buiten. Deze devastating episode voltrok zich gelukkig in de winterstalling. Nu het verzoenen met de kwaal geen optie meer was en handige gepensioneerde vaders zich niet aandienden, wendden wij de steven naar deskundigen.

Een uitgebreid telefonisch advies kregen wij van Stewart Brown van McNulty in Engeland. Bootsman Peter van den Berg van roeivereniging De Laak in Den Haag, erkend kunststofexpert, voerde vervolgens de reparatie uit. Het asje - de zwaardspil - is in een Longboat Cruiser simpelweg met een ring eromheen ingelamineerd in de wangen van de zwaardkast. Het bleek (zoals met zaklantaarn en lange dunne vingers kon worden vastgesteld) dat de uitsparing voor het asje aan bakboordzijde volledig was uitgejotterd, maar aan stuurboordzijde nog helemaal intact was.

De open hartoperatie kon beginnen. Aan bakboordzijde werd - vanuit de kajuit - een schotelvormig gat met in het midden een opening van ca. 5 cm uitgeschuurd. De totale diameter van de schotel was ongeveer 20 cm. Vervolgens werd van vijftig laagjes dunne glasdoek en epoxyhars een kunststof plaatje van 10 bij 10 cm en 1 cm dik gefabriceerd. De plaat werd in de vorm van een ‘Chinese hoed’ met een doorsnede van 4 cm gefreesd, passend in het schotelvormige gat. In het midden van het hoedje kwam het gat voor de zwaardspil. De zwaardspil werd in het stuurboordgat gestoken, en vervolgens gefixeerd met speciaal gefabriceerde houten fixeerlatjes die van onder en boven in de zwaardkast werden gestoken. Vervolgens kon de Chinese hoed met de vlakke kant naar de binnenkant van de zwaardkast gericht over de spil worden geschoven en vastgelamineerd worden. Dat laatste was nog een heel gepiel, aldus Peter van den Berg. Ook nu weer dunne glasdoek gebruikt, om zoveel mogelijk draden op een klein oppervlak te krijgen, en epoxyhars. Al met al ongeveer twaalf uur werk.

Niet dan nadat we er inmiddels weer een paar rondjes Schier op hebben zitten, mag hier wel gezegd worden dat de stelling onderaan deze FAQ, dat je van deskundigen altijd spijt krijgt, met deze reparatie vakkundig gefalsifieerd is.

Gelle Klein Ikkink
Longboat Cruiser Galloper - Lauwersoog



Herstellen los roerlager, suggestie voor noodreparatie


Gesterkt door het verhaal van Chris van Beek in een eerdere BaD, waarin hij beschreef hoe het onderste roerlager van zijn Rietgans is hersteld op een werf in Zwolle, heb ik deze winter dezelfde reparatie in eigen beheer uitgevoerd.

Bij het in winterstalling plaatsen van de Huldra, is de boot zodanig op blokken gezet dat de kielbalk aan de achterkant vrij bleef. De blokken staan ruim voor de bout die daar ter plaatse de kielbalk bevestigd ( ruim voor de tweede bout van achteren af gekeken ).

De kielbalk is doorgezaagd tussen genoemde bout en de roerkast. Omdat de kielbalk gedeeltelijk in een uitholling van de boot ligt en de laatste 2mm niet doorgezaagd kan worden zonder in de boot te zagen, is dit voorzichtig met beleid afgebroken.

Het lager (bronzen plaatje) kan nu verwijderd worden. Dit lager is weer vastgedraaid met twee schroeven in de daarvoor bestemde uitsparing in de boot. Daarbij zijn de twee schroefgaten voorzien van epoxyplamuur. Binnen in de boot zijn de schroeven, die net door de boot naar binnen staken, afgedekt met epoxyplamuur.

Het verschil met de reparatie van Chris van Beek zit hierin, dat ik een tweede lager (gekocht via Lions) heb gebruikt om de ruimte tussen lager en kielbalk op te vullen. Daartoe moest het tweede lager een weinig in de kielbalk worden uitgesneden. Het tweede lager is op de kielbalk geschroefd en zit dus exact tussen het eerste lager en de kielbalk. De kielbalk is met een tweede, nieuw te plaatsen, bout en moer, met kit ertussen weer bevestigd. Daarbij is op de aanhechting, van de kielbalk op de kielbalk, een dubbele pin en gat verbinding gemaakt en alles verlijmd met PU-lijm.

De gehele operatie vergt ca. 6 uur, waarbij het doorzagen en het laatste stukje afbreken van de kielbalk het moeilijkst was.
Achteraf bezien was het wellicht eenvoudiger geweest om een tweede lager gewoon onderaan de kielbalk te schroeven. ?? Deze laatste suggestie zou als noodreparatie kunnen dienen wanneer tijdens een vakantie het onderste roerlager los zou geraken.

Robert Bloem