Drascombe Drifter 22


Ons testteam in volle aktie. Klik voor vergroting

Afgelopen juni 2006 reizen we samen met Han van Vlierden (Scaffie Yucka en Coaster Timshell) naar Engeland om daar de nieuwe Drascombe Drifter 22 te testen. Via de Beale Parc Boat Show, bij 28 graden werkelijk een feest van leuke kleine Engelse bootjes waar ook Drifter 22 op de vaste wal te bekijken is arriveren we de volgende ochtend vroeg bij Churchouse Boats Ltd. Hier worden tegenwoordig alle Drascombes gebouwd. Het is een drukte van belang, een man of zeven werken onder leiding van Stewart Brown aan een aantal Luggers, de volgende drie Gigs voor de Franse Marine en een tweetal Coasters. Buiten staat het prototype Drifter 22 Bolitho 7 op ons te wachten.

De fridge wordt gevuld, het schip achter Stewarts Britse midden klasser gehangen en even later scheuren we door het golvende Hampshire landschap op weg naar de kust. En wij maar denken ‘voorzichtig nu, nieuw schip, 55 miles, toch?’

Mast zetten (met behulp van de Drifter lifter), te water vanaf het kiezelstrand bij Itchenor en tuigen kost Stewart (60+) single handed letterlijk twintig minuten, even later zeilen we op de uitstromende eb tussen de gemoorde Drascombes mee naar buiten.

Vanuit Chichester Harbour naar de Solent kruisend voldoet het schip aan al onze verwachtingen maar ook daarna, lunchend ten anker onder druil toont ze zich in alles een èchte Drascombe. Er is hier door een ervarings deskundige merkbaar extra aandacht besteed aan zit-, lig- en leefcomfort en rekening gehouden met de huidige wensen qua zeil- en motor eigenschappen. Maar er is meer: ze pikt snel op, ligt stabiel, de kajuit en de kooi(en) zijn enorm, zitten in de kuip voelt alsof je thuis op de bank een goed boek leest. Buiten is het ruim, beschut, veilig en bovenal comfortabel.

Er zijn wat punten onzerzijds over ballast en plaatsing van de twee zwaarden, de zelflozende kuip en de motorbun, maar dat zijn op dit moment details. We zijn enthousiast en overtuigd en schaffen meteen de eerste aan!

‘s Avonds in de pub met Stewart bespreken we onze opmerkingen die een aandachtig zeilers oor vinden.

We schrijven maart 2007 en de hele zomer is langs de Engelse kust onder alle omstandigheden uitgebreid verder getest met Drifter 22. Op basis daarvan zijn een aantal zaken aangepast en vaart ze inmiddels even snel als Hippo, de 25’ Gig van Jim Hopwood, voorzitter van de Engelse Drascombe Association.


Klik voor vergroting

Totaal zeilkaar gewicht is 1.200 kilo, afmetingen zijn 6.70 x 2.25 x 0.40/1.05 meter, lengte waterlijn 5.88 meter, totaal zeiloppervlak 21.76 m2. Een zes tot acht pk kortstaart buitenboordmotor volstaat voor de mechanische voortstuwing, het roerblad zit achter de schroef.

De 65 kilo ballast is naar een sectie in de kielbalk verplaatst en de beide zwaarden zijn tot twaalf millimeter verdikt hetgeen een nog stijver schip oplevert. In Beaufort 5 staat de volledige tuigage, bij 6 en 7 vaart ze rustig onder dubbel gereefd grootzeil en gereefde fok. De talreepjes moesten daarvoor wel wijken voor stagspanners...

Kajuit kussens dubbelen nu als kuip zittingen, de zelflozende kuip kan in een oogwenk worden afgesloten van de kajuit door een neer klappend schot dat in de kuipvloer valt. Dit vereenvoudigt het stouwen van rondhouten tijden traileren terwijl de kajuit toch op slot kan.

De zelflozende ankerbak is een succes maar heeft plaats gemaakt voor een diepe, open ruimte op het voordek vóór de beting. Prettig en veilig bij ankermanouvres en activiteiten op het voordek. De gang naar voren loopt daarvoor binnen de verstaging over een ruim bemeten gangboord.

De uit de oude Drifter mee ontworpen ‘binnacle’ blijft als extra optie gehandhaafd. Sommigen prefereren meer open ruime in de kuip tegenover het gemak van een centrale kuiptafel optie, fokkeschoot belegging en stouw mogelijkheden.


Klik voor vergroting

De papegaaistok is kort en accommodeert een lichte giek op de druil die eenvoudig en snel te strijken is (giek omhoog trekken) en zo bij ruime koersen betere vaareigenschappen oplevert.

Het kajuit schot waar je bij de Coaster zo lekker tegen aan zit helt nog twee procent meer ten opzichte van de toch al zo prettig en comfortabel zittende Bolitho 7, perfect!

Hoewel het prototype dat wij voeren is uitgerust met ijskast, vriezer (G&T) en een warme douche is dat waarschijnlijk net een stap te ver voor de meeste toekomstige eigenaren, maar mogelijk is het wel.

Stewarts doel om met Drifter 22 een schip te ontwerpen dat geheel single handed getrailerd, getuigd, gelanceerd, gezeild en na afloop weer op de trailer gelierd kan worden is volledig geslaagd. Met het onderwaterschip à la de Longboats is rechtop droogvallen gegarandeerd en ligt ze even rustig op haar druil voor anker. De twee zwaarden blijken in de praktijk eenvoudig te bedienen en klappen, net als het roer, omhoog als je een droogte op loopt. Wij verheugen ons vooral op het zeilen in ondiep water zonder de balancerende toeren met de stuurriem op het achterdek, nu gewoon rustig zittend aan het roer!

Introductie prijzen liggen voor de zeilkaar specificatie af-werf ruim onder de 39.000,- euro, maar, gezien de optielijst is een aangekleed schip makkelijk tot 42.000,- euro op te tuigen met buiskap, rol/reef systeem voor de fok, kajuit kussens, binnacle en een simpel boordnet. Dan hebben we het nog niet over kombuis- en toiletfaciliteiten, kuiptent, vrieskist, warme douche en wat basis elektronica, de buitenboordmotor (vanaf zo’n 2.000,- euro) en een eventuele, ook door de RDW geaccepteerde, wegtrailer (vanaf plusminus 4.000,- euro).

Tijdens Hiswa 2007 (dinsdag 6 tot en met zondag 11 maart) zal de eerste productie Drifter 22 op het Europese vaste land gepresenteerd worden. Kon u niet wachten, dan had Engeland natuurlijk de primeur op de London Boat Show van vrijdag 5 tot en met zondag 14 januari. Drifter 22 is leverbaar vanaf voorjaar 2007, de eerste vijftien schepen zijn inmiddels verkocht!

Drascombe Nederland
Michel Maartens


Klik voor vergroting Klik voor vergroting
Klik voor vergroting Klik voor vergroting