De cirkel rond


Klik voor vergroting Sinds enige maanden bezitten wij een Drascombe Drifter genaamd Joanna.

Meestal hoor ik van Drascombe zeilers dat ze na gezins uitbreiding, ouder worden, de Drascombe inruilen voor wat groters, een motor- of zeilboot. Dit gebeurde bij mij ook, maar nu ik 63 ben is de behoefte tegenovergesteld: van groot naar klein. Hierbij het waarom.

Varen doe ik al vanaf mijn tiende, eerst een kano en daarna eindeloos veel bootjes van allerlei pluimage. Met het groter worden van het gezin en toenemende welvaart werden ook de boten steeds groter en gecompliceerder. Van Drascombe en Trintella tot kajuit-catamaran.

Na het ontstaan van een ernstige reumatische handicap probeerde ik eerst de catamarans zoals een Heavenly Twins, Tiki's en later, toen dat niet meer goed ging, motorboten zoals een Saga 27 en een Crown kotter. Hoe mooi en comfortabel de schepen ook waren, het werd een teleurstelling. Hoe meer comfort en luxe als een 'tweede huis', hoe minder contact met het water. Wel peperduur met heel veel instrumenten en onderhoud, maar niet de rust en het plezier wat we ervan verwachten.

Daarbij wonen we op Texel, op loopafstand van het wad met uitzicht op Vlieland en 's avonds de Brandaris. Bijna nooit bootjes te zien, soms Pride of the Fleet of een tjalk. Behalve vissersbootjes hebben motorboten hier niet veel te zoeken. Te ondiep, te weids en -mogelijk- te stil. Zeilboten blijken in de praktijk ook comfortabeler op wat groter water dan een motorboot. Ze bewegen mee op golven en wind.


Klik voor vergroting Dus terug naar een handzaam bootje, niet als een huis op het water, maar eentje die we gemakkelijk kunnen hanteren, mooi is en toch veilig genoeg voor twee oudere stramme mensen voor korte en soms wat langere tochten over het wad. Hier is het nog steeds stil buiten de havens, dit in tegenstelling tot zomers Friesland, Overijssel en de IJselmeerhavens in het hoogseizoen.

De mooiste zeiltocht in mijn leven heb ik in de tachtiger jaren gemaakt met een Coaster uit 1979. De tocht van Ken Duxburry naar de Sporaden, Griekenland. De Coaster zelf is nog steeds fantastisch maar voor ons niet meer geschikt om gemakkelijk in en uit te klauteren. Daarbij wensen we wat meer stabiliteit. Maar heimwee naar het mooiste bootje dat ik kende bleef. Gelukkig was er dit jaar een prachtige Drifter te koop in beter dan nieuwstaat.

Met veel deskundige hulp van Drascombe Nederland is het schip vaarklaar gemaakt en hebben Michel en ik haar samen naar de thuis haven Oude Schild gevaren. Met zijn ervaring merkte ik dat voor mij zeilen boven vier Beaufort gauw te zwaar wordt en dat om de buiskap heen het voordek op om te reven nogal hachelijk is. Maar de tocht gaf wel weer antwoord op dat oude romantische verlangen om dicht bij het water te zijn, in harmonie met golven en wind. In alle stilte, als de Sabb zwijgt tenminste, zoeken we de mooiste plekjes op vlak bij huis, maar toch heel anders dan vanaf de dijk bij De Cocksdorp.

De Drifter heeft zestig centimeter diepgang, jammer want je zo kan niet overal op het wad het wantij over. Maar de kimkieltjes maken droogvallen op de Bollenkamer of onder de Hors mogelijk. De papegaaistok vind ik lastig te hanteren. Aan boord een sta in de weg en het aanbrengen nogal zwaar. De Sabb is heel wat anders dan de 62 pk Yanmar en boeg/hekschroef die ik kende. De Sabb is een oldtimer met gebruiksaanwijzingen zoals een keerschroef. Een echte stamper, maar in vlekkeloze staat, doet het altijd, zonder rookpluimen. Wel een sta in de weg, behalve als je wat te eten wilt maken, dan een beste zetel en nog verwarmd ook.

Van klein naar groot naar klein. De cirkel is bijna rond. Is dit de laatste boot? Misschien niet, het kan nog kleiner, simpeler zoals een Scaffie, voor tochtjes rond de Bollenkamer groot genoeg. Maar nu is het genieten van de Drifter, met kombuisje, wc, marifoon, log en gps. Minimaal vergeleken bij moderne luxe motorjachten, maar uiterst comfortabel voor een Drascombe.


Drascombe Drifter op het wad. Klik voor vergroting De NKDE was er in de tachtiger jaren al en nu keer ik graag terug. Enthousiast over de vele informatie op de prachtige site van vooral Coaster en Cruiser eigenaren, vast jong en behendig. Waar zijn de Drifters en waar zijn de oudere misschien ook wat stramme zeilers van boven de zestig, die nog niet of niet meer in een motorboot varen? Helaas mis ik Drifters op foto's en in teksten.

Het lijkt me plezierig om met Drifter eigenaren in contact te komen, informatie en foto's uit te wisselen. Er zijn zover ik kan nagaan maar zo'n vijftien Drifter eigenaren in ons land, in Engeland stukken meer. De laatsten zijn aktief. Mogelijk is dit een aanzet tot wat meer uitwisseling van Drifter zeilers.

Rob Lutke Schipholt
De Cocksdorp - Texel
robls@texel.com



Zomerweekend

Geachte dames en heren,

Als nog jong gezin (de kinderen althans) leek het ons leuk gevolg te geven aan de oproep op de website om een activiteit voor te stellen.

Nu juist de Drascombe range zo geschikt is om met (kleine) kinderen te varen die op deze manier zonder meer enthousiast en vertrouwd worden met de zeilerij leek het zomerweekeinde ons dan ook een goede gelegenheid om een kinderactiviteit te organiseren, temeer daar dit jaar ons vaargebied de locatie van samenkomst is. Bedacht is SCHATGRAVEN OP PIRATENEILAND ­ op zoek naar de schat van PIET PIRAAT!

Een en ander is in de bijlage al enigszins uitgewerkt. Wellicht is het eilandje Huizerhoef een suggestie met aansluitend lunch aldaar met alle deelnemers aan het weekeinde (plaid verplicht te stellen in verband met aanwezigheid van veel vogels met dito uitwerpselen).

Gezocht wordt nog naar een vrijwillige zeer serieuze piraat (met houten been geniet de voorkeur), maar het komt ons voor dat deze binnen de kring zonder meer beschikbaar zal zijn. Alleen al gezien al die stoere zoutwaterverhalen.

Daarnaast is wellicht op de dag zelf nog behoefte aan een supportboot, beetje afhankelijk van het aantal deelnemers, leeftijden etc. ook al om piraat en schat vroegtijdig op de juiste lokatie te krijgen. Schat (ijsjes dachten wij), kaarten, vlaggen zullen wij graag verzorgen. Het is dan wel interessant te weten hoeveel deelnemers er ongeveer te verwachten zijn.

Misschien kan dan een link worden ingevoegd voor inschrijven per mail of gekoppeld aan inschrijving voor het weekeinde zelf (voorzover dat gebruik is).

Tijd en planning natuurlijk afhankelijk van wat er verder plaats vindt in dit weekeinde,

met vriendelijke groet

Ruud & Renee de Pont
Longboat “Sterrewind”

Tel:O20-6477073
E-mail: Ruud.Renee.de.Pont@zonnet.nl


Bijlage schatgraven
    (Download met rechter muisknop)


Trailerhelling in Den Helder

Den Helder, 9 juni 2004

Een bericht voor alle andere Drascombe-varenden: sinds kort is er een nieuwe trailerhelling in Den Helder. Deze helling ligt in het binnenwater en is wegens de beschutte ligging onder werkelijk alle weersomstandigheden te gebruiken. Prettig dus voor de trailer, de buitenboordmotor en de boot. De afstand tot de sluis (Koopvaardersschutsluis) is ongeveer 950 meter en de afstand tot de havenmond (Marsdiep) ongeveer 3,5 km.

Routebeschrijving: Komende vanuit het zuiden houd je het Noordhollandsch Kanaal aan je rechterhand en volg je de N250. Volg de borden naar "Texel". Vlak nadat je de Koopvaardersschutsluis aan je rechterhand hebt gehad (aan de overzijde van het kanaal) zie je een brug (de Burgemeester Visserbrug) waarover je Den Helder binnen rijdt. LET OP: Je gaat die brug niet over maar je gaat ongeveer 100 meter voor die brug linksaf, een smal (verder niet bewegwijzerd)weggetje op. Dat weggetje maakt een bocht naar rechts. In die bocht heb je dan aan je linkerhand de trailerhelling. Bij die helling is een (niet al te groot) parkeerveldje.

Vaaraanwijzingen:
Vanaf de helling 200 meter in NW-richting, daarna stuurboord uit en onder de Burgemeester Visserbrug door. Na de brug stuurboord uit naar de sluis. Afstand van de helling tot de sluis is ongeveer 950 meter. Afstand van de sluis tot de havenmond (Marsdiep) is ongeveer 2,5 km. Tussen de sluis en de havenmond heb je alleen de Moormanbrug. Aan de buitenzijde van de Moormanbrug uitluisteren op VHF 62 i.v.m. in- en uitgaand verkeer in de (Marine-)haven.

De Bgm. Visserbrug, Koopvaardersschutsluis en Moormanbrug draaien 7 dagen per week, 24 uur per dag en zijn gratis. De Moormanbrug kent op werkdagen enkele (korte) spertijden. Zie de wateralmanak.

VHF-kanalen:
Burgemeester Visserbrug en Koopvaardersschutsluis VHF kanaal 22, Moormanbrug VHF kanaal 18, Verkeerscentrale Den Helder VHF kanaal 62.

Overnachtingsmogelijkheden: verschillende jachthavens in Den Helder, o.a. de HWN waar ik zelf mijn vaste ligplaats heb. Passanten zijn altijd meer dan welkom en vooral op de zaterdagmiddag rond een uur of 5 is het er altijd erg gezellig met een hapje en een drankje.

Tagrijns/watersportwinkels:
Van Kalsbeek (Binnenhaven) en Kon-Tiki (Zuidstraat).

Kortom: neem Den Helder eens als uitvalsbasis voor je Wad- of Noordzeetochten!

Zie onderstaand kaartje.
Legenda:
1 = afslag naar trailerhelling
2 = trailerhelling
3 = Burgemeester Visserbrug
4 = Koopvaardersschutsluis
5 = Moormanbrug
6 = jachthaven HWN
7 = Van Kalsbeek (watersportwinkel "NauticRing")
8 = Kon-Tiki (watersportwinkel/tagrijn/verzamelpunt van koffieleutend bootjesvolk)

Vriendelijke groet en hopelijk eens tot ziens in Den Helder,

Roel Smidt
Drascombe Coaster "Seanymph"
Den Helder


Schipper mag ik medevaren ja of nee? (enz!)

Een flink aantal jaren raakten mijn zoon en ik op slag verliefd op Drascombe, toen wij in de HISWA Paperboatshow de foto's van een Lugger en een Longboat (met kajuit) ontwaarden. Thans, zo'n 25 jaar later, lijkt het er op dat zoiets binnen ons bereik komt (kwestie van prioriteiten en toegenomen assertiviteit in het huishouden en zo) en we voor de aanschaf komen te staan, zou ik graag eens de praktijk meemaken (bekeken heb ik ze genoeg, en ik heb ook vrijwel de gehele ElectroBaD afgedrukt), en wel gedurende een dagje aan boord bij een ervaren Drascombe-schipper (zijn er ook andere?).

Ik woon in het midden van Limburg (alwaar de Drascombes alleen als verdwaalde zomergast worden waargenomen) en de reis naar b.v. Lauwersoog is me wat ver, ik zou graag op 1 dag heen en weer willen kunnen. Veel eisen stel ik niet, al denk ik wel dat ik het meest profijt zal scoren als de stront op de dijken blijft liggen, zoals mijn lievelingsauteur dat zo plastisch uitdrukt. Ik ben geen goede zeiler, dus verwacht niet teveel van me, maar zee-, lucht- en wagenziekten zijn mij geheel vreemd dus de kans dat ik bijtende zuren over het schip uitstort is gegarandeerd nihil. Als u zich geroepen voelt een bijzonder menslievende daad te stellen, laat u mij dat dan svp weten via e-mail: efone@cuci.nl, uiteraard met opgave van verlangde / welkome tegenprestatie ofwel geëiste verrassing.

Alvast dank:
Jaap Simons.


Drascombe te huur gevraagd.

Wie wil zijn longboat of coaster verhuren aan een goede zeiler met hart voor het gehuurde schip? Veel wadervaring, o.a. in Cornish Crabber, Schokker en Schouw. Goede ervaringen met huren van particulieren.

Ik wil graag een week in de zomervakantie zeilen op het Wad. Duidelijke afspraken, kennismaking vooraf en een ANWB huurcontract vind ik belangrijk.

Bel 06 - 23 36 23 77 of mail e.de.beus@hccnet.nl
Elbert de Beus


Geachte Drascombevaarders,

Na al geruime tijd jullie geweldige site te hebben afgestruind zou ik dit jaar eens nader kennis willen maken met het varen in een Drascombe.

Vorig jaar had ik de ElectroBaD al ontdekt, ik geloof via wadvaarders.nl. Daarvoor nog nooit van Drascombe gehoord. Na wat kenterverhalen gelezen te hebben dacht ik 'moet dat nou? Ik hou het liever droog, ik koop een boot om niet te hoeven zwemmen!'

De afgelopen maanden heb ik er wat meer studie van gemaakt en ontdekt wat voor geweldig en veelzijdig bootje een Drascombe eigenlijk is.

Je ziet ze weinig in 't wild. Eén keer in de haven van Enkhuizen en vorig jaar twee stuks op een strandje noord van Enkhuizen. Je herkent ze direct, die druiltjes.

Verder heb ik weinig zeilervaring, daardoor ook weinig vooroordeel. Met m'n zoon van twaalf wil ik er in de toekomst wel wat meer werk van maken.

Ik hoop dus eens bij iemand te mogen opstappen, liefst op een Coaster. M'n naam is Kees Koopman en kom van Andijk.

tel: 0228 59 25 91
e-mail: ke.koopman@planet.nl