Laatste Hiswa nieuws: standbemanning en noviteiten
Persbericht Drascombe Nederland

Ingehaald door de tijd en met het oog op de herkenbaarheid heeft de Maritieme Inkoop Combinatie besloten onder de handelsnaam ‘Drascombe Nederland’ 2004 in te gaan. Opgericht om inderdaad gecombineerd in te kopen verschoven de doelen meer en meer tot in 2003 ook de vertegenwoordiging van de nieuwe Drascombes verworven werd.

Navis met fam. Maartens. Klik voor vergroting Onder ‘MIC’ zoeken enkel bekende geïnteresseerden in de kolommen naar mooie maar ook handzame, droogvallende en zeewaardige bootjes, onder ‘Drascombe Nederland’ des te meer.

Hoewel deelname aan Boot Holland dit jaar helaas niet haalbaar bleek staat er voor het eerst sinds jaren weer een Drascombe op de Hiswa. Het is de zalm-oranje/magnolia Coaster Zalm die voor de gelegenheid zo compleet mogelijk is uitgerust.

Geheel uitgevoerd in teak, met wrijfhout en bronzen beslag, alle mogelijke extra’s zoals een full-size lits-jumeaux, opberg vakken voor zeekaarten, teak panelen, uitklapbare navigatie tafel, geïntegreerde helmstokverlenging en, terug van weg geweest, de handige - nu rvs - overloop als optie in plaats van de standaard Barton rail.

De recente verbeteringen in de Drascombe productie hebben bij alle modellen onder andere geleid tot met corecell verstevigde dekken en een algehele verzwaring van laminaat en gelcoat. Tevens zijn alle lokaties waar dekbeslag gemonteerd wordt verstevigd. Het drijfvermogen is met behulp van voorgevormde polyurethaan blokken drastisch vergroot. Een afwateringskanaal in de motorbun houdt de voet van de druilmast droog, in de Coaster is de zwaardkast nu waterdicht tot één geheel met de romp gelamineerd.

Tevens zijn op de Hiswa voor Lugger, Longboat, Cruiser en Coaster de nieuwe, in de hoogste kwaliteit gepolijst rvs 316 (chirurgisch staal) uitgevoerde klaproeren te bewonderen en een voorbeeld van Ton Wegman’s veel geroemde kookkist. Zalm staat op een Pega 1350/600 kanteltrailer, op een groot scherm worden de mooiste Drascombe foto’s vertoond.

Om voor zoveel mogelijk huidige en potentiële Drascombevarenden een ervaren aanspreekpunt te hebben wordt in de Amstelhal, op het Zeehistorisch Paviljoen, stand 07.330, behalve door Drascombe Nederland, als volgt bemand.

dinsdag 17 februari - Birgit Ringia en Chris van den Broek
Chris en Birgit varen met hun Coaster op de Kaag en traileren door heel Europa. Ze voeren in Denemarken, Schotland, Zuid-Engeland en recentelijk in de Franse Morbihan. Daarnaast zijn zij specialisten in wrikken en zeilen met de Drascombe in dertig centimeter water.

Lugger op het IJmeer,  september 2000. Klik voor vergroting woensdag 18 februari - NKDE, de heer G.Th.M. te Kloese
De heer Te Kloese bestiert al bijna vijfentwintig jaar op onnavolgbare wijze de oudste Drascombe kring ter wereld en was eigenaar van alle ooit geproduceerde modellen, van de kleine Scaffie via de legendarische Navis Longboat tot de zware Drifter. Er is geen vraag die deze levende Drascombe encyclopedie onbeantwoord laat.

donderdag 19 februari - Eugène van Corstanje
Belangrijk tijdens korte èn langere tochten: de inwendige mens. In Drascombe Kringen als Maître Du Corstanje bekend van zijn culinaire collum en onweerstaanbare kookkunsten weet Eugène als geen ander hoe in de beperkte ruimte van een trailer sailer toch smakelijk de bemanning te voeden. Ook zeer bekend in het oostelijk waddengebied, met de rookoven bereidt hij daar de lokale verse wadden specialiteiten als kokkels, oesters en mosselen.

vrijdag 20 februari - Churchouse Boats Ltd., Stewart Brown
Eigenaar van Churchouse Boats Ltd., de werf in Hampshire waar de Drascombes gebouwd worden. Vaart zelf ook al jaren, van zijn eerste Lugger tot zijn huidige Coaster Bolitho V en geeft op de werf leiding aan een ‘small but motivated workforce’. Voor al uw vragen en opmerkingen over aanpassingen, innovaties, plannen voor het nieuwe model Son of Drifter (of toch de fisherman Gig?) en tochten in Engeland. Tussen 14:00 en 15:00 zal Stewart Brown, ingeleid door Hans Vandersmissen, in het Zeehistorisch Paviljoen spreken over de Engelse sail & oar traditie. Stewart heeft ook zitting in het bestuur van de meer dan 1.500 leden tellende Drascombe Association.

zaterdag 21 februari - Peter Kos
Huizer botter reparateur, lange afstandzeiler, scheepsbouwer en polyester en hout specialist liep op zijn veertiende van huis weg en werd na vier uur onder Urk door een visserman van zijn omgeslagen Spanker geplukt, salt infected! Nu bij Drascombe Nederland verantwoordelijk voor reparaties en inbouw van wat al niet. Van zonnecellen tot stuurautomaten, van polyester en gelcoat tot teak reparaties. Uw sympathieke gesprekspartner voor doordachte doch duurzame, zeevaste en practische oplossingen gebaseerd op ervaringen uit de vertrekkers praktijk.

zondag 22 februari - Nicola Offergelt en Antoine Maartens
Varen met kinderen. Antoine en Nicola zwerven met hun gezin van vier in een Longboat rond Corsica, op het Markermeer en recentelijk ook drie weken op het Nederlandse wad. Hoe hou je het leuk voor alle opvarenden en draag je je eigen zeilplezier over op de kids?

De Drascombe Coaster als ‘Zalm pakket’ en de andere modellen worden gedurende de Hiswa met trailer en buitenboordmotor in een speciale Hiswa actie aangeboden.

Wij heten u allen graag welkom aan boord!

Drascombe Nederland
Michel Maartens

Hemelvaart Waddentocht 1995. Foto Klaas Hoogewerff. Klik voor vergroting




Berichten van de Commissie van Veiligheid op Zee van de NKDE

Het is de commissie ter oren gekomen, dat er enkele echtgenotes bezwaar hebben tegen het voonemen van hun mannen en vaders om aan de tocht naar Engeland van uit Den Helder mee te doen. Uit onverwachte hoek, Hans Vandersmissen, volgt hieronder zijn bijval.

Ik heb wel moeite met die Engelandtocht.
Allereerst geloof ik niet dat het goed is groepsreizen te organiseren op dat soort toch tamelijk veeleisende trajecten. Het trekt lui die een dergelijke tocht nooit op eigen doft zouden doen, in de misplaatste gedachten dat het met z'n allen veiliger is, terwijl, als de situatie penibel wordt, iedereen de handen vol heeft aan zichzelf. Bovendien is het vanaf Den Helder een flink eind- +/-130 zeemijlen naar de dichtst bijzijnde haven waar je iets kunt, Lowestoft, want Great Yarmouth is een ramp met zulke kleine bootjes, The Wash en Harich zijn nog veel verder- wat gewoon niet wijs is voor beginners. Je bent algauw twee nachten bezig.

Een Maasmakker deed hetzelfde traject per Wayfarer in 30 uur, met halverwind 5; dan verbeter je dat zeker niet in een Drascombe. Ik heb in 2003 voor de heen zowel als de terugreis +/-38 uur nodig gehad, met constante wind had het in 35 uur gekund, terwijl ik Harwich-Scheveningen wel eens in een luxueuze 20 uur heb gedaan. De afstand Vlissingen-Harwich scheelt een derde in de afstand Den Helder-Lowestoft en dat is in zo'n klein bootje een slok op een borrel. Bovendien is Harwich/river Orwell veel leuker echt Engeland dan het vlakke Lowestoft, Waar je gewoon Damenbootjes hebt liggen en Aldi bij de kade staat.

Laat iedereen die dat wil naar Engeland zeilen, maar alstjeblieft op eigen doft en probeer niet eigen angsten te verdunnen door anderen te verleiden die het zelf niet bedacht zouden hebben.

Hartelijke groet

Hans Vandersmissen


 
 

Handige seizoens aanbieding

Naar aanleiding van eerdere stukjes in de (Electro)BaD over de praktijk van marifoongebruik aan boord van Drassers zijn er nogal wat vragen losgekomen. Die varieerden van 'welke handmarifoon zou jij dan adviseren' tot 'waar is dat adresje van jou'. Het toeval wil dat alle genoemde eisen zich verenigen in de nieuwe, eerder dit jaar door Raymarine op de Mets gelanceerde en op de Hiswa geïntroduceerde handmarifoon RAY101E.

Daar kwamen meteen een aantal bestellingen uit voort die door het gezamenlijk inkopen in een gunstiger prijs resulteerden. Volgens de laatste berichten van de importeur zijn de -100% waterdichte- apparaten vanaf eind april ook in Nederland beschikbaar, kosten 310,- euro. (Op het internet zijn overigens goedkopere aanbiedingen van Engelse en Amerikaanse versies te vinden.)

Tevens worden ook dit jaar weer de volledig geplastificeerde Hydrografische kaarten (1800 serie) ingekocht. In de praktijk getest, zoet- en zoutwater bestendig, overloopbaar, opvouwbaar en in weer en wind in de kuip te gebruiken zonder tot papier-maché te verworden. Prijs dit jaar 37,50 euro.

Indien tegelijk met de kaarten besteld kan desgewenst ook het boekwerk Waterstanden en Stromen (HP33) worden geleverd à 17,50 euro. Hierin staan per uur alle HW/LW gegevens van 2004, verhogingen/verlagingen in decimeters evenals stroomkaarten voor vele (wadden)locaties.

Bestellingen (graag hoe eerder hoe beter!) kunnen tot en met 6 mei worden doorgegeven zodat de artikelen op tijd beschikbaar zijn. Bel Drascombe Nederland 035 683 05 15 / 0626 02 49 09 of mail naar info@drascombe.nl.

Alle prijzen zijn inclusief BTW maar exclusief eventuele verzendkosten. Afhalen kan ook in Hilversum of op de werf te Huizen, aflevering op 15 of 19 mei te Lauwersoog kan natuurlijk ook!

Drascombe Nederland