Drascombe Coaster op Zeehistorisch Paviljoen (persbericht Drascombe Nederland)

Mag de Drascombe Coaster die in 2004 haar vijfentwintigste verjaardag viert dan nu al tot de algemene erkende zeehistorie gerekend worden?

‘Zeker!’ is de overtuiging van Drascombe Nederland/MIC die deze Hiswa de Coaster op het Zeehistorisch Paviljoen presenteert.

Drascombe Nederland vertegenwoordigt de Engelse werf Churchouse Boats Ltd. die in Hampshire de Drascombe range bouwt en aan de huidige maatstaven en kwaliteits eisen aanpaste.

John Watkinson ontwerpt halverwege de jaren zestig de Drascombe Lugger. Hij bouwt een boot om zelf stevig langs de kust te zeilen en op de rivier te vissen, een trailerbaar schip waarin het hele gezin zich veilig voelt, spelevarend van strandje naar strandje. Het wordt met meer dan vijfduizend in polyester geproduceerde Drascombes een bestseller.

De lichte, yawlgetuigde tweemasters met hun karakteristieke druil op de spiegel paren uitmuntende zeegaande eigenschappen aan praktische geneugten als de afwezigheid van een giek en een ophaalbaar midzwaard. Hierdoor komen droogvallen, traileren en ondiep water varen binnen ieders bereik. Enkeldiep ankeren betekent heden ten dage immers ook zomers de keuze kunnen maken voor rust en ruimte.

Op de Coaster na zijn alle Drascombes open dagzeilers die met behulp van ruime kuiptenten snel tot hut zijn om te bouwen. De Coaster biedt als enige in haar ‘spacious cuddy’ naast twee vaste slaapplaatsen tevens toilet- en kook gelegenheid. De schepen hebben in een inboordige bun achter de druilmast ruimte voor een buitenboordmotor maar laten zich ook uitstekend roeien en wrikken.

De recente verbeteringen hebben onder andere geleid tot met corecell verstevigde dekken en een algehele verzwaring van het laminaat. Tevens zijn alle lokaties waar dekbeslag gemonteerd wordt verstevigd. Het drijfvermogen is met behulp van voorgevormde polyurethaan blokken drastisch vergroot. Een afwateringskanaal in de motorbun houdt de voet van de druilmast droog, in de Coaster is de zwaardkast nu tot één geheel met de romp gelamineerd.

Leverbaar zijn de
Dabber472 x 178 x 20/91 cm
Lugger572 x 190 x 25/122 cm
Longboat663 x 200 x 30/127 cm
Coaster663 x 200 x 30/117 cm
Gig762 x 213 x 46/156 cm

De populaire CE C (kustvaart) genormeerde Drascombe Coaster is af-werf zeilklaar leverbaar vanaf 19.780,- euro inclusief BTW. U vaart al een nieuwe Drascombe Dabber vanaf 11.390,- euro inclusief BTW.

Kontakt
Drascombe Nederland

kantoor
Hoge Larenseweg 275, 1222 RK Hilversum
Postbus 1495, 1200 BL Hilversum

werf
Ambachtsweg 59, 1271 AL Huizen
telefoon: 035 683 05 15
fax: 035 683 57 59
e-mail: mic@drascombe.nl

Coasters op het Wad, Klik voor vergroting

Enquete RWS over onbemande vuurtorens

Binnen Rijkswaterstaat leven plannen om de vuurtorens op de Waddeneilanden niet meer te bemannen maar de waarnemingen en communicatie via één centraal punt voor de Waddenzee te laten lopen. Dat betekent dus dat alle gemeten informatie als vanouds beschikbaar blijft (zoals wind, getij, golfhoogte, radarbeelden) maar dat de vuurtorens geen 'ogen' meer hebben. Sommigen achten dit een aanvaardbare vermindering van de kwaliteit van de dienstverlening van de Kustwacht, anderen achten dit onacceptabel. Teneinde de mening te peilen heeft RWS een enquete op de RWS-website geplaatst. De enquete loopt tot 12 december: wacht dus niet te lang! De enquete is te vinden op http://www.minvenw.nl/cend/dco/nieuws/cgi-bin/nieuws.pl

Overgenomen van: www.wadvaarders.nl


De Engel van Brandaan

NKDE t.a.v. de heer G. te Kloese

Geacht bestuur en leden,

Twee seizoenen hebben wij rondgevaren met onze Drascombe coaster De Engel van Brandaan, twee heerlijke seizoenen overigens. Weekeinden, dagjes, lang weekeind Lauwersmeer, drie weken rond varen over IJsselmeer, Randmeren, Overijssel en Friesland en niet te vergeten drie weken Denemarken, heerlijk varen door de archipel onder Funen. Bovendien, wat een leuke vereniging die NKDE, fijne mensen, enthousiast, behulpzaam, gek van Drascombes, leuk blad die BaD en een prachtige website waar steeds iets nieuws te zien en te lezen valt.

Maar ja, toen zag ik dit voorjaar in de Waterkampioen een piepkleine advertentie staan, 'te koop motorsailer Fischer 25', verdorie, hebben wij niet vaak tegen elkaar gezegd 'later als we groot zijn en ouder, en als we iets meer gemak en comfort willen, dan willen we zo’n schip'. Tja, en dan ga je dus bellen en rekenen, 'als we nu eens zoveel voor onze boot kunnen krijgen'. En ja hoor, u raad het al, via de gebroeders Maartens van MIC werd onze 'engel' al snel verkocht en werden wij eigenaren van een 25 voet Fisher, de naam: Engel van Brandaan dus zonder 'de'.

Vijfentwintig voet, 7.69 meter, het is maar iets meer dan een meter langer dan een Coaster maar wel 2,85 meter breed! Wat een ruimte en wat een luxe, honderd liter water voorin, stroomt zomaar uit de kraan dankzij een elektries pompje, een ingebouwde overboordpompputs, 25 pk Volvo Penta en 200 liter diesel aan boord, dat raakt dus nooit op! Knopjeslicht door het hele schip heen, een kant en klare keuken met kastjes, spoelbakje en tweepits gasstel, er is een kaartentafel en als het moet vijf slaapplaatsen.

Nadelen? 4600 kilo, die hang je niet achter je autootje om eens in Kroatië te gaan zeilen of om leuk met je eigen bootje rond Venetië te varen, brug dicht? Even de mast strijken is er niet bij, maar ja, drie weken op een Drascombe met minder mooi weer is ook geen pretje, en zoals een van de vorige eigenaren van ons schip eens tegen zijn bemanning zei toen ze een wedstrijd zeilden op het IJ op een zeer regenachtige dag 'toch wel lekker hè, zo’n telefooncel!'

Kortom, we hebben er deze zomer drie weken op gebivakkeerd en rondvaren met je eigen huis is ons zeer goed bevallen. Ja Hans, wij zijn watjes en we varen rond met een tupperware comfort container, maar er staan wel twee masten op en een druiltje en het ziet eruit als een echte kotter en aangezien we allebei op Wieringen geboren zijn hebben we daar wel iets mee.

Bij deze zeggen we ons lidmaatschap van de NKDE op want ja, er is ook een Fisher club en je kunt nu eenmaal niet alles, (hebben wij nog ouderwets van onze ouders geleerd).

Iedereen de groeten, veel plezier met jullie schepen en we komen elkaar nog wel eens tegen.
Karin Smits en Martien Keppel


Verkleinen fok

Geacht kringlid,

Tijdens ons zomerweekend laatst in Gaastmeer waren er aanwijzingen dat verkleinen van de fok koersen hoger aan de wind mogelijk maakt. Graag wil ik hier op inspelen. Voordat mijn zijlmaker begint, wil hij eerst weten wat voor Lugger en Longboat 'normaal' is. Omdat we vermoeden dat haast iedereen zeilen met andere afmetingen gebruikt, wil ik nu graag - wat de fok aangaat - twee afmetingen te weten komen:

Tenslotte gaat het erom hoe ver de fok het grootzeil overlapt. Wil je a.u.b. de twee gegevens naar ikejaekel@tiscali.de mailen? Ik zal over de aanpassingen, als die er komen, gaarne vers.lag uitbrengen.

Bij voorbaat hartelijk dank,
Udo Jäkel / Lugger Otter


Oemoemenoe?!

Klik voor vergroting Een in het Zuidwesten van Nederland regelmatig geslaakte uitroep siert de boeg van de nieuwste, zojuist in Nederland aangekomen Drascombe Coaster: Oemoemenoe. Vrij vertaald betekent het ‘Wat nu?!’ Tijdens zijn eerste poging ook zijn vrouw enthousiast te maken voor de zeilsport verliep een manoeuvre anders dan gepland en kreet Kitty ‘Oemoemenoe?!’

Dat Alex die vraag inmiddels afdoende beantwoordde blijkt uit bijgaande foto van hun zojuist afgeleverde Coaster. Helemaal in teak uitgevoerd en uitgerust met de vintage overloop (rvs buis met ring) in plaats van de huidige standaard Barton rail. Voorop een in de dekkleur zacht grijs gespoten vlucht- annex ventilatieluik. Het schip staat op een Pega kanteltrailer die geplande tochten naar Kroatië, Griekenland en andere Zuid-Europese zonbestemmingen zal ondersteunen.

Tijdens de overtocht van Dover naar Calais werden windsnelheden tot boven acht Beaufort gemeten die Oemoemenoe boven verwachting doorstond.

Vooralsnog resten haar een maand zeiltochten onder herfstkleuren waarvan één als support schip tijdens de sloepenrace Muiden - Pampus - Muiden. Oemoemenoes thuishaven is Oostvoorne, vanaf half november is ze in volle glorie te bewonderen bij MIC/Drascombe Nederland te Huizen.

De Nederlandse Kring van Drascombe Eigenaren wenst Oemoemenoe en al haar opvarenden veel volgende winden en een behouden vaart!

NKDE
Redactie ElectroBaD



Waar is de Drifter met bouwnummer 8?

L.S.

Wie is momenteel de 4e eigenaar van de drifter met bouwnummer 8 ? Als 2e eigenaar kriebelt het dat ik niet weet waar de drifter na in Walsoorden te koop heeft gestaan, naar toe is gevaren. Lion weet niet meer aan wie hij de de drifter heeft verkocht. Uitwisselen van (technische, ik heb nog als relikwie de orginele kajuitdeur) info is de bedoeling en zou graag willen weten na mijn verkoop in 1993 of de drifter eindelijk van de maasplassen afkomt. Zij verdient groter water!

met vrgr,
Wim Geervliet


Varen in Denemarken

De eerste de beste echte herfstdag en wij gaan al weer Drascombe plannen maken voor de zomer van 2004. Het vage idee is om volgend jaar de zomer vakantie door te brengen in Denemarken.
Wie heeft er ervaringen met het Drascombe varen in Denemarken? Gebieden, havens, trailerhellingen, do /don't, etcetera. Alles is welkom. Elke goede tip wordt beloond met een mooie ansichtkaart...

Gert C. Schouten (Mermaid)
e-mail: mermaid@zeepost.nl