Sluis Den Oever dicht tot 5 november

*488(T) AFSLUITDIJK. DEN OEVER. SLUIS TIJDELIJK GESTREMD.
In verband met reparatiewerkzaamheden is de Stevinsluis te Den Oever gestremd van 29 september 09.00 uur t/m 5 november, of zoveel langer of korter als nodig is.
Scheepvaartverkeer IJsselmeer - Waddenzee is in deze periode alleen mogelijk via de Lorentzsluizen te Kornwerderzand.

Betreft:
Hyd. krt(n). : 1810.4; 1811.3.
Bron : Riza 3103/03 Lelystad; BDS 1237/03.

Overgenomen uit: Berichten aan Zeevarenden week 36


Bijliggen en bijdraaien

Hallo Webmeester,

Onlangs las ik in de ElectroBaD onder de afdeling ‘Techniek’ het verhaal van Ton Wegman over zijn stuurautomaat. Heel herkenbaar overigens, voor mij althans. Toen ik iets te ver scrollde kwam ik bij het verhaaltje van Ellis Hertzberger Bijliggen is een schone zaak en schenkt den zeiler veel vermaak. Dat staat er al een poosje op, en ik had het ook al eens eerder gelezen, met opgetrokken wenkbrauwen. Nu wil ik niet beginnen te zeuren, of betweterig overkomen, maar het moet me nu maar eens van het hart, want dat verhaal klopt niet!

Ellis haalt namelijk twee begrippen door elkaar: bijliggen en bijdraaien. De manoeuvre die Ellis omschrijft als bijliggen is feitelijk bijdraaien. In mijn tienerjaren verslond ik reeds Zeilen op zee van J.H. Coolhaas, daar heb ik het van. En volgens mij heeft Hans Vandersmissen hetzelfde verhaal gehouden. Overigens heeft ene A.E. Nicholls (Extra Master) het in zijn studieboek Nicholls's Seamanship uit 1905 het ook al over ‘Heaving to’ als slechtweer manoeuvre. Dus Ellis, het zij je vergeven.

Bijliggen is een maatregel die je neemt wanneer wind en zee, ondanks reven, voor je schip teveel worden. Zo weerbaar mogelijk opstellen, kop op wind en zee, luikjes dicht, puts standby, alleen een zeiltje achter de mast, op ons type bootjes de druil, al of niet gereefd. Midzwaard op, helmstok vast aan lij. En dan maar hopen dat je genoeg ruimte achter je hebt, maar dat is een ander verhaal.

Bijdraaien is een manoeuvre om met bijstaand zeiltuig tijdelijk de vaart eruit te halen. Fok bak, grootzeil en druil ruim geschoot, midzwaard uitgevierd, helmstok vast aan lij. Deze manoeuvre kan om allerlei redenen noodzakelijk zijn, ook die welke Ellis opsomt.

Ik hoop dat Ellis het mij niet kwalijk neemt, maar we moeten het wel zuiver houden, dacht ik.

Met vriendelijke groeten,
Jan Best
schipper van Ichtus


Opstappen bij de NKDE Zomerbijeenkomst 2003

De Anna in Gaastmeer. Klik voor vergroting Na een prachtige dag zeilen inmiddels alweer aan het landrotten in Veendam. Ik vond het erg leuk om bij de prachtige houten Lugger Anna op te stappen. Geweldige boot! Wel het meest sjieke schip van de vloot, die dag, had ik het idee; erg mooi gebouwd allemaal. Nadat Elmar en ik 's ochtends een beetje langs de vloot liepen hadden we al meteen twee spontane aanbiedingen om mee te zeilen. Wat een gastvrijheid! Leuk dat wij zo welkom waren. Zeilen met een druil... wel even wennen. In een windvlaag in de wind sturen (wat eigenlijk helemaal niet echt nodig was op dat moment) resulteerde, met mij aan de helmstok, in onvrijwillig overstag gaan; de druk in het druiltje gaf een extra niet verwacht duwtje en de boot ging snel door de wind. Overigens vind ik het een heerlijk schip om mee te zeilen. Alle grote voordelen van de druil zijn duidelijk merk- en voelbaar. Ideaal zo'n derde zeiltje. Ik vind de boot redelijk makkelijk te trimmen (druil iets meer of minder schoot geven) en behoorlijk wendbaar. Wel had ik het gevoel dat de boot van H. wat meer voorzeil kon gebruiken. Maar goed, hij heeft dan ook al een gat in zijn steven gemaakt voor een heuse kluiverboom. Een keer op een oor en je zeilt de boot soepel en ontspannen op koers. Het ging af en toe toch ook best behoorlijk hard. Wat mij opviel was dat 's ochtends met weinig wind de Lugger al snel begint te lopen. Een van de voordelen van een lichte boot; geen racer, maar het schip zeilt goed vind ik.

Ook de sfeer die dag was bijzonder; ik vond het leuk om een aantal Drascombe eigenaren te ontmoeten en verhalen over de boten en andere zaken te horen. Ik had het gevoel dat wij ook als niet Drascombevarenden toch welkom waren. Het zijn leuke boten, dus de mensen die er op varen moeten ook wel leuk zijn, denk ik dan.

Kortom; ik heb genoten. Dat smaakt naar meer. Het lijkt mij heerlijk om met een Lugger of Longboat over wad en Friese meren te zwerven. Ideaal zo'n trailerbare en toch voor open water geschikt schip! Voor een kajuitboot zou ik niet zo snel kiezen. Ik heb de foto's bij het (ietwat ranzige?) reisverslag van Navis Longboat gezien en de tent in zijn volle glorie kunnen aanschouwen. Meer heb je niet nodig zou ik zeggen. Overigens een leuk en inspirerend verhaal om te lezen.

Ik ben er behoorlijk vol van, zoals blijkt uit deze lange e-mail, en zou het erg leuk vinden om de ElectroBaD te blijven ontvangen om zo op de hoogte te blijven van wat er allemaal gebeurt in Nederland-Drascombeland. Ik heb begrepen dat een abonnement/ lidmaatschap helemaal niet zo veel geld kost en wil aan de heer Te Kloese vragen of ik lid kan worden. Over Drascombevaren dromen en lezen is al bijna de helft van de lol, vind ik. Als opstapper houd ik mij uiteraard altijd aanbevolen. Ik ga proberen te sparen.

Ik dank jullie voor de gastvrijheid en een erg leuke dag. Ik had er wel een week (of meer) van willen maken.

Groet,

Bas Temmink


Eerste Drascombe Longboat afgeleverd in Nederland

Klik voor vergroting Afgelopen vrijdag 20 juni 2003 vond op de Drascombe werf Churchouse Boats Ltd in Engeland de officiele overdracht plaats van de eerste via MIC geleverde Drascombe Longboat. De smaakvolle acier bleu romp en het witte dek combineren schitterend met de speciale uitvoering van deze Longboat: alle houtwerk van Birmees teak, afgewerkt met rvs beslag.

Op de foto het voltallige team van Churchouse Boats terwijl c.e.o. Stewart Brown (voorgrond midden) de uitermate tevreden eigenaar (voorgrond rechts) het Builders Certificate overhandigt. Haar thuisvaart vanuit Harwich werd wegens een 'pretty dramatic traffic situation' onvrijwillig een dag verlaat: De M25 was letterlijk als 'our biggest national parkinglot' in gebruik waardoor de HSS naar Hoek van Holland met tien minuten gemist werd!

De Longboat is vooralsnog Sterrewind gedoopt met als thuishaven Huizen, Noord Holland. De Nederlandse Kring van Drascombe Eigenaren wenst de familie De Pont en alle opvarenden van Sterrewind veel volgende winden en een behouden vaart.

Uw Webmeester a/i


Brief Tom Colville over locatie Looking for Tom Cruise 2005

Klik voor vergroting

Beste Webmeester en Drascombevarenden,

It now seems a long time since we left the Lowlands to settle down again in Scotland. But we feel well in touch thanks to the Webmaster's hard work on the Dutch website.

We will not be able to come to the Voorjaars Bijeenkomst, the distance is now too great! Please give our greetings to all those we know, and our excuses to the 'administration'.

It would be nice if you could mention at the meeting and, if possible, in the (Electro)BaD that we would be glad to see any Drascombes here anytime. People don't have to wait till the 'Looking for Tom cruise 2005' to enjoy Scotland. We have a six berth residential caravan to let here, can provide easy access to the water and even store boats ashore, short or long term, on our land. This means that people could bring their boat in the early summer and easyJet/Ryan Air direct from the Netherlands to Scotland when they have time.

A quick glance at www.ardnamurchan.com will show the beautiful local Ardnamurchan Tourist Association website, which has just been upgraded professionally. We are listed under Where to stay > Self catering > Acharacle. We have yet to put our own website up, but people can e-mail us at ecolville@onetel.net.uk.

We will, of course, offer 20% off our prices for the caravan hire to NKDE members, providing they speak Dutch and are able to mention the code word 'STERKTE'! Drascombes can be stored for free. If everyone tells their friends about the Ardnamurchan website we can welcome non members from Holland, who want to explore Scotland, as well. The caravan is an ideal, cheap, way of touring and exploring this area.

Hope all is well for you,

Veel success en vaarplezier,
Tom & Ellen Colville


NB: Kijk voor meer foto's op Ardnamurchan fotos





Wrikken - HOWTO

Hi Michel,

Many thanks to all involved for a great cruise; my Dad and I really enjoyed
it, learning much about sailing on the Waddenzee.

I have found the link for sculling - it's
www.woodenboat.net.nz/Stories/features/Sculling/scullone.html
...

Many thanks again,

Adrian Langford
Coaster Aquarius



Persbericht Galerie KiBeau Menaldum (Frs.)

Klik voor vergroting Op 15 juni a.s. zal in de KiBeau Galerie een bijzondere expositie van start gaan met als titel 'KiBeau Maritiem'. Tot 24 augustus zal een vloot van zo'n 45 scheepjes van keramiek en brons in de galerie afgemeerd liggen.

Een zeventiental kunstenaars uit het hele land hebben zich aangemeld als scheepsbouwers, waaronder zelfs een Drascombezeilster. Afgaande op het ontvangen fotomateriaal zal dit een bonte mengeling van tot dusverre nog niet op het Wad gesignaleerde scheepstypes opleveren. Daarnaast zullen aan de wanden ook schilderijen te bewonderen zijn, met uiteraard ook weer scheepvaart en zee als onderwerp.

De vlootschouw zal op 15 juni om 15.00 uur gestart worden door de ons zo bekende Hans Vandersmissen. Uiteraard zijn Draseombe-varenden welkom. Zoals bekend geldt voor de Drascombe-varenden een kortingsregeling bij aankoop van keramiek. Ook is het mogelijk via de Kleiroute voor de galerie af te meren. Uiteraard is ook in deze periode naast de scheepjes nog werk van zo'n 20-tal kunstenaars in de galerie te bewonderen.

De KiBeau Galerie is gevestigd aan de Lytsedyk 10 te Menaldum(Frs.), midden in het dorp aan de Menaldumervaart vlakbij het gemeentehuis, tel. 0518 452142.

Met Vriendelijke Groet,
Arent Jan Kingma Boltjes


 

Affiche huidige expositie:

Klik voor vergroting


Correspondentie NKDE -- Jack O'Keeffe

-----Original Message-----
From: NKDE - Redactie ElectroBaD
Sent: 03 March 2003 19:24
To: Jack O'Keeffe
Subject: And the winner is...
Importance: High

Dear Jack,

Although you're probably unaware... I have to apologize for entering your TWW pictures in the Dutch Circle of Drascombe Owner's annual photo competition, sorry for that!

And you might guess..., you won the first price in the 'overall' category with the picture Navis' crew just shot for their grey cells' hard discs but only you had the awareness of hitting the shutter that very time. It's the one showing the TWW 2002 fleet awaking anchored on the river Jade. The jury was especially impressed by the beautiful early October morning pastel colouring you managed to catch. (www.drascombe.nl > 01-03 Uitslag fotowedstrijd 2002)

It is not much of a ceremony, but if you are in the Netherlands around March 15th, that's when the NKDE gathers for it's annual winter meeting, visiting the Damen Shipyard in Gorinchem that afternoon (www.damen.nl/yard). If you're around you're more than welcome for dinner as well. If not, we'll send you the small price by mail and team up on another sailing occasion.

All the best,
NKDE - Editor ElectroBaD
Michel Maartens

Klik voor vergroting


Jack O'Keeffe wrote:

Hello Michel

I am sorry that I cannot stay over in Holland this weekend. Hopefully we will meet up later in the year - maybe at the Morbihan event in August?

Please thank the judges on my behalf. Please also announce to those we met at the TWW, that we have great memories of that time, and we are grateful to all for how much effort was made to make us welcome.

I also congratulate the Dutch Drascombe Association for their good work - it may be too much to ask for an English Language version of the web site - this would improve the standard of 'Drascombing' all over the world.

Till next time
Jack


Dear Jack,

Thanx for your kind words which I shall definitely pass on to judges, TWW crews and the one and only responsible webmaster this Saturday!

How's TWW 2003 looking in your agenda?

Best regards,

NKDE - Editor ElectroBaD Michel Maartens

p.s. Am I correct if I slightly sense an offer for the ElectroBaD translation job... ?


MIC per 1 januari Drascombe importeur!

 

Volgend op ons stuk in BaD #93 over de ontwikkelingen rond de bouw van Drascombes in Engeland en de vertegenwoordiging van de schepen in Nederland hebben we contact gehouden met Stewart Brown van Churchouse Boats. Churchouse Boats heeft met Kate Watkinson een overeenkomst gesloten voor de licentie van de naam Drascombe en blijkt er via een derde partij in geslaagd te zijn de mallen van de hele Drascombe range uit het faillissement van McNulty veilig te stellen.

Hoewel medio november nog niet helemaal duidelijk was of Churchouse Boats er ook daadwerkelijk in zou slagen de Drascombe productie onder eigen vlag voort te zetten worden de eerste Coasters, Longboats en Luggers inmiddels gebouwd.

De met trial & error verworven kennis van de afgelopen jaren is gelukkig niet verloren gegaan daar de McNulty voormannen nu nog slechts Drascombes bouwen. De schepen worden afgebouwd op de werf in Whitchurch en vandaar verkocht door Churchouse Boats.

Begin december bevestigt Brown dat men up and running is en blijken we al pratend steeds dichter bij een onontkoombare gezamenlijke interesse te komen.

Stewart is namelijk een Drascombevarende in de ware Engelse zin van het woord: leert zichzelf op de Solent zeilen in een oude mk1 Lugger, slaapt op de denningen onder een tussen de masten gespannen dumptentje en vaart sinds jaren op ruimer water in zijn Coaster Bolito.

Precies zoals wij in een Lugger door Friesland en langs de IJsselmeer kusten trokken en concludeerden dat een Longboat respectievelijk een Coaster de logische volgende stap is na gezinsuitbreiding en naar groter water.

We blijken dezelfde ervaringen met onze tachtiger jaren Coasters te delen als hij in 1998 Churchouse Boats overneemt van Jeremy Churchouse (zoon van Luke Churchouse, tot 1988 managing director van Honnor Marine UK Ltd.) en wij de Maritieme Inkoop Combinatie starten. Vanaf dat moment ziet hij alle Engelse Drascombes langskomen voor reparatie, verkoop en refurbishment, sinds meer dan twintig jaar hèt specialisme van Churchouse Boats.

Op 20 december stappen we in het vliegtuig en komen na ampele overwegingen en uren boten praat tot overeenstemming. De conclusie is dat MIC met ingang van 1 januari 2003 de vertegenwoordiging van Drascombe voor de Benelux, Duitsland en Denemarken op zich neemt. (Natuurlijk worden de lopende orders voor de Devonians normaal afgewikkeld).

We zijn alle drie ervaren Drascombe schippers en enthousiaste koopmanszonen en verwachten door bundeling van deze krachten zowel schepen als uitrusting maar ook de sail & oar markt op basis hiervan verder te kunnen ontwikkelen. Levertijden zijn teruggebracht tot een reële acht à tien weken, er wordt al daadwerkelijk uitgeleverd, de eerste nieuwe schepen worden begin maart in Nederland verwacht!

MIC
Michel en Antoine Maartens