Officiële Zeekaart voor Kust- en Binnenwateren geplastificeerd


Varen op een (semi) open boot heeft duidelijk zo zijn voordelen maar soms kan het ook wel eens wat lastig zijn. Met overkomend water, zoet of zout, hemel of buis veranderen zeekaarten ondanks allerlei hoezen en onhandige contrapties aan boord vaak al te snel in papier maché.

Net als in voorgaande jaren is het mogelijk de 1800 serie, de Officiële Zeekaart voor Kust- en Binnenwateren van de Chef der Hydrografie per blad te laten plastificeren. Deze versie is dan zelfs in vieren te vouwen en in je zeilbroek te stouwen, beschrijfbaar met semi permanente of - indien gewenst - permanente stift.

De 2009 versies zijn nu beschikbaar (www.hydro.nl).

Drascombe Nederland biedt Drascombevarenden de mogelijkheid alle geplastificeerde 1800 series tegen kostprijs te bestellen. Stuur een mail naar info@drascombe.nl of bel met 035 683 05 15. Indien u dat uiterlijk 22 maart voor 2400 heeft gedaan zijn uw kaarten op de Voorjaarsbijeenkomst beschikbaar. Ophalen in Huizen, opsturen of bezorging aan boord in Den Oever voorafgaand aan de Hemelvaart Wadden Tocht kan natuurlijk ook.

Prijs 1800 serie 2009, geplastificeerd: 35,- euro inclusief BTW.

Voor de waddenvaarders is de getijtafel Waterstanden en Getijstromen langs de Nederlandse Kust en Aangrenzend Gebied, HP33, 2009, ook te bestellen à 17,50 euro inclusief BTW.

Goede vaart!

DRASCOMBE NEDERLAND
Michel Maartens


 

Reactie op iPhone uit Schotland

Geachte Redactie,

Mijn excuses om dit in het Engels te schrijven, mijn geschreven Nederlands is slechter geworden!

I see the article about the UK Boat Launch guide, on the NKDE website. Geoff Campbell is very wel known to me.
The Boatlaunch website has gradually expanded over the years since Geoff had the idea. The information available online is constantly revised by people who can add detail to the site. Geoff keeps an almost daily watch on the new additions to the web information on the website. It is without doubt the most comprehensive and up to date guide to boat launching facilities in UK waters. As you will see Geoff has plans to extend the scope of the website to include slipways on the European coast. For this he will need input from people in various European countries who use the slipways.

I will be seeing Geoff again around the New Year. (I am at present building a boatshed for him.) I will pass on the interest from the Dutch sailors. Perhaps the NKDE members will assist him to get the Dutch ports and slipways onto his database.

The iPhone idea is a new venture. He showed it all off to me a few weeks ago. This is Geoff's hope for expansion. The website does not really make any money for him, in commercial terms... but the value of it to small boat sailors is enormous.

Hope this helps.

Groetjes vanuit Schotland,

Happy Christmas!

Tom Colville
Coaster Whisper of Sunart


 

Reactie op iPhone van Michel Maartens

Heren, volgend op de iPhone tip van de heer Bootsma, hier nog een. Ik heb er ook geen enkel belang bij hoor, al zou ik er wel een willen!

Komt uit de Zilt #32:

Telefoonnavigatie

Het lijkt niet logisch dat je voor het downloaden van een gratis navigatieprogramma voor je mobiele telefoon wordt verwezen naar muziekwebsite iTunes.
Toch is dit echt de plek waar je de nieuwste software van Navionics vindt. Navionics Mobile is de naam van het programma waarmee navigeren met de laatste generatie smartphones mogelijk wordt.
Momenteel werkt de software op Apple's iPhone, de HTC Touch Diamond en de Samsung Omnia I900.

Zeekaarten zijn te downloaden via internet. De in normale plotters gebruikte Navionics kaarten werken niet op de Mobile software.

De set XL9 kost 99,- euro en daarvoor krijg je kaarten van het vierkant Kanaaleilanden, oostkust Engeland, Noord- Frankrijk, België, Nederland en Zuid-Denemarken, inclusief de binnenwateren.
Als de kaarten eenmaal zijn gedownload werkt het systeem zonder verdere communicatiekosten, dus ook buiten gsm-bereik.
www.navionics.com

Groeten,

Michel Maartens


 

iPhone

Geachte Redactie,

Ter informatie

Vorig jaar kocht ik een nieuwe Coaster. Ik haalde de boot zelf op bij Churchouse Boats Ltd. in Whitchurch en, gebuik makend van de gelegenheid wilde ik de boot ter plaatse uitproberen. Daarvoor had ik informatie nodig over trailerhellingen in Zuid Engeland. Op internet vond ik een gids waarin 1.170 hellingen in de UK worden beschreven. Het betrof The Good Launch Guide van de auteur Geoffrey Campbell. Ik heb de gids via internet besteld. Tijdens mijn tocht door zuid Engeland heb ik een paar van de beschreven hellingen bezocht. In alle gevallen klopte de informatie uit de gids.

Een paar dagen geleden ontving ik van Campbell de volgende e-mail:

Dear Customer,

As someone who has bought the Good Launch Guide you may be interested in our slipway and marina guide for the iPhone. This is a one-off email; you have not been added to any mailing list.

Our iPhone app has detailed and comprehensive information on marinas and slipways for the UK, Ireland and northern France. The listings include telephone numbers and email addresses which you can use with a single click on your iPhone. For the marinas there are icons to show the facilities. For the slipways you get information on tidal access, charges, local facilities, PWC information, the lot. For all listings we show a location map and you can switch seamlessly into Google Maps to get detailed maps, satellite photographs and driving directions.

You can filter your results by distance from your current location or by selecting areas on the map. You can also filter to select only marinas or slipways. The application is completely self contained with all the photographs and simple location maps so you don't need to be connected to the internet to use it. It's like having the complete Boatlaunch database loaded on your iPhone (all 900 slipways and 350 marinas).

We will publish updates and enhancements throughout 2009 that will be available free of charge to existing users.

You can see more details about the guide, including screen shots, on our web site at: http://www.boatlaunch.co.uk/iPhoneApp.aspx

Buy it at the iTunes App Store - click on the link below to open iTunes, it may take a while to load: http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=296777615

If you don't already own an iPhone, here is a good reason to get one.

Kind regards,
Geoff Campbell
Boatlaunch
42 Half Moon Lane
London
SE24 9HU

Voor alle duidelijkheid: Ik heb geen belang in de gids, ik ken de heer Campbell niet en de betrouwbaarheid van de site heb ik niet nader onderzocht. Mijn ervaringen met de gids waren goed en voor degene die van plan is in de UK te gaan varen kan de informatie nuttig zijn.

Meke Bootsma
Coaster Dirk


 

Tekening voor schaalmodel Lugger

Dear all,

I read, few years ago in CHASSE-MARREE N° 149 an article on Drascombe LUGGER. But the drawing is not enough to realise a scale model of Lugger. Have you got drawings to realise it? If you have detailed documentation to help me to finish my own drawing scale ( 1/15 model) it will be very helpfull.

Best regards,

Jean-François Saderne
Lieudit Aux Arramous
32600 LIAS ( Gers )
France

 

Dear mr. Saderne,

Unfortunately we do not have detailed Lugger drawings to finish your scale model. Perhaps that a search on the internet, the Drascombe Association forum or contacting Stewart Brown @ Churchouse Boats might be helpful?

Kind Regards,

NKDE
Redactie ElectroBaD


 

Geen toilet in relatie met de wet

Geachte heer/mevrouw,

Bij deze wil ik u de volgende vraag stellen:

Conform bijlage begrijp ik als er geen toilet aan boord is, dan kan er zonder problemen direct overboord de grote als klein boodschap gedaan worden?

Dit geldt ook via een puts en/of emmer?

Is er een verschil t.a.v. de kleine of grote boodschap in relatie met het lozingsverbod?

Waarom deze vragen: Ik vaar zelf met een kleine kajuitboten ( Cornisch Shrimper en Drascombe ) waar geen toilet aanwezig is of kan zijn. Met heel veel moeite kan er een chemisch toilet geplaatst worden, echter dan blijft er nog minder leefruimte over in de kajuit. Gevolg: 99% van de eigenaren gebruikt de puts!

Ik hoor of zie graag uw reactie. Deze zal ik ook graag op de site plaatsen van de Drascombe (zie www.drascombe.nl)

Met vriendelijke groet,

C.C. van Beek

 

Geachte heer Van Beek,

Het betreft een lozingsverbod. Gebruiken kan wel, lozen echter niet.

Zie mijn antwoorden hieronder. Als er nog vragen zijn, hoor ik het graag.

Conform bijlage begrijp ik als er geen toilet aan boord is, dan kan er zonder problemen direkt overboord de grote als klein boodschap gedaan worden?
Nee, er geldt een lozingsverbod. U mag dus niet lozen; ook niet als u 'de boodschap' direct overboord doet.

Dit geldt ook via een puts en/of emmer?
Dit geldt inderdaad ook voor de puts en emmer. Gebruiken mag wel, lozen niet. U mag de puts dus wel in het toilet van de haven legen.

Is er een verschil t.a.v. de kleine of grote boodschap in relatie met het lozingsverbod?
Nee, voor zover bij ons bekend niet. Het betreft zwart water en dat is toiletwater dat zowel urine als faeces bevat.

Vriendelijke groet,

Stichting Recreatietoervaart Nederland (SRN)
Dutch Recreational Waterways
Po Box 102
3970 AC Driebergen-Rijssenburg
The Netherlands
T. +31 (0)343 - 524757
F. +31 (0)343 - 524758
M. +31 (0)6 - 51225856
W. www.srn.nl


 

Faecaal lozen in 2009

Geacht Secretariaat,

Zoals u hoogst waarschijnlijk weet mag er per 1-1-2009 niet meer faecaal geloosd worden op het buitenwater, tot aan de territoriale grens, aangezien ik mag aannemen dat uw leden van de vereniging dat altijd deden (als men voor anker lag, of onder zeil) op de `puts`. Wetende dat het inbouwen van een vuilwatertank in een drascombe een onmogelijke zaak is.

Mijn vraag is dan ook hoe gaat de vereniging met dit onderwerp overweg.

Met vriendelijke groet,

Rijk Vriesinga.

 

Geachte heer Vriesinga,

De suggesties die inmiddels de ronde doen variëren van het aanschaffen van de kleinste Porta Potti, het wachten op laag water, frequenteren van duin gebieden, het vaker aandoen van een jachthavens tot het legen van de puts buiten het gezichtsveld van de handhavende instanties.

Ook de composterende en in af te sluiten zakken gelerende oplossingen worden voor gebruik bij hoge nood genoemd.

We zullen uw mail publiceren in de (Electro)BaD en zijn benieuwd naar de creatieve oplossing van de lezers.

Met vriendelijke groet,

NKDE
Redactie ElectroBaD


 

Twee vragen

Geachte BaD-redactie,

Ik heb twee vragen die ik bij een forum a-la-Drascombe Association daar geplaatst zou hebben. Misschien kan een forum toegevoegd worden aan de website.

De eerste vraag sluit aan op een stuk van Ton Wegman getiteld ‘De volautomatische Drascombe’. Hij schrijft daarin over een methode om met behulp van stootwillen de boot rechtop te houden bij het droogvallen. Mij is onduidelijk hoe de lijnen, waarmee hij de stootwillen vastlegt, lopen. Een tekening zou wellicht verhelderend zijn.

De tweede vraag is n.a.v. het verhaal van JanMaurits de Jonge van de ‘Riddle of the sands’. Hij schrijft over een giek onder de druil. Ik ben benieuwd waarom hij een giek gebruikt. Uit de foto’s lijkt het alsof de papegaaistok ontbreekt op zijn hun boot. Ikzelf ben aan het bedenken of ik een (uitschuifbare) kluiverboom op een Coaster zou willen laten aanbrengen. Om de boot zeiltechnisch weer in balans te brengen zou een grotere druil die bijvoorbeeld met een giek uitgehouden wordt een optie kunnen zijn. Aandachtspunt is dan wel dat deze niet conflicteert met een buitenboordmotor. Mijn vraag is hoe de giek aan de druilmast bevestigd zit.

Is het mogelijk om deze vragen op de website te plaatsen?

Met vriendelijke groet,

Erik Oosterhof


 

Aanlanden en een roeraanpassing

Met een aflandige wind kan aanlanden problemen geven als je alleen bent. Je moet naar voren klauteren en dan ben je vaak zover teruggedreven, dat de bootshaak nét te kort is. Zonder motor is dat nog net even lastiger. De oplossing is nu gevonden. Een baksteen, goed ingepakt in plastic en zeildoek, met een lus eraan. De steen wordt aan een landvast bevestigd.


Tantra II met roeraanpassing. Klik voor vergroting

Je komt aanvaren en op het goede moment gooi je de steen vanuit de kuip over een landvast van een afgemeerde boot. Je hebt houvast en alles is onder controle. Je kunt de steen zelfs in de kuip van een andere boot gooien. ( als er niemand aan boord is) Er zal niets beschadigd worden, want de steen is zacht, door alle lagen zeildoek.

Het verplaatste roer naar de achtersteven, voldoet heel goed. Doordat het meer dan een meter naar achter zit, is de werking veel feller. Je hoeft minder roer te geven voor het zelfde resultaat. Daardoor behoud je meer snelheid. Het overstag gaan is een fluitje van een cent.

Je kunt de helmstok heel secuur afstellen om zelfsturend te worden. Ideaal voor de solozeiler. En dan nog het genot om op 50 cm water gewoon met roer te kunnen varen, zonder geklooi met de stuurriem. Voor boten met een hulpmotor is een tandemroer de oplossing. Wie op Schiermonnikoog komt, kan het zelf uitproberen in mijn boot. (als ik wel mag meevaren).

J. van Boven

Voor meer details over de roeraanpassing zie: Eerste vaarseizoen


 

Beurs Klassieke Schepen 2007


. Klik voor vergroting

Het is weer gelukt een plek te bemachtigen voor een Drascombe Coaster op de elfde Beurs Klassieke Schepen.

U bent welkom in de verwarmde buitentent waar Drascombe Nederland een steel blue/admirality grey Drascombe Coaster presenteert. Het is de geheel in teak uitgevoerde Brandaen die eerder dit jaar de noordwestelijke Schotse kustwateren rond Ardnamurchan Point trotseerde.

Op Coaster Brandaen is alle verzamelde kennis en ervaring van Drascombe Nederland losgelaten. Volgens sommigen té, maar in de praktijk uitermate comfortabel varend! Zo zijn daar de ruime, strakke, Nederlandse buiskap met aan te ritsen kuiptent, Lopolight led navigatie- en kajuit verlichting, teak intimmering met slingerpaal/maststeun/zwaardkastfixatie, geïntegreerde Raymarine plotter, DSC marifoon, dieptemeter en stuurautomaat, zonnepanelen en een simpele doch doeltreffende maststrijkinstallatie.

In samenwerking met Aerosails te Huizen is een kwalitatief hoogstaande Coaster en Cruiser Longboat zeilset ontwikkeld die aangeslagen en op voorraad is.


. Klik voor vergroting

De Beurs Klassieke Schepen 2007 wordt gehouden op de Gependam in Enkhuizen. Van vrijdag 9 tot en met zondag 11 november zijn de poorten daar tussen 1000 en 1800 geopend.

Enkhuizen is een beurs op zich: betaalbare entree, ruim en gratis parkeren, normale prijzen voor smákelijke consumpties, een boottocht naar de Gependam en een ontspannen scheepse sfeer kenmerken de beurs. Zelfs de bokkingen (met plonk) werden er vorig jaar vers gerookt!

De stand wordt bemand door bevaren Coaster schippers, terzijde gestaan door Drascombe Nederland werfbaas Peter Kos en het nieuwe NKDE secretariaat. Genoeg redenen om af te reizen naar Enkhuizen voor een Coaster bezichtiging, onderhouds tips, bootjes praat, de NKDE en het laatste over de eerste mijlen met de nieuwe Drascombe Drifter 22.

Tevens zal het door Drascombe Nederland ontwikkelde en afgelopen seizoen door velen geteste en enthousiast ontvangen ‘Longboat droog pakket’ getoond worden en in beperkte oplage ter plekke verkrijgbaar zijn. De laatste versie A4 rvs klaproeren en teak kuipdenningen worden geshowd, steek uw licht op, juist ook om eigen klus ideeën op te doen.

www.klassieke-schepen.nl

Drascombe Nederland


Brandaen in de Schotse kustwateren. Klik voor vergroting


 

Zweedse scherenkust

Beste Drascombe-zeilers,

Wij zijn van plan in juni de Zweedse scherenkust onder Stockholm te verkennen, met als ‘moederplek’ een huisje met een steigertje – dat we nog moeten vinden.
Heeft iemand ervaring daar en tips? Wij houden ons aanbevolen!

Vr groeten,
Dirk en Anke Branbergen,
coaster Strûner

e-mail: dbranber@knmg.nl
Tel: 06 50202426