Eerste Drifter 22 naar Nederland

Klik voor vergroting Klik voor vergroting

De eerste productie Drascombe Drifter 22 is donderdag 3 mei 2007 op de werf Churchouse Boats Ltd over gedragen aan haar eigenaar. De voormalige Coaster schipper laat haar Dulcibella dopen. Het schip is naar haar thuishaven Huizen getransporteerd waar ze komende winter bij Drascombe Nederland zal worden ingetimmerd.

NKDE Bestuur en Redactie (Electro)BaD wensen Dulcibella en al haar opvarenden een behouden vaart.

Redactie ElectroBaD

Klik voor vergroting Klik voor vergroting




 

Dulcibella gespot

Klik voor vergroting

Omdat ik in Huizen aan het Gooimeer woon zie ik Michel Maartens regelmatig proefvaren met de nieuwe Drifter 22. Soms met de eigenaar, dan weer met de zeilmaker of met werfbaas Peter Kos aan boord. Weer of geen (zie foto's) weer, naar buiten gaat ze!

Wat vaart dat schip mooi, hier wat foto's.

Groetjes en voor eeuwig bakboord,

Hans Visser
Longboat Medea

Klik voor vergroting

Klik voor vergroting




Waddeninzicht

Geachte redactie,

Klik voor vergroting Waddeninzicht startte in 2005 met de verhuur van Cornish Crabbers en Shrimpers alsmede 4 Drascombe Longboat Cruisers. In het najaar van 2004 werden de boten gekocht en in de winter van 2005 werden de boten geschikt gemaakt voor veilig verhuren.

Het lijkt voor de lezer wellicht een eenvoudige stap, maar dat was het beslist niet. In een paar zinnen gezegd: Wij moesten -qua huisvesting van ons 7-koppige gezin- de verbouwing van ons huis afronden, het huis uiteindelijk in 2 etappes verkopen, verhuizen, tijdelijk in 2 caravans wonen en vervolgens weer verhuizen. Bovendien moesten we scholen kiezen voor/met onze kinderen en weer een nieuw sociaal leven opbouwen. Daarbij startten we Waddeninzicht en daar was het tenslotte om begonnen. We renoveerden de boten in de winter van 2005 -toen nog in Vlaardingen-.

In de daaropvolgende winter hadden we voor de boten een aardappelloods gehuurd en deden we de onderhoudswerkzaamheden op het jachtcentrum in Ee. Sinds de afgelopen winter hebben we een loods met buitenterrein in Dokkum en kunnen we met onze eigen Pluk en de Petteflet kraan onze boten zelf uit de Dokkumer Ee Plukken. Al met al hebben we de afgelopen jaren een keer of 4 het gereedschap etc verhuisd en ben ik inmiddels een beetje het zicht kwijt op waar welke onderdelen liggen.

Naast de verhuur van Waddenbootjes zijn we min of meer bij toeval ook in de verhuur van open boten gerold. Naast de Jachthaven Oostmahorn -waar onze Waddenvloot haar thuishaven heeft- werd een vakantiepark in oud-Hollandse stijl in de winter van 2005/2006 uit de grond gestampt: Esonstad. Wij kwamen tot een akkoord met Landal -de exploitant van het park- om daar de bootverhuur te gaan doen. Wij verhuren Polyvalken, visbootjes, waterfietsen, kayaks en sloepen. (Onder de sloepen vind je ook een door ons zelfgebouwde naar ontwerp van Arend Lambregtsen.) Dit park is overigens zeer de moeite waard om eens te gaan bekijken. Sterker nog er is achter de publieke parkeerplaats (die toegankelijk is voor slechts 2 Euro) een prachtige trailerhelling, waar je in alle rust onderweg naar de Waddenzee jouw Drascombe te water kunt laten. De auto plus trailer kun je bij Esonstad voor hetzelfde bedrag prima op het parkeerterrein laten staan. Tenminste vele sportvissers uit de omgeving doen dat ook.

Esonstad is een park wat je of heel leuk vindt of absolute kitsch. Meestal vinden onze wat avontuurlijk ingestelde klanten van de Waddenbootjes het onbegrijpelijk dat mensen willen verblijven in een dergelijk park en andersom kunnen onze klanten op het park niet begrijpen wat de lol is van een trektocht met een Drascombe over het Wad. Kortom, wij leven zakelijk gezien tussen 2 verschillende werelden. Over trektochten over het Wad gesproken: Wij organiseren nog steeds 5 maal per jaar flottielje tochten naar Schiermonnikoog. Mensen die met hun eigen Drascombe mee willen doen kunnen daarbij ook aansluiten.

In 2007 zullen wij de huisvesting van ons bedrijf in Oostmahorn definitiever maken. Wij hebben namelijk bij de oude veerhaven het strandpaviljoen gekocht en zijn dat nu aan het verbouwen. Daarmee blijven we nog in de directe periferie van Esonstad. In 2008 hopen we in Kollum de bouw van een winterbergingsloods en de aanleg van een haventje te gaan realiseren. En als we ons huis in Dokkum weten te verkopen dan gaan we daar ook nog een woonhuis bouwen. Het aardige van Kollum is dat het dichter dan Dokkum bij het Lauwersmeer ligt en sinds eind april dit jaar bereikbaar is voor zeilschepen. De brug naar Kollum is namelijk beweegbaar gemaakt. In Kollum hebben naast winterbergingsmogelijkheden voor onze eigen schepen ook nog ruimte om schepen voor andere te gaan stallen. Verder willen we in Kollum de sloepverhuuractiviteiten van ons bedrijfje gaan uitbreiden, zodat klanten bijvoorbeeld Groningen over het water kunnen aandoen en onderweg overnachten in een hotel of Bed en Breakfast.

Met deze plannen hebben we helaas wel besloten 2 van de 4 Drascombe Longboat Cruisers te gaan verkopen. Mocht er iemand belangstelling hebben of domweg willen zien hoe wij ze opgeknapt hebben dan is hij/zij welkom om langs te komen in het zicht van de Wadden. De koffie staat bij Ruth vrijwel de gehele dag klaar. Oant Sjen (als jullie nog fotos op prijs stellen dan kan ik die ook mailen)

Hein Pols
Waddeninzicht
06-22701244



Traileren

Beste trailersailors,

Ik heb betrekkelijk weinig helling ervaring met mijn longboat en heb met mijn huidige trailer eigenlijk nooit de kantelfunctie nodig gehad. Ja, een keer geprobeerd bij lauwersoog, maar dat ging beroerd vond ik. Nu ben ik hard op zoek naar een langere geremde trailer en overweeg om er een te kiezen zonder kantelfunctie. Is er iemand met veel trailer ervaring op de diverse hellingen die mij hier in zou willen adviseren?

Hartelijke groet,
Bob Oosterbroek
e-mail: B.Oosterbroek@planet.nl