Het onderste uit m’n Gig ?????


Klik voor vergroting

Ik heb in de statuten van de NKDE (nog) niet kunnen vinden dat het expliciet verboden is om met Drascombes aan wedstrijden mee te doen, maar hoogst ongebruikelijk is het volgens mij wel; ook navraag in het Verenigd Koninkrijk naar ‘n (Yarmouth-)yardstick / clubhandicap voor Drascombe-achtigen, levert pas na enig aandringen (en waarschijnlijk de nodige gefronste wenkbrauwen) wat bruikbare informatie van Stewart Brown (Churchhouse Boats)op.

Zelf ben ik natuurlijk ook geen echte wedstrijdzeiler, want dan had ik (na mijn oude Contest 30) bijna 2 jaar geleden zeker geen Drascombe (Gig) gekocht; Echter, bij het (tevens droogvallende en wadvarende) platbodem-volkje, wordt wél regelmatig onderlinge wedstrijden gevaren; aangezien er op deze schepen altijd ’n tekort is aan dom volk voor het verrichten van een hele reeks van zware nautische handelingen, word ik sinds jaar en dag af en toe op een "Vreedenburg-racertje" toegelaten.

Een van de aardigste wedstrijden in dit genre is, (naast de Keten A race vanuit Tholen op de Oosterschelde), vooral de zg. Mossel-race op het Haringvliet, elk jaar eind september altijd weer uitstekend georganiseerd door W.S.V. Het Bommelse Gors. Gewapend met de bovengenoemde "handicap-achtige informatie" (van Stewart), heb ik mij vorig jaar met mijn Gig "Isle of Dogs" aangemeld om (buiten mededinging) tussen de platbodems mee te varen.

Het was ’n prachtige dag, met veel zon en (eigenlijk iets te) weinig wind; gedurende de wedstrijd werd, tot een ieders opperste verbazing, tijdens het temidden van een groot veld ronden van de boeien, gewoon op mijn voordekje soep gekookt op de methanol-stoof. Samen met een actief (ingeleende) platbodemvriendje, hebben wij verder de gehele dag met vaarbomen en roeiriemen met redelijk succes geprobeerd het ontbreken van een giek te compenseren: uiteindelijk hebben wij (buiten mededinging) slechts een handvol platbodems moeten laten voorgaan. Tijdens de prijsuitreiking sprak de organisatie met veel vriendelijke woorden over het debuut van ons scheepje en heeft vervolgens onmiddellijk een aparte Drascombe-klasse opgericht.
Het moge duidelijk zijn dat het behalen van ‘n 1e plek (als vooralsnog enige deelnemer in deze klasse) vorig jaar geen probleem was, maar ik heb W.S.V. Het Bommelse Gors beloofd mijn best te zullen doen om dit jaar (op 23 en 24 september a.s.) met meer Drascombes in Den Bommel te verschijnen; het moge duidelijk zijn dat voor mij gezellig onderling wat "cruisen" tussen de platbodems veel belangrijker is dan het wedstrijdelement zelf.

Den Bommel heeft zelf voor onze scheepjes niet de juiste helling, maar de Hitserse Kade (Zomerweekend 2005) óf Stad aan het Haringvliet liggen dichtbij; info over de wedstrijd, zie: www.haringvlietwedstrijden.nl (daarna klik op "wedstrijden",daarna Mosselrace zoeken). Voor verdere vragen / opmerkingen, vanzelfsprekend ook aan mijzelf (nevroon@planet.nl)

Wellicht tot in Den Bommel !

Niek Vroon
"Isle of Dogs"


Natuurlijk Varen Opstapdag in Friesland

Op zondag 17 september organiseert de Stichting Natuurlijk Varen in samenwerking met negen Nederlandse werven de tweede Natuurlijk Varen Opstapdag, dit keer in Friesland. Bij Terhorne kan u kennismaken met ‘natuurlijk varen’ en met de schepen die daar bij passen. Natuurlijk varen heeft hier een dubbele betekenis: varen dicht bij de natuur en schipperen met natuurlijke aandrijving als wind- en spierkracht. Hierbij horen sportieve boten, meestal roei- en zeilboten die soms worden geholpen door een kleine (elektrische) hulpmotor. Een twaalftal van dergelijke schepen zal aanwezig zijn om uit te proberen.


Klik voor vergroting Drascombe Nederland
Drascombe Coaster
www.drascombe.nl

Green Ocean Yachts
Brendan Albatros hybride
Post Boat
www.greenoceanyachts.com

Jachtbouw Bart Jan Bats
BJ17 - Expedition Boat
BJ23 - Voyager
www.jachtbouwbartjanbats.nl

Scheepstimmerwerf ’t Vliehout
Waddory Tan Tingo
www.vliehout.nl

Innovaar
Alife
www.innovaar.nl

De Stille Boot
Silent Nell
www.destilleboot.nl

Rexwinkel Jachtbouw
Deense Junior
www.rexwinkeljachtbouw.nl

Ben Ullings Houten Botenbouw
Acorn 15
www.ullings.nl

Roeiwerf Wiersma
Alden Quest
Alden Horizon
www.roeiwerfwiersma.nl

De Natuurlijk Varen Opstapdag II vindt plaats van 11.00 tot 17.00 uur bij paviljoen Het Meer van Lenten, Utbuoren 50 (dat is de weg van Joure naar Terhorne), 8493 MA  in Terhorne.

Wilt u daar opstappen op één van de boten dan kunt u zich aanmelden bij de werf van de boot waar uw belangstelling naar uit gaat. Zij reserveren dan een plekje voor u.

Het bestuur van de Stichting Natuurlijk Varen verwacht wederom prachtig vaar weer en heet u alvast van harte welkom.

Stichting Natuurlijk Varen
Wouter van Heeren, voorzitter
www.natuurlijkvaren.nl


Duxbury op CD.

Laatst kwam ik geheel onverwacht een kabouter tegen die een CD had met het wonderlijke verhaal van Ken Duxbury en zijn Drascombe Lugger "Lugworm".
Duxbury verhaalt over zijn tocht met zijn vrouw in hun lugger van het Griekse Volos naar de Engelse zuid-oost kust.
Enthousiastelingen moeten me maar mailen, dan komen we de kabouter zeker op het spoor.

Gijs van Kemenade
Email: gjmvankemenade@wanadoo.nl


Omslaande Booby’s

Links en rechts slaan Drascombe’s om tegenwoordig, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Zo sloeg de "Mallemok" om en de "Booby" maar liefst twee keer. Ik leer graag en zou zeer erkentelijk zijn voor beschrijvingen van de incidenten: hoe ’t zo gekomen is en hoe ’t vermeden had kunnen worden. Ook hoe je de boot zelf weer overeind zou kunnen krijgen en welke aanpassingen Oscar Alexander aanbracht. Outriggers? En of die afdoende zijn. En wie er nog meer omsloeg en welke lessen daaruit getrokken zouden kunnen worden. In het blad van de Britse zustervereniging stond enige jaren geleden een verhaal over het omslaan van een Drascombe. Daarna was het stil, nu neemt het epidemische proporties aan.

Oscar Alexander plaatst mij nog voor meer raadsels. Lood in het zwaard bijstorten, hoe doe je dat?

En er tegelijkertijd een race-beest van maken. "Loving You" nog eens in aktie zien is helaas onwaarschijnlijk, zo vaak komt een mens nou ook weer niet in Nieuw Zeeland, maar wat Oscar Alexander zoal aan zijn bootje gefinetuned heeft om er de schrik van iedere zeiler in Friesland van te maken: dat zouden wij natuurlijk ook graag willen weten. Draagvleugels?

(Hoe men voor het zomerweekend van 2006 al iets in de v.t.t. kan zeggen over een huwelijk in september 2006 behoort ook tot de raadselen, zoals wel meer, maar dat alles valt buiten enig nautisch bestek en laten wij daarom rusten.)

Licht in de duisternis: graag!

Erik Ader,
Lass of Onich

PS. Wat een schitterende sfeertekening van Jan Best was dat in de laatste BaD!!


Omslaande Booby’s (deel 2)

Beste Erik,

Over het omslaan van Drascombes in het algemeen kan ik je niet meer informatie bieden dan al geschreven is op deze website.

Wel heb ik het genoegen gehad om -tijdens het afgelopen zomerweekend- uitgebreid met Oscar te praten over zijn "Loving You". Uiteraard hoop ik dat Oscar zelf nog gaat reageren maar ik wil je het volgende niet onthouden:

De 'Loving You' is geenszins een standaard Longboat Cruiser. De boot is vrijwel geheel opnieuw en vakkundig gebouwd door Oscar zelf. Het resultaat is werkelijk prachtig maar of je het nog een Drascombe kunt noemen is de vraag. Zo zijn beide masten verhoogd en is er een kluiver toegevoegd. Deze toename in zeiloppervlak -en het hogere aangrijpingspunt hiervan- heeft natuurlijk consequenties voor de stabiliteit. Oscar heeft dit opgelost door het zwaard te verlengen en te verzwaren. Tijdens dit proces van proefondervindelijke zwaardaanpassingen is 'Booby' enkele keren omgeslagen. Het moge duidelijk zijn dat deze kenteringen voor een 'doorsnee Drascombe' vaarder niet alarmerend hoeven te zijn.

Verder is het zwaard van 'Loving You' geen dunne platte plaat maar geprofileerd. Het schijnt dat een geprofileerd zwaard de aandewindse eigenschappen aanmerkelijk verbetert. Bovendien is in een dergelijk zwaard genoeg ruimte om ballast toe te voegen. Door de verlenging van het zwaard past deze echter niet meer geheel in de zwaardkast. Dat is jammer want dit vergroot de diepgang en maakt droogvallen minder makkelijk. Dat de 'Loving You' zeilt als een speer is wel duidelijk.

Wat ik verder leuk vond was het 2-persoonsbed in de voorpunt. Het interieur wordt er ook visueel een stuk ruimer van.

Ik ben zelf benieuwd naar meer 'fine-tune' ervaringen. Zijn er bijvoorbeeld mensen die ervaring hebben met een 'uitgebouwd' en/of doorgelat grootzeil? Is er ervaring met een zeilmaker in Nederland die goede zeilen levert voor een Drascombe? Verder lijkt een geprofileerd zwaard (en roer) mij ook wel wat, zijn er naast Oscar nog meer mensen die hiermee hebben geexperimenteerd?

Groeten,

Jeroen Schimmel
Cruiser Albatros


Ernest Shackleton

In augustus 1914 vertrok Sir Ernest Shackleton samen met zijn 27-koppige bemanning op het zeilschip de Endurance naar de Zuid-Atlantische oceaan. Het doel van de expeditie: Antartica over land doorkruisen. In oktober 1915, nog altijd een half continent verwijderd van de plaats waar het basiskamp moest komen, raakte het schip ingesloten door ijs "als amandel in een stuk toffee". De Endurance werd verbrijzeld en zonk. Vijf maanden lang dreven Shackleton en zijn mannen rond op ijsschotsen, op 2000 kilometer van de bewoonde wereld, overgeleverd aan één van de onherbergzaamste streken op aarde.

Maandenlang wisten ze zich in leven te houden bij temperaturen zo laag dat ze het water konden horen bevriezen. Toen het ijs ging scheuren, voeren ze in drie reddingsboten, de James Caird, de Dudley Docker en de Stancomb Wills naar het vaste land van het onherbergzame Elephant Island. Van hier uit ging Shackleton met enkele van zijn metgezellen in de 22-voets open boot James Caird naar het 870 mijl verder gelegen Zuid-Georgië. Hij zocht hulp bij de walvisvaarders van Stromness.

Alfred Lansing heeft het boek "Endurance" op basis van dagboekgegevens van expeditieleden geschreven. Een geweldig boek om te lezen. Uitgeverij Prometheus ISBN90-5333-754-7

Arved Fuchs beschrijft in zijn boek "In de schaduw van de Zuidpool" de tocht met de replica van de James Caird. Hij deed de tocht van Shackleton in 2000 over.

Gijs van Kemenade
Lugger Trizonia

Zie ook: James Caird door Jon Brakelé en James Caird in Scotland door Tom Colville.



Klik voor vergroting

Beurs Klassieke Schepen 2006

Op het laatste moment is het gelukt een plek te bemachtigen voor een Drascombe Coaster op de tiende Beurs Klassieke Schepen.

U bent welkom op de stand van de Stichting Natuurlijk Varen in de verwarmde buitentent waar Drascombe Nederland een Oxford blue/magnolia Drascombe Coaster presenteert. Voor het eerst is de Coaster te zien met rvs beslag in plaats van brons.

De Beurs Klassieke Schepen 2006 wordt gehouden op de Gependam in het feestelijke Enkhuizen dat 650 jaar stadsrechten viert. Van vrijdag 10 tot en met zondag 12 november zijn de poorten daar tussen 0900 en 1800 geopend.

Heel anders dan de Hiswa: betaalbare entree, ruim en gratis parkeren, normale prijzen voor smákelijke consumpties, een boottocht naar de Gependam en een ontspannen scheepse sfeer kenmerken de beurs. Zelfs de bokkingen werden er vorig jaar vers gerookt!


Klik voor vergroting

Antoine en Michel Maartens bemannen de stand, terzijde gestaan door Drascombe Nederland werfbaas Peter Kos en NKDE hoofd de heer Te Kloese. Genoeg redenen om af te reizen naar Enkhuizen voor een Coaster bezichtiging, onderhouds tips, bootjes praat, de NKDE en het laatste nieuws over de deze maand van stapel lopende Drascombe Drifter 22.

Tevens zal het door Drascombe Nederland ontwikkelde ‘Longboat droog pakket’ getoond worden en in beperkte oplage ter plekke te verkrijgen zijn.

Lees meer over de Beurs Klassieke Schepen 2006


Montage van het ‘Longboat droog pakket’. Klik voor vergroting Longboat droog pakket. Klik voor vergroting