HISWA 2006 in teken Natuurlijk Varen


‘Lompe roeiboot’ volgens kenners,maar wel solo vanuit Den Helder. Klik voor vergroting

Al tijdens Hiswa 2004 steken in de Historische Hut, waar Hans Vandersmissen zijn inmiddels legendarische lezingen gaf, in de verloren uurtjes bouwers en schippers van leuke bootjes de koppen bij elkaar. ‘Waarom nóch meer motor geweld en Yacht Vision achtige types op de Hiswa en op het water’ hoor je steeds meer om je heen. ‘Ik ga niet meer, niets te beleven op sail & oar gebied’ is een steeds vaker geslaakte zucht.

Het wordt Hiswa 2005 als de verloren uurtjes door een nauwkeurig getimede sneeuw-depressie tot daden noden. ‘Laten we doorpakken en nu georganiseerd tegengas geven’. Een maand later zitten Arend Lambrechtsen, Bart Jan Barts, Wouter van Heeren, Hans Vandersmissen en Antoine Maartens tot hun eigen verbazing in de oprichtings-vergadering van de Stichting Natuurlijk Varen en besluiten meteen tot het uitschrijven van een zeil- en elleboogstoom race onder de werknaam Raid op Muggenbeet.

Time flies en midden september start een select aantal gelijkgestemden vanuit Deventer, stroom mee de IJssel af om bij Zwolle stuurboord uit noordwaarts te schipperen in de dan tot Dorestad Raid gedoopte tocht.


Driver Steamy: krop sla?! Klik voor vergroting

Zo’n twintig bootjes waaronder de Drascombes The City of London (Gig), Pride of the Fleet (Cruiser Longboat, motorloos vanuit Den Helder) en de Duitse Driver Steamy (‘aan de windse eigenschappen van een krop sla’ HV) voltooien de raid onder bij vlagen barre weersomstandigheden.

De kritieken zijn echter juichend, de stemming optimaal en de inschrijving twee keer overtekend: ‘Volgend jaar zeker weer’ wordt na de afsluitende race eensluidend besloten.

Maar ook de samenwerking tussen ettelijke leuke bootjes bouwers blijkt hiermee op informele wijze tot stand te zijn gekomen. We willen meer: samen een paviljoen op de Hiswa 2006 is het doel en, het staat er!

Op het Natuurlijk Varen Paviljoen* in de Amstelhal presenteren tien kleinschalige werven twaalf schepen waaronder diverse interessante primeurs. De raid winnaar Innovaar met zijn aluminium Alife, de Zaanse schuimsandwich/epoxy sensatie BJ23, de mahonie multiplex waddory Tan Tingo en, voor het eerst tentoongesteld on the continent de 25 voet Drascombe Gig.


IJssel af per Gig. Klik voor vergroting

Drascombe Nederland toont naast de nieuwe British racing green Gig ook de mintgroene hybride Brendan van Green Ocean Yachts. Saillant detail: zowel de Gig als de Brendan zijn inmiddels verkocht!

Behalve prachtige schepen, goed gezelschap en bootjes-praat is er dit jaar zelfs een heuse bar waar meegebrachte schipperbitters genuttigd kunnen worden.

Op de stand zullen mede Drascombe- en dit jaar ook Brendan varenden u antwoord proberen te geven op praktische vragen die de (Electro)BaD wellicht nog niet voor u heeft heeft weten te beantwoorden.

De Hiswa is dit jaar van dinsdag 28 februari tot en met zondag 5 maart tussen 1000 en 1800, op donderdag- en vrijdagavond zelfs tot 2200.

Hartelijk welkom op het Natuurlijk Varen Paviljoen,

Drascombe Nederland
Michel Maartens

* Natuurlijk Varen is ook Elektrisch Varen, de andere helft van het paviljoen waar De Stille Boot uit Reeuwijk de laatste ontwikkelingen op dit gebied toont.


Brendan of Peterboat... Klik voor vergroting

Natuurlijk Varen, een nieuw paviljoen op de Hiswa


Klik voor vergroting

Op de komende Hiswa presenteren tien bedrijven zich op een gezamenlijk paviljoen onder de naam Natuurlijk Varen. Tezamen met de gelijknamige stichting vertegenwoordigen zij u een vorm van watersport waarvoor steeds meer belangstelling bestaat. Een vorm die dicht bij de natuur staat en gericht is op stilte en eenvoud. Dit met gebruik van karakteristieke boten waarmee de eigenaren meestal een hechte band hebben. Deze watersporters willen eenvoudigweg van het water genieten, zijn vaak uitgekeken op de rompslomp en kosten van een groot schip en de daarmee samenhangende afhankelijkheid van complexe techniek.

Op de Natuurlijk Varen stand zijn twaalf van deze boten te bewonderen, vrijwel allemaal gebouwd door Nederlandse werven. Het zijn meest gecombineerde zeil- roeiboten, in een aantal gevallen voorzien van een (elektrische) hulpmotor. Deze vormen van aandrijving mogen zich mede door de inspanningen van de Stichting Natuurlijk Varen in een toenemende belangstelling verheugen. Zo organiseerde deze stichting afgelopen zomer met groot succes de Dorestad Raid, naar analogie van soortgelijke raids in andere Europese landen. Een vier daagse tocht door mooie watergebieden, volbracht met behulp van alleen wind- en spierkracht.

De tentoongestelde schepen variëren in lengte van vier tot acht meter en zijn zonder uitzondering fraai gelijnd; en een must voor elke botenliefhebber. Meerdere van deze boten zijn geschikt voor zelfbouw, reden waarom er ook op dat gebied demonstraties te zien zullen zijn. Maar ook over deze 'Natuurlijke' vorm van watersport valt er bij de deelnemers veel informatie te verkrijgen. Natuurlijk Varen wordt de stand waar het enthousiasme van af spat!

De deelnemende exposanten zijn:

Voor meer informatie:
Wouter van Heeren: 0645 29 03 22
Arend Lambrechtsen: 0650 51 02 72


Klik voor vergroting


Inschrijving Dorestad Raid 2006 geopend voor Drascombevarenden

Dorestad Raid 2006 wordt gevaren van woensdag 30 augustus tot en met zondag 3 september. De af te leggen route wordt nader bekend gemaakt maar zal in ieder geval weer van A naar B en niet dezelfde als vorig jaar zijn. De Stichting Natuurlijk Varen staat wat dat betreft open voor suggesties.

Inschrijving is geopend voor hetzelfde aantal schepen als tijdens de Raid 2005. Bij over intekening beslist loting, de definitieve lijst van schepen wordt op 1 juni 2006 gepubliceerd. Het aantal potentiële deelnemers in 2005 was meer dan het dubbele van het aantal beschikbare (slaap- en catering) plaatsen!

U kunt U nu ischrijven bij: info@natuurlijkvaren.nl

www.natuurlijkvaren.nl


Natuurlijk Varen Opstapdag

Op zondag 23 april organiseert de Stichting Natuurlijk Varen in samenwerking met negen Nederlandse werven, waaronder Drascombe Nederland en Green Ocean Yachts, de eerste Natuurlijk Varen Opstapdag op de Reeuwijkse Plassen. Daar kunt u kennismaken met ‘natuurlijk varen’ en met de schepen die daar bij passen. Natuurlijk varen heeft hier een dubbele betekenis: varen dicht bij de natuur en schipperen met natuurlijke aandrijving als wind- en spierkracht. Hierbij horen sportieve boten, meestal roei- en zeilboten die soms worden geholpen door een kleine (elektrische) hulpmotor.

Voor deze vorm van watersport ontwikkelt zich een sterk groeiende belangstelling. Dat bleek al tijdens de Dorestad Raid 2005 maar ook op de afgelopen Hiswa waar het eerste Natuurlijk Varen Paviljoen zich mocht verheugen in een continue stroom van sail & oar georiënteerde bezoekers.

Veel geïnteresseerden op zoek naar ‘meer door minder’, aangetrokken door de verzameling fraaie schepen met hun ongeëvenaarde gebruiksmogelijkheden maar ook door het geëtaleerde vakmanschap en het oprechte enthousiasme van de bouwers. Deze schepen paren slanke, klassieke lijnen aan gebruik van moderne materialen als hout-epoxy, aluminium, polyester en composieten.

Als vervolg op het Hiswa paviljoen is er nu de opstapdag om natuurlijk varen geïnteresseerden ook op het water kennis te laten maken met deze boten:

Drascombe Nederland
www.drascombe.nl
Drascombe Gig
Drascombe Coaster
Green Ocean Yachts
www.greenoceanyachts.com
Brendan Albatross
Post Boat
Jachtbouw Bart Jan Bats
www.jachtbouwbartjanbats.nl
BJ17 - Expedition Boat
BJ23 - Voyager van
Scheepstimmerwerf ’t Vliehout
www.vliehout.nl
Waddory Tan Tingo
Innovaar
www.innovaar.nl
Alife
De Stille Boot
www.destilleboot.nl
Silent Nell
Rexwinkel Jachtbouw
www.rexwinkeljachtbouw.nl
Deense Junior
Ben Ullings Houten Botenbouw
www.ullings.nl
De Acorn 15
Roeiwerf Wiersma
www.roeiwerfwiersma.nl
Alden Quest
Alden Horizon

De Stichting Natuurlijk Varen (www.natuurlijkvaren.nl) is aanwezig met informatie over de Dorestad Raid 2006, de Nederlandse sail & oar tocht met wedstrijd- en comfort elementen die dit jaar van 30 augustus tot en met 3 september voor de tweede keer wordt georganiseerd.

De Natuurlijk Varen Opstapdag vindt plaats van 11.00 tot 17.00 uur bij de Goudse Watersportvereniging Elfhoeven (www.elfhoeven.nl) aan de Platteweg 73 te Reeuwijk. Wilt u daar opstappen op één van de boten, dan kunt u zich aanmelden bij de werf van de boot waar uw belangstelling naar uit gaat. Zij reserveren dan een plekje voor u.

Het bestuur van de Stichting Natuurlijk Varen verwacht prachtig vaar weer en heet u alvast van harte welkom.

Stichting Natuurlijk Varen
Wouter van Heeren, voorzitter


Dank

Toen het nieuws uitlekte dat ik gelauwerd zou worden met de Drascombe Literatuurprijs heb ik even overwogen om mijn bootlaarzen aan te trekken. Je loopt immers veel moeilijker naast je laarzen dan naast je schoenen.

Mijn vader kreeg ooit een hoge pauselijke onderscheiding omdat hij heel veel jaren bestuurswerk gedaan had voor allerlei RK-organisaties. In zijn dankwoord merkte hij op dat hij erg vereerd was, maar dat hij eigenlijk een nieuwe fiets nodig had. Zo'n reactie is natuurlijk ook denkbaar in deze omstandigheid.

Die kant wil ik echter niet op, al zal mijn bedankje toch enigszins in de geest van mijn vader zijn.

Ongeveer anderhalf jaar geleden stuurde ik een pakket vertaalde korte verbalen van mijn band aan een bekende Amerikaanse uitgever die veel reis- en vaarverhalen in het fonds heeft. U kent ze vast wel, Masefield Twain en Slocum uit New York. Er volgde een typisch Amerikaanse reactie; 'Great stuff this is man! But sorry no market for it at the moment'.

Ik kon het niet laten om ze deze week een mailtje te sturen dat ik de Drascombe Award heb gewonnen.

De volgende dag werd mij per koerier een contract aangeboden. Anderhalf miljoen harde dollars voor het copyright. De internationaal gerenomeerde Drascombe Award had de doorslag gegeven. Om mij over de streep te trekken hadden de heren Masefield Twain en Slocum alvast een concept rugtekst gestuurd die op de achterkant van hun uitgave moet komen.

Just install yourself with afine malt whiskey in front of your fireplace and sail away with this magnificent pageturner.
Nemo's Saga by Ton Wegman is written in the spirit of Hans Vandersmissen, and this short stories will give your blood and an infuse with salt water.
Better than Tommie Wieringa's Jo Speedboot!
Winner of the prestigious Drascombe Award 2006.

Om met de oude Corleone (uit the Godfather) te spreken: 'They made me an offer I could not refuse'. Maar toch, uiteraard teken je dan toch niet meteen. Kijken of de Drascombe Award twee miljoen waard is! Binnenkort staat Nemo's Saga op de internationale bestsellers lijsten. Hou u literaire suppelementen in de gaten.

Waarom vertel ik u dit nu?
Slechts om duidelijk te maken hoeveel gewicht er buiten deze club gehecht wordt aan deze eervolle prijs.

Ik wil afsluiten met een kort woord van dank.
Dat een afvallige, een outcast zoals ik, toch in aanmerking kan komen voor zo'n onderscheiding is kenmerkend voor de tolerante en vrijzinnige mentaliteit binnen het sellecte genootschap van Drascombisten. Zoals velen van u weten, vaar ik sinds twee seizoenen rond in een rechtop droogvallend stalen schip met een brommende diesel, een kachel, stahoogte en een plee. Omdat deze boot mij suspect maakt in dit gezelschap, waar ik desondanks graag deel van uitmaak, probeer ik mijn boot zo veel mogelijk te vermommen als Drascombe.
Deze winter is er een druilmastje verschenen op het achterdek.

Toen ik afgelopen dinsdag zeilend met mijn Nienke II Nescio voor Durgerdam verscheen heb ik twee leden van mijn zeilvereniging zo in verwarring gebracht dat ze werkelijk dachten dat er een Drascombe Coaster op het Buiten IJ voer. Ik hou het er zelf op dat ik in een Drascombe van de buitencategorie vaar. Ik hoop dat dit alles voor u voldoende reden is om mij nog lang te gedogen in uw midden.

Ik dank u.
Ton Wegman


Dear Michel

Thank you for leading a great rally over the Ascension period. Conor and I had agreat time, and the weather added a degree of challenge to the event. We particularily enjoyed meeting more members of the NKDE, and we thank everybody for the kindness and attention shown to us. Please pass on our warm greetings.

Anne and I were in Lough Corrib last weekend – weather was the opposide extreme – water like glass and temperature in the high twenties!

Until the next time

Jack O'Keeffe

Website: www.drascombe.ie


Hallo Frans,

De afgelopen drie dagen heb ik wat op het westelijk wad rondgehangen. Wat een ruimte, wat een stilte! Zeer ontspannen, prachtig weer, veel zeehonden om de boot.

Via de trailerhelling bij de sluis van Den Oever heb ik de boot gelanceerd en er weer uit gehaald. Ergens had ik op de NKDE-site een "Trailerhelling alert" over deze helling gezien, maar ik kan hem niet meer vinden. Hierbij wil ik even melden dat hij normaal bruikbaar is voor ons type schuitjes. Mijn Cruiser ging probleemloos erop en eraf. Ook het wegrijden uit het water ging prima. Nu heeft mijn auto voorwielaandrijving en veel power, maar voor alle zekerheid haal ik de boot dan ongeveer driekwart op de trailer en rijd dan het water uit. Daarna draai ik de boot helemaal op z'n plaats. Dat doe ik ook op de helling van de Seaport Marina in IJmuiden vanwege de glibberige basaltkeien. Dat werkt perfect!

Vriendelijke groeten,

Jan Best
schipper van ICHTHUS


LS

NA EEN GRONDIGE OPKNAPBEURT (STERREN EN GATEN PLAMUREN EN DE OPBOUW SCHILDEREN) IS MISS MARPLE KLAAR VOOR EEN NIEUW SEIZOEN

HIERBIJ EEN FOTO GEMAAKT VANAF DE GROTE PIER VAN DE HAVEN IN ANDIJK KIJKEND RICHTING ONDERDIJK/MEDEMBLIK

WIE WEET TOT ZIENS

JAN HAMBURG
EN MISS MARPLE

 


Grote belangstelling voor Drascombe Nederland

Het publiek was in grote getale aanwezig bij de open dag van Drascombe Nederland. Wegens de toenemende hitte hielp men en masse mee de trailerbare schepen naar buiten en van het werfterrein af te rijden. Politie met helikopter-assistentie werd ingeschakeld om de belangstelling in goede banen te leiden. Brandweer moest met vanuit de haven aangevoerd water de toegestroomde menigte verkoelen.

Klik voor vergroting Klik voor vergroting
Klik voor vergroting
Klik voor vergroting Klik voor vergroting

Klik voor vergroting

De omdooping van BOOBY in "LovingYou"

Eindelijk heeft het mogen plaatsvinden, en dan nu hier als toegezegd de story off:
Na in 2004 op de zomerbijeenkomst onze trots te hebben geshowd volgde hierop 2 jaar studie in zwitserland (excecutive M.B.A.). In deze tijd werdt er niet veel gevaren, na in 2005 de zomer in Rochester USA te hebben doorgebracht werdt mijn vrouw door mij in het eerste weekend dat we weer terug waren op het water in "ons slootje" te Akmaryp ten huwelijk gevraagd. (auw mijn knie tegen de lier) en na dit gedaan te hebben konden we eindelijk onze eerste nacht samen aan boord van ons bootje het 2 persoonsbed in punt testen.... Dit is zo goed bevallen dat we sinsdien er samen zo'n 60 overnachtingen hebben doorgebracht en ik alleen met Matroos Zoë nog zo'n 90 overnachtinhen erbij.

Na in de zomer 2006 in sept getrouwd te zijn in Canobio (italië) zijn we tot November op huwelijksreis geweest (hadden we wel verdiend vinden we zelf zie voorgaande jaren). Is er afgelopen winter flink mee gezeild wat na 2 keer omgeslagen te zijn tot een aantal aanpassingen heeft geleid. Kortom de boot is nu helemaal gefinetuned en is de schrik van iedere zeiler in Friesland (de schrik omdat men ons nagenoeg nooit kan bijhouden of de zelfde hoogte kan zeilen waardoor m'n gaat denken dat er met eigen boot wellicht wat aan de hand is getuige alle acties die dan aan boord bij de voorbij gezeilde boot plaatsvinden). Overgins even wat snelheden voor het idee: 25 knopen wind 127 graden +2 man aan boord die kunnen zeilen is 14 a 15 knts!!! Stavoren enkhuizen met halve wind is in 3 uur heen en terug!
Klik voor vergroting

Ik had opeens een weekje tijd en besloot onmiddelijk een nieuwe laag antifouling aan te brengen, nog wat lood in het zwaard bij te storten, en voor het eerst sinds ze af is uit het water te halen en in de wax te zetten, hierna was erg nog een dagje over en besloot ik dat we haar dan nu ook maar moesten herdopen. Bedoel ze was nu toch uit het water.

De naam "LovingYou" komt van het liedje "LovingYou is easy because you are soo beautifull" van Minnie Riperton. En beautifull is ze! Maar vooral ook het was de liefde voor Booby die maakte dat ik er 3 jaar al mijn vrije tijd in heb gestoken om haar tot deze nagenoeg geheel nieuwe (alleen de spiegelplank en kajuitbank zitten er nog in) beauty te veranderen. Er was dus nog maar 1 naam de juiste en dat was "LovingYou".

Waar de naam Booby vandaan kwam behoort een ieder die wat met drascombes te maken heeft te weten dus dat ga ik niet uit leggen. De oorspronkelijke planning was de doop met een boel vrienden en kennissen en als afgevaardigde van de club De Heer Te Kloese, echter wegens tijdgebrek (zie voorgaande) is dit er nooit van gekomen en hebben we het uiteindelijk dus 1 dag ervoor pas besloten dus niet al te veel drukte eromheen.

Ben trouwens van plan naar het zomerweekend te komen en dat zal ook de laatste keer zijn dat u ons en "LovingYou" kunt ontmoeten want wij gaan deze winter emigreren naar NieuwZeeland. En "LovingYou" gaat mee....................................

Oscar Alexander


Klik voor vergroting