Brieven en ingezonden mededelingen

Datum Onderwerp Afzender
20 april 2015 Geachte redactie Tom Welter Coaster Sevenster
29 oktober 2014 Nieuwe motor voor de Lutgerdina Aleid Fokkema en Ricardo
24 september 2014 Under attack Roel Smidt
22 september 2014 SOS MARINE - SOS 2 Person Life Raft Chris van Beek
25 augustus 2014 Coaster te leen Elbert de Beus
10 augustus 2014 October First Maurits de Brauw
8 augustus 2014 Zonnehoed Gerard Jol
13 april 2014 Luisterboek ALLEEN OP EEN EILAND bestellen. Chris C. van Beek
11 februari 2014 Aangeboden: Smiscrew! Redactie ElectroBaD
18 juni 2013 Zomerweekend: Vaarverbod voor gemotoriseerde vaartuigen Meke Bootsma
15 juni 2013 Zomerweekend: Vaarverbod voor gemotoriseerde vaartuigen Albert van der Haven
12 juni 2013 OPROEP: Leuke Drascampings gezocht Reinier Willems
18 okt 2012 Opstapper Steven Westerman & Wim Geervliet
24 apr 2012 Geacht Secretariaat, Klaas Lubbers
15 mrt 2012 Bijboot voor coaster Maarten Adriaans
15 mrt 2012 Alexabaai op schaatsen Tom Welter
15 jan 2012 Partij teak beschikbaar Leo van der Wal
13 dec 2011 Pepe Vincent Boeschoten
5 dec 2011 Sint rijdt voor Seagull, Hoe Seagull aan zijn boordverlichting kwam Albert van der Haven
12 juli 2011 Bootje kopen Robert en Ina Bloem
28 juni 2011 Drifter gekraakt Theo van Amstel
28 juni 2011 Wallie Jeroen Boschma
16 mei 2011 Bruinvissen in de Grevelingen, wat een beleving! Peter Hendrix, Coaster Argo
20 dec 2010 It is superb sailing... Gert Schouten, Coaster Zilt
13 okt 2010 Geen Alexabaai op 1812 KPTZ. F.P.J. de Haan
18 sep 2010 Alexabaai J. van Boven
30 juli 2010 Tantra 2 als concurrent van de KNRM J. van Boven
20 mei 2010 Nieuwe Chef Liane de Boer
15 feb 2010 Lowenna Michiel van Dijk
9 sept 2009 Coaster Evgenia in rustiger vaarwater Nico Brandjes & André Janse
2 mei 2009 Fotowedstrijd 2008 Marc Langbroek
21 april 2009 Aquarel van Ken Duxbury Redactie ElectroBaD
01 april 2009 Fast Find voor optimale veiligheid Chris van Beek
01 april 2009 Ontvangst Drascombe Literatuurprijs Klaas Lubbers
19 maart 2009 Officiële Zeekaart voor Kust- en Binnenwateren geplastificeerd Drascombe Nederland
5 november 2008 Faecaal lozen in 2009 Rijk Vriesinga
5 november 2008 Twee vragen Erik Oosterhof
19 oktober 2008 Aanlanden en een roeraanpassing J. van Boven
8 februari 2008 NoorderRaid Frank van Zoest en Louis Gussenhoven
2 december 2007 Zweedse scherenkust Dirk en Anke Branbergen
2 december 2007 Ma(e)identocht van de Rosa Hendrik Roelandt
1 oktober 2007 Beurs Klassieke Schepen 2007 Bob Oosterbroek
6 augustus 2007 Traileren Drascombe Nederland
2 juli 2007 Waddeninzicht Hein Pols
25 juni 2007 Dulcibella gespot Hans Visser
30 april 2007 Eerste Drifter 22 naar Nederland Redactie ElectroBaD
30 april 2007 Zomerweekend verplaatst G.Th.M. te Kloese
13 april 2007 Sail & Oar opstapdagen Stichting Natuurlijk Varen Stichting Natuurlijk Varen, Wouter van Heerde, secretaris
12 april 2007 1800 serie kaarten van de Chef weer verkrijgbaar Drascombe Nederland
14 januari 2007 Oud- en nieuw onder zeil het voltallige NKDE bestuur, secretariaat en de redacties van BaD en ElectroBaD
12 november 2006 Omslaande Booby’s (deel 3) Oscar Alexander
4 november 2006 Nog meer winterlectuur Bob Oosterbroek
31 oktober 2006 Beurs Klassieke Schepen 2006 Drascombe Nederland
24 oktober 2006 Ernest Shackleton Gijs van Kemenade
21 oktober 2006 Omslaande Booby’s (deel 2) Jeroen Schimmel
19 oktober 2006 Omslaande Booby’s Erik Ader
2 oktober 2006 Duxbury op CD Gijs van Kemenade
17 augustus 2006 Natuurlijk Varen Opstapdag in Friesland Wouter van Heeren, voorzitter Stichting Natuurlijk Varen
17 augustus 2006 Het onderste uit m’n Gig ????? Niek Vroon
14 augustus 2006 De omdooping van BOOBY in "LovingYou" Oscar Alexander
30 juni 2006 Grote belangstelling voor Drascombe Nederland Onze correspondent uit Huizen
30 juni 2006 Miss Marple Jan Hamburg
27 juni 2006 Trailer helling Den Oever Jan Best
27 juni 2006 Thanks Jack O'Keeffe
9 mei 2006 Dank Ton Wegman
6 april 2006 Natuurlijk Varen Opstapdag Persbericht Stichting Natuurlijk Varen
9 februari 2006 Inschrijving Dorestad Raid 2006 geopend voor Drascombevarenden Persbericht Stichting Natuurlijk Varen
9 februari 2006 Natuurlijk Varen, een nieuw paviljoen op de Hiswa Persbericht Stichting Natuurlijk Varen
30 januari 2006 HISWA 2006 in teken Natuurlijk Varen Dracombe Nederland
31 december 2005 Kerstkaart met Hong Kong-Jonk Jan Best
30 december 2005 Eerste vaarseizoen J. van Boven
9 december 2005 Trouw aan de druil – uitbreiding en nieuw onderkomen Drascombe Nederland
16 november 2005 Een neus voor Ken Duxbury Gijs van Kemenade
29 aug 2005 Gedicht voor de herstellende Nomen Nescio
19 aug 2005 Nog een Schotse ontdekkingsreis? Tom Colville
16 aug 2005 Ons gedachtengoed Wim Geervliet
16 aug 2005 Trailer helling alert Rutger van Rijn
6 aug 2005 Met kleine bootjes helaas niet naar Schiermonnikoog Joop Huntjens
22 mei 2005 Hollandse Drascombe-schipper achtervolgt Franse zeezwerver rond de aardbol Jan Best, Schipper van Ichthus
24 maart 2005 Open brief aan Smis De hoofdredacteur en uitgever van de BaD
28 dec. 2004 Aan Redactie ElectroBaD en de heer Jaap ‘Drasloos’ Simons Kees Koopman
24 dec. 2004 Brendan ahoy Jaap Drasloos.
18 dec. 2004 Drascombe Peterboat tussen Vollenhove en Blokzijl Wilco Westerduin en Floor Vercauteren
9 dec. 2004 En we noemen haar Latifa: de weg der verfijning Koos de Vos en Dorothée de Wilde
9 dec. 2004 Per Longboat driftend naar Jamaica Redactie (Electro)BaD
24 nov. 2004 Freya op de Oosterschelde Pieter-Jan van Kuppenveld
29 nov. 2004 Akka ahoy Jaap “Drasloos” Simons
18 nov. 2004 Van Botter tot Drascombe J. van Boven
17 sept 2004 Eens wat andere Drascombe plaatjes Wilco Westerduin en Floor Vercauteren
5 sept 2004 Ankeren kun je op verschillende manieren.... Roel Smidt
3 sept 2004 Zeemanspot assisteert op NKDE Zomerbijeenkomst Redactie ElectroBaD
15 juli 2004 De cirkel rond Rob Lutke Schipholt
21 juni 2004 Zomerweekend Ruud & Renee de Pont
21 juni 2004 Trailerhelling in Den Helder Roel Smidt
13 juni 2004 Schipper mag ik medevaren? Jaap Simons
27 mei 2004 Drascombe te huur gevraagd. Elbert de Beus
1 mei 2004 Opstapper zoekt schipper Kees Koopman
15 april 2004 Ingezonden mededeling Drascombe Nederland
9 maart 2004 Berichten van de Commissie Veiligheid op Zee van de NKDE Hans Vandersmissen
3 februari 2004 Laatste Hiswa nieuws: standbemanning en noviteiten persbericht Drascombe Nederland
17 januari 2004 Drascombe Coaster op Zeehistorisch Paviljoen persbericht Drascombe Nederland
3 december 2003 Enquete RWS over onbemande vuurtorens Overgenomen van: www.wadvaarders.nl
18 november 2003 De Engel van Brandaan Karin Smits en Martien Keppel
26 oktober 2003 Verkleinen van de fok Udo Jäkel
19 oktober 2003 Oemoemenoe?! Redactie ElectroBaD
11 oktober 2003 Waar is de Drifter met bouwnummer 8? Wim Geervliet
11 oktober 2003 Varen in Denemarken Gert C. Schouten
30 september 2003 Sluis Den Oever dicht tot 5 november BAZ
28 september 2003 Bijliggen en bijdraaien Jan Best
19 september 2003 Opstappen bij de NKDE Zomerbijeenkomst 2003 Bas Temmink
26 juni 2003 Eerste Drascombe Longboat afgeleverd in Nederland Webmeester - a/i
05 juni 2003 Beschrijving gebied Looking for Tom Cruise 2005 Tom Colville
05 juni 2003 Wrikken link Adrian Langford
15 april 2003 Persbericht Galerie Kibeau Menaldum (Frs) Arent Jan Kingma Boltjes
14 april 2003 Correspondentie met Jack O'Keeffe NKDE - Jack O'Keeffe
27 december 2002 MIC per 1 januari Drascombe importeur Michel en Antoine Maartens
20 november 2002 Voorstel helling inventarisatie Gerard Jol
23 september 2002 Zomerweekend Jan Hamburg
23 september 2002 Bericht uit Frankrijk Els en Fred Roos
2 september 2002 Onderdelen Dabber Peter Kloosterman
20 augustus 2002 Modelbouw Lugger Michiel Germans
4 augustus 2002 Aanschaf Longboat Bob Oosterbroek
15 mei 2002 Afscheid Rik en Ellen Hoogeveen Rik hoogeveen
6 maart 2001 Ontwerpprijsvraag roei/zeilboot
vanwege 150 jaar KR&ZV ‘De Maas’
De Koninklijke Roei- & Zeil-
Vereeniging ‘De Maas’
25 januari 2001 Douarnenez,
le rendez-vous des marin 2000
Mieke en Rob Selles
Drascombe Coaster Frejur- Lauwersoog
21 februari 2001 New Drascombe Stewart Brown


Geachte heer, mevrouw,

Ik ben al lange tijd weg van het Drascombe model en mijn voorkeur gaat uit naar de Dabber. De lijn van dit ontwerp is gewoon fantastisch.

Mijn vader is onlangs begonnen er een in hout te bouwen. We hebben een Dabber gemeten en gefotografeerd. Mijn vader heeft enige ervaring met het bouwen van overnaadse sloepen en ziet geen problemen om de redelijk eenvoudige Dabber na te bouwen. We maken de romp van watervast verlijmd 8 millimeter multiplex, de kielbalk is grenen.

Natuurlijk hebben we verschillende specifieke onderdelen nodig zoals zeilen en een kiel. Weet u of er iemand is die mij misschien aan een set gebruikte zeilen kan helpen? Een zeilplan is ook prima. Ik weet niet of er iemand is die een kiel te koop heeft maar ik zou al enorm geholpen zijn als ik er een na kan tekenen /meten.

Alle uw hulp en informatie is welkom!

Met vriendelijke groet,
Peter Kloosterman
Vaartweg 60
1411 TR Naarden
tel. 035 694 37 15
e-mail:
p.m.kloosterman@zonnet.nl



Geachte heer,

Mijn naam is Michiel Germans en ik ben werkzaam als modelbouwer/restaurateur bij het Maritiem Museum Rotterdam. Mijn bedoeling is om voor een goede vriend een model van zijn boot, een Drascombe Lugger, te bouwen. Daarvoor heb ik goede gegevens en natuurlijk liefst bouwtekeningen nodig. Alles gaat buiten het museum om.

Vandaar mijn vraag, zouden er binnen uw Kring of bij bezoekers van www.drascombe.nl wellicht personen zijn die mij hun bouwtekeningen zouden willen uitlenen of die mij van copieÏn zouden willen voorzien? Uiteraard vergoed ik alle kosten.

Mijn adres is:
M.R.Germans
Tafelberg 11
3328 SN Dordrecht
privé: 078 618 66 73
museum: 010 402 92 37
e-mail:
restauratie@maritiemmuseum.nl

Bij voorbaat dank voor uw hulp,
M.R. Germans


Beste Drascombezeilers,

Al jullie reisverhalen heb ik inmiddels op de site gelezen. En nu overweeg ik de aanschaf van een Longboat (al lijken de meesten de voorkeur aan een Cruiser te geven).
Ik zoek daarom contact met eigenaren van Longboats (of Cruisers) die bereid zijn hun ervaringen met mij te delen. Ik zou er bovendien graag een stukje in willen zeilen. (Heb zelf ruime zeilervaring op het IJsselmeer).

Met vriendelijke groet,

Bob Oosterbroek
Tel:0294-413895
E-mail:
b.oosterbroek@planet.nl


Beste Drascombe vrienden en vriendinnen,

Na ooit door Vandersmissen zijn enthousiaste artikelen en boeken besmet te zijn geraakt hebben wij sinds 1990 een Drascombe Coaster, de Aragorn. Met dit schip (nou ja, scheepje) hebben wij vele leuke vaartochten gemaakt en dito vakanties beleefd. We hebben veel gevaren op het IJsselmeer en in Zuid-Frankrijk, maar ook in Zeeland, op het wad en in Kroatië.

Wij hebben Aragorn in 1990 gekocht van dr. Engel uit Zwolle. Het schip droeg toen de naam Zwerver. Die naam vonden we echter een tikje saai. Aan de andere kant wisten we dat een scheepsnaam niet veranderd behoort te worden. Goede raad was duur. Al jaren liefhebbers van de boeken van Tolkien hadden we de wens het schip naar een van de figuren uit In de ban van de Ring te noemen (dat was toen nog geen mode omdat er nog geen film van gemaakt was). Eén van de hoofdpersonen uit het boek is Aragorn, de erfgenaam van de verslagen koningen en de leider der dolers, zwervers met een nobele taak. Dat heeft ons er toe gebracht onze boot Aragorn te noemen. Op die manier deden we recht aan de oorspronkelijke naam Zwerver, maar kreeg ons schip toch een meer aansprekende naam.

Toen we Aragorn kochten hadden we reeds een zoontje van één jaar, Hajo. In 1991 is onze tweede zoon geboren, Mart. In de periode 1992 tot en met 1996 hebben we in het buitenland - in Indonesië - gewoond en bewees Aragorn goede diensten tijdens ons verlof. Nu we echter weer domicilie gekozen hebben in Nederland bleek na verloop van tijd toch dat Aragorn te klein werd bevonden voor onze vakantiewensen. Kamperend hebben we diverse jaren achter elkaar de vakantie doorgebracht aan de Middellandse zee, waarbij Aragorn gebruikt werd voor dagtochten en soms - door pa alleen of met één zoon - voor meerdaagse tochten. Langzaam groeide echter de wens naar een ruimer schip waarop goed met vier personen kan worden vertoefd.

Uiteindelijk heeft die wens in najaar 2001 geresulteerd in de aanschaf van een Etap 22i; een trailerbaar bootje, want we blijven de Middellandse zee onveilig maken. Aragorn is inmiddels verkocht. Helaas brengt dit met zich mee dat wij het lidmaatschap van de NKDE opzeggen, want zonder Drascombe en met zo'n raar kaal bootje (i.e. met slechts één mast) kunnen wij niet meer deelnemen aan al die leuke activiteiten van de Kring. Desalniettemin zullen wij de ontwikkelingen van de NKDE blijven volgen via de uitstekende website, al was het alleen maar om ons te blijven verdiepen in de culinaire tips van Maître Eugène.

Het ga jullie allen goed!

Met vriendelijke groeten,

Rik, Ellen, Hajo en Mart Hoogeveen


Ontwerpprijsvraag roei/zeilboot vanwege 150 jaar KR&ZV ‘De Maas’

De Koninklijke Roei- & Zeil-Vereeniging ‘De Maas’ viert in 2001 het 150-jarig bestaan. ‘De Maas’, in de pioniertijd van de roeisport voortgekomen uit een informeel roeiersgezelschap, heeft zich van begin af aan tevens ontpopt als Nederlands meest enthousiast zeezeilende vereniging. Onder de Maasvlag zijn ook de recente successen van ons land op zeezeilgebied behaald, met Hestia, Zwerver, Flyer I en II. In 1999 behaalde een Maasteam de Admiral’s Cup en in 2000 is zelfs Olin Stephens’ beroemde Dorade onder de Maasvlag gekomen. Het roeien is nog altijd erg belangrijk bij ‘De Maas’ en veel leden combineren het toer- en wedstrijdroeien met (zee)zeilen. Onder andere de wedstrijden om de Koninklijke Maas-Holland-beker worden door de Rotterdammers georganiseerd.

Roeien en (zee)zeilen zijn bij ‘De Maas’ dus even belangrijk, en wat is passender dan, ter gelegenheid van het 150-jarig jubileum, op basis van die combinatie de vaderlandse watersport iets blijvends aan te bieden? Het bestuur van ‘De Maas’ heeft dit gezocht in een ontwerpwedstrijd, om te komen tot een innovatief kampeervaartuig dat de eigenschappen van een volwaardig sportroeivaartuig met die van een volwaardige zeilboot combineert.

Bij de gedachte achter dit soort boot, speelt mee dat er in onze drukke wateren plaats is voor een type jacht dat minimaal bijdraagt aan de drukte, het milieu niet belast en bovendien de gezondheid van de opvarenden dient. De lucht-, water-, geluids- en zichtbelasting per boot speelt een belangrijke rol in de ‘druktebeleving’ op plassen. Om de gedachte te bepalen: met 100 wherries op de Bergse Plassen is het aangenaam, met 100 snel varende motorkruisers wordt het snel te vol en lawaaierig.

Een lichte, na iedere tocht uit het water te halen boot, die zonder motor vaart en de nodige sportieve inzet vergt van de opvarenden, heeft geen aangroeiwerende verf nodig, brengt geen uitlaatgassen en schroefasvet in het milieu en houdt de opvarenden in beweging, ter heilzame afwisseling van auto en kantoorwerk.

Ontwerpers, zowel professionals als amateurs en jeugd tot 18 jaar, worden uitgenodigd ontwerpen in te dienen voor een sportroei- en zeilvaartuig dat moet voldoen aan de volgende eisen:

Van deelnemers wordt verwacht dat zij in vijfvoud op papier inleveren:

Alle documenten moeten voorzien van een motto in plaats van ‘s ontwerpers naam, opdat de ontwerper anoniem blijft voor de juryleden. In een gesloten enveloppe, voorzien van ditzelfde motto, moeten naam en volledig adres van de ontwerper worden bijgesloten.

Het is toegestaan meerdere ontwerpen in te zenden.

Alle rechten blijven voorbehouden aan de indieners, met dien verstande dat De Maas het recht krijgt de genomineerde ontwerpen vrij van rechten in haar eigen Maasnieuws te publiceren. Eventuele royalties over, al of niet door de Maas gestimuleerde, overige publicaties blijven een zaak tussen uitgever en ontwerper.

Uiterste inleverdatum van het complete ontwerp: 1 september 2001.

Ontwerpen zullen worden beoordeeld door een jury bestaande uit vijf leden:
- Jaap Gelling;
- Otto Kelderman
- Wim Stapel
- Cees van Tongeren;
- Hans Vandersmissen;

Tegen de beoordeling van de ontwerpen door de jury is geen beroep mogelijk.

Het bestuur van ‘De Maas’ stelt prijzen beschikbaar in drie categorieën:

Professionals: Een hoofdprijs van f 4000,- en een halfmodel van het ontwerp
Een halfmodel van het ontwerp als tweede prijs.
Amateurs: Een hoofdprijs van f 2.000,- en een halfmodel van het ontwerp
Een halfmodel van het ontwerp als tweede prijs.
Jeugd
(tot 18 jaar op 1-7-2001):
Een hoofdprijs van f 1000,- en een halfmodel van het ontwerp
Een halfmodel van het ontwerp als tweede prijs.

‘De Maas’ zal publiciteit rond de ontwerpen van genomineerden en prijswinnaars bevorderen.

Per categorie zal een aantal genomineerden bekend worden gemaakt.
De prijzen zullen worden uitgereikt tijdens de Nationale Roeidag op 27 oktober 2001. Dan zal ook openbaar zijn wie van de genomineerden in de prijzen zijn gevallen.

Het comité van aanbeveling:
voorzitter KNWV: Robert Jan van Holthe
voorzitter KNRB: Carel van den Driest
oud-voorzitter Hiswa: Jannus Boelen

Nadere informatie kan worden ingewonnen bij:
Jan Katgerman, Rotterdamse Rijweg 124, 3042 AS Rotterdam, tel. 010-437 27 27
E-mail: jan@rups.nl
Hans Vandersmissen, postbus 30, 8748ZL Witmarsum, tel. 0517-531455
E-mail: zeesmis@compuserve.com

Koninklijke Roei- en Zeilvereeniging 'De Maas'
Royal Maas Yacht Club
Veerdam 1
Postbus 23475
3001 KL Rotterdam
tfn 010-413 85 14
fax 010-414 69 63
E-mail: krzv@de-maas.nl


Douarnenez, le rendez-vous des marin 2000
van 17 juli tot 21 juli

Klik voor vergroting Zaterdagmorgen om drie uur vertrokken, met auto, deze keer nog zonder trailer-sailer, richting Brest in de Bretagne. Tegen een uur of vier waren we er. Brest had er al een week zeil en andere manifestaties op zitten. In Douarnenez moest het nog beginnen. Doorgereden dus.

Douarnenez, van oorsprong visserijhaven, 16.000 inwoners, vier havens om af te meren, zo’n 200.000 bezoekers per week bij de vierjaarlijkse manifestatie la Grande fete des bateaux. Gelegen aan de bai de Douarnenez, heuvelachtig gebied, eigen (Bretonse) taal en cultuur. Vestigingsplaats van de belangrijkste Franse organisatie voor behoud van oude schepen. Een handvol, van oorsprong vrijwilligers, hebben in tien jaar tijd de franse kust helemaal afgeschuimd om de laatste oude schepen te verzamelen, nog net eer ze definitief verloren waren. Deze club heeft daarnaast de vereniging Treizour, het tijdschrift Chasse-Maree, de Federation regionale pour la culture maritime (streekfederatie voor de zeecultuur) en het onderzoeksteam Ar Vag opgericht. Er worden door hen stages georganiseerd in verband met de diverse aspecten van de scheepsbouw en zeevaart, de liederen inbegrepen.

Klik voor vergroting Douarnenez is een bruisend stadje met een uniek zeemuseum, een schitterende gotische kerk, en een vermaard oud visserskwartier. Zondag begonnen de eerste grote schepen binnen te lopen (Stad Amsterdam, Thalassa, Sedov, Statsraad Lehmkuhl, enz.) Daarop volgend honderden grote en kleine, veelal gerestaureerde, zeilboten van allerhand vorm en afmeting uit Vlaanderen, Friesland, Baskenland, Catalonie, Galicie, Cornwall, de Provence, Languedoc, Letland, Polen, enz. Eveneens aanwezig waren 500 jongeren van tien verschillende nationaliteiten (Van Nieuw- Zeeland tot Canada en alles wat daar tussen ligt) die dagelijks zeil- en roeiwedstrijden hielden in zo’n 30 "yoles 1796", lange twee mast sloepen met twaalf bemanningsleden m/v per sloep. Dagelijks een geweldig spektakel.

In de middag een kilometers brede armade die langzaam zeilend de baai van Douarnenez binnenschuift en voor anker gaat in drie van de havens die beschikbaar zijn. Bij hoogwater zijn eveneens de Port Rhu en de Museumhaven (bassin) beschikbaar. De kleinere boten kunnen droogvallen vlak bij de ingang naar Port Rhu. Overal muziek van doedelzakspelers, trekzakken, fluiten, lieren, zang, veelal keltische en baskische muziek. Zon, water, wijn, de geur van zalm en haring die gerookt wordt. Optredens van shanty-koren, filmvoorstellingen, presentaties, demonstraties, standhouders, enz. een week lang van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat.

Ditmaal wat ons betreft met een tentje op de camping. Over vier jaar met de trailer-sailer. Beslist de moeite waard! Wie heeft nog meer interesse hiervoor? Wij hebben welgeteld één Drascombe Coaster gezien van iemand die in Douarnenez woont. We hebben wel heel veel kleinere en grotere sloepen en andersoortige zeilboten gezien uit England en Ierland.

Klik voor vergroting Is deze manifestatie onbekend bij de Engelse Drascombe club? Het zou prachtig zijn als je jezelf over vier jaar in Douarnenez met Drascombes uit allerlei landen zou kunnen presenteren, zelf een programma maken en/of deelnemen aan het programma van de plaatselijke organisatie.

Mocht dit allemaal niet lukken dan kun je zelf nog het e.e.a. aan informatie ophalen.

Informatie te verkrijgen bij:
• Association "Fetes Maritimes de Douarnenez", e-mail: douarnenez2000@wanadoo.fr
• Web: www.douarnenez2000.com
• Office de Tourisme. Web: www.douarnenez.com

Mieke en Rob Selles (Drascombe Coaster Frejur- Lauwersoog)


New Drascombe

Sent: Wednesday, February 21, 2001 9:52 AMSubject: A new Drascombe

Hi People!
McNulty Boats would appreciate your views on increasing the Drascombe range. Our thoughts are that a cabin boat larger than the Coaster would fill a gap in the market. We could re-introduce the Drifter, create a Gig Cruiser or be more radical & create Son of Drifter. (By the way, there almost was a Mk2 Drifter. The archives include design drawings to add a centreplate to her & relocate the engine well under the tiller with the prop in the same location as for the inboard. It didn't happen!) I also have in the yard at the moment a 6m Peterboat. Centreplate. Reasonable cabin space but not the headroom of the Drifter. Canoe stern makes her rather cramped but she is certainly a more manageable trailer sailor sitting reasonably low on her trailer The Gig Cruiser would be the easy option to introduce.

We have the hull moulds. The downside is that the cabin still only has shallow sitting headroom & a deep centreplate case. My thoughts are to produce Son of Drifter. About 22' 0" long, cabin size as before. Outboard well, somewhere, centre would be nice. Centreplate. Water ballast tanks. Gaff yawl rig. All the usual Drascombe ethos design features. One option to keep the cabin clear could be to have twin centreplates. In a Coaster-like configuration they would then be in line with the bunk edges, keeping the cabin sole clear. We would appreciate it if you could spend a few moments in contemplation & let us have your thoughts on any aspect of it. Your chance to influence the Drascombe future! Thanks very much. I await your comments with keen anticipation!

Regards
Stewart Brown
McNulty Boats Ltd