Waters of Life Cruise 2015

Het is al weer een aantal jaren een ingesleten edoch uitermate goede gewoonte dat een klein aantal Drascombevarenden zich in de meimaand opmaken hun Dras uit te laten daar waar het soms koud en altijd fris is, maar dan bijna nooit donkert.
Windroos is zo'n Coaster die op 19 mei de ruimen van de veerboot IJmuiden - Newcastle binnen rijdt.

 Klik voor vergroting
Cruiser Longboat Malmok, altijd van zessen klaar, laat dit keer onverwacht voor het eerst op zich wachten. Als de douane de loketten sluit racet Malmok als laatste opvarende het haventerrein op en wordt nog net door de medewerkende beambten toegelaten.

 Klik voor vergroting
Na een winderige maar verder uneventfull crossing worden de nogal dramatische weersverwachtingen bij aanloop Newcastle meteen gelogenstraft. De Drascombevarenden doen zich na afvaart IJmuiden tegoed aan een overheerlijk vis buffet waarna de meesten slaapgebrek wegens drukke werkzaamheden en vakantie stress te kooi trachten te compenseren in een zeker niet te koude hut.

 Klik voor vergroting
Er leiden drie routes naar het doel van vandaag, de snelle saaie westelijke snelweg, de middelste tweebaans gelardeerd met rotondes, flitspalen en kuilen en de oostelijke kustweg via Edinburgh. Alle door Glasgow waarna het echte werk begint.
Hier wordt door de schipper van Coaster Batyr niet getost om welke route maar geeft hij de laatste instructies voor succesvol gebruik van de paravaan.

 Klik voor vergroting
Wij kennen de oostelijke kustweg als niet snel maar wel grenzend aan prachtige zeegezichten en rond lunch leidend langs het vissershavengehucht St. Abbs waar tegen die tijd zalige vers gevangen prawns geserveerd worden.
De havenmeester blijkt op zoek naar assistentie...

 Klik voor vergroting
LW St. Abbs

(Kaart)


 Klik voor vergroting
Ook onze gevederde vrinden weten als geen ander hoe laat het is in St. Abbs.

 Klik voor vergroting
Het doel van de rit, gisteren, wordt rond 2100 bereikt, het startpunt van een cruise op de westkust van Scholand, Tayvallich, een idyllisch plaatsje gelegen aan Loch Sween. Onze lokale gastheer David heeft een plek voor schepen en rollend materieel geregeld en de slipway aangewezen.
Het regent echt dat het giet dus in de wagen en op pad naar het begin van het Crinnan Canal, dat is echt iets aparts.

(Kaart)


 Klik voor vergroting
Het begin van het Crinnan Canal, lopend van de Sound of Jura naar Lower Loch Fine. En stuk rustiger voor de visserman die zo de Mull of Kintyre omzeilde en met verse vis veel sneller toegang had tot het achterland.

 Klik voor vergroting
Steady drizzle, uiteindelijk toch nat tot op het bot!

 Klik voor vergroting
Sound of Jura

(Kaart)


 Klik voor vergroting
Lock 1

 Klik voor vergroting
Verse vis wordt aangeland, wellicht ook een rookoven aan boord?

 Klik voor vergroting
Donderdag toch te water, HW Tayvallich is rond een uur of zes en het is droog! Let op de verlengde dissel die naast de kano in het gras ligt voor algemeen gebruik bij LW lanceringen...

 Klik voor vergroting
Coaster Batyr ready to go!

 Klik voor vergroting
Coaster Windroos en Drifter 22 Dulcibella aan de handige pontoons, Community Hall naast de deur met huisgemaakte taarten, prettig!
Het lanceren op een drooggevallen stuk grasland was natuurlijk ook erg leuk.

 Klik voor vergroting
Het lanceren van Malmok verloopt enigszins onverwacht...

 Klik voor vergroting
Toekomstig aandachtspunt.

 Klik voor vergroting
Er zijn vele wegen die naar Loch Sween leiden, uiteindelijk drijven alle schepen.

 Klik voor vergroting
Op weg naar de pub een bekend geluid, Whisper of Sunart!

 Klik voor vergroting
Het weerzien is als vanouds, het volgende pubmeal super gezellig èn lekker, de Waters of Life Cruise is compleet!

 Klik voor vergroting
Smullen... en niet alleen van The Tayvallich Inn!

 Klik voor vergroting
Auto's en trailers gestald, schepen gestouwd, niets lijkt de afvaart meer in de weg te staan, eindelijk trossen los!

 Klik voor vergroting
Loch Sween is lommerrijk omzoomd met bossen, altijd een rustige ankerplaats om welke hoek dan ook.

(Kaart)


 Klik voor vergroting
Zaterdag na een rustige start en lunchbreak halverwege zo'n tien nm Loch Sween afkruisen tegen de ZWer naar Eilean Mor, rif er in, rif er uit, goede shake down om te beginnen.
Hier niet te zien, maar de kentering (we zijn een half uur te laat) organiseert een gigantische whirlpool tussen Eilean Mor en Corr Eilean over de Corr Rocks, welkom in Schotland!

(Kaart)


 Klik voor vergroting
De baai op Eilean Mòr is ondiep en loopt diep het eiland in, een rustige nacht is wat een mens aan boord wenst!

 Klik voor vergroting


 Klik voor vergroting
Zondag, eerste Pinksterdag, er staat teveel wind om de Sound of Jura over te steken en het eiland is interessant. Hier staan de allereerste voetenstappen die het Christendom over Schotland verspreidden.
De ankerplaats is ook niet mis met op de achtergrond Corr Ailean.

 Klik voor vergroting
Met in de achtergrond Jura, de drie bergen zijn de Paps of Jura.
Met zelfs een zoetwatermeertje waarin twee ganzen ongestoord hun kuikens zwemles denken te geven.
Plastic op lagerwal wordt verzameld voor transport naar de vaste wal.
Als de wind ruimt komt er een onplezierige swell de baai binnenlopen, in het hoekje echter geheel vlak water.

(Kaart)

Een lange lijn wordt gespannen waar alle schepen met anker vooruit en hek aan de lijn kunnen vastknopen.
Onder nieuwschierige schapen nog plek voor één Dras, Dulcibella
Vanaf drie schepen wordt de catering verzorgt voor alle opvarenden, warme handen in het afwaswater!
Helaas blijkt na een telefoontje van het thuisfront dat Windroos wegens familie omstandigheden terug moet keren. De schipper van Malmok doet haar uitgeleide. Windroos blijft achter aan een mooring in Tayvallich, er is hoop dat de tocht kan worden voortgezet.

 Klik voor vergroting
Afvaart in zuidelijke richting naar Gigha.

(Kaart)

Three Paps of Jura en Whisper op een stralende dag, ruime wind en stroom mee, kan niet beter!
Veerboot Malmok vaart altijd op tijd, er kan altijd een mooiere en rustigere baai om de hoek liggen!
Aanlanding, natuurlijk weer met Malmok, naast de veersteiger op Gigha.
Niet alleen de brem staat in bloei op Gigha, er blijkt een imposante botanische tuin midden op het eiland te liggen.

 Klik voor vergroting
Er lijkt een laatste kans om met een redelijke wind de Sound of Jura naar Islay over te steken in één aan de winds rak over bakboord.
De omstandigheden wijzigen onderweg, geen gebrek aan wind, zout overkomend maar ook zoet horizontaal water.

 Klik voor vergroting

 Klik voor vergroting
Aanloop Islay, zuid van de Ardmore Islands, net op tijd om met bevroren vingers de pakken nog uit te kunnen pellen!

(Kaart)

Het is 28 mei 2015 en, hoewel we dat dan nog niet weten, zal de van alle kanten beschutte ankerplaats achter de Ardmore Islands deze cruise een belangrijke schuilplaats blijken te worden. Voor de eerste keer worden ankergewichten neergelaten op het zeebed in afwachting van de eerste gale 8, possible severe gale 9 at times waarschuwingen van Belfast Coastguard.
Na een snelle lunch zoeken we beschutting voor de nacht tussen Islay en de Ardmore Islands.

(Kaart)

Met op tien uur het licht van Ardmore Point.

 Klik voor vergroting
Ardmore Point

 Klik voor vergroting
Malmok (onder het groene dekkleed - center left) heeft natuurlijk weer de allerbeste hide out gevonden, nog dieper tussen de rotsen.

 Klik voor vergroting
Eindelijk weer onder zeil, doel is Port Ellen waar opstapper Frank Zegers aan boord komt. Als lunch stop doen we Lagavulin Bay aan, met de eerste distilleerderij! Let vooral op de rotsformatie die zich vlak voor de stuurboord boeg van Batyr even bloot geeft...

(Kaart)


 Klik voor vergroting
Dunyvaig Castle, wakend over de ingang van Lagavulin Bay, een versterking uit de Viking tijd was oorspronkelijk eigendom van de MacDonalds, Lords of the Isles.

 Klik voor vergroting
Een interesting sail naar Port Ellen, hoog aan de wind over bb in aantrekkende wind tegen een steeds warriger wordend zeetje. Na de laatste slag de baai in met de vloed onder de lij worden we verrast op een kraakheldere ijskoude hagelbui, regenboog en zware windstoten. Die verhullen echter niet de zware turfdamp die over heel Port Ellen ligt.

 Klik voor vergroting
Opstapper aan boord, water aftoppen, laatste inkopen doen en tijdens wifi contact in community centre krijgen we de eerste aanwijzingen voor hetgeen aanstaande lijkt...
Niet alleen severe gales uit het westen, later ook krimpend naar ZW en ZO en toenemend tot stormkracht tien.
Vooralsnog hebben we tijd om een gezamenlijk plan te trekken, duck & cover lijkt het devies!
Vooralsnog is het vrijdagavond en na een geanimeerd kadegesprek met de Huizer schipper van de tweemast haring klipper The Flying Dutchman worden de zeilen gehesen voor een avond tochtje de Kilnaughton Bay in. Op zoek naar een rustige ankerplek blijkt Islay toch de eerste barrière voor lang doorlopende deining vanaf de Atlantic te zijn. Zo'n 1800 nm naar het westen ligt Canada, het restant van de deining veroorzaakt in de baai ook voor grote ankerliggers een rollende nacht. Terwijl de wind afflauw ankeren de schepen verspreid door de baai onder de W, de N en de O oever.

 Klik voor vergroting
Kilnaughton Bay, Islay

 Klik voor vergroting
Zaterdag ochtend, we besluiten rustig terug te varen naar de beschutting van de bekende Ardmore Islands die voor de te verwachten meerdaagse storm vanuit verschillende richtingen de gewenste beschutting lijkt te kunnen bieden.

 Klik voor vergroting
Onderweg de mogelijkheid om wat te vissen, de verschillende baaien met distilleerderijen en natuurlijk secluded hide outs langs de kust te ontdekken.

 Klik voor vergroting
Dulcibella's keuze!

 Klik voor vergroting
Moet nog geproefd worden!

 Klik voor vergroting
Ook Ardberg staat nog op de lijst voor een proeverij, ten anker op de rede de Nederlandse tweemast haringlogger Flying Dutchman.

 Klik voor vergroting
Eindeloze reeks baaien met bekend klinkende namen, elk jaar vindt net nu het Islay Festival of Malt & Music plaats.

 Klik voor vergroting
Een laatste blik op de beschaving voor we ons terugtrekken tussen rotsen, eilandjes en inlets. De komende dagen zullen we behalve het huilen van de wind slechts robben en meeuwen horen.

 Klik voor vergroting
Deze witte cairn geeft de enige bevaarbare doorgang aan naar de gezochte beschutting.

 Klik voor vergroting
We varen voorzichtig tussen de met wier bedekte rotsen naar binnen, het wildleven rust wat of vertrekt verstoord.

 Klik voor vergroting

 Klik voor vergroting

 Klik voor vergroting
Lijnen naar de wal, dubbele ankers uit, stilte voor de storm in de beschutting van windvangende bomen en lage rotspartijtjes. Dulcibella verkiest wat minder engte in 3 voet water. Voordeel is verkende en bewezen houdende ankergrond en de ruimte om de wind van alle kanten te kunnen pareren.

 Klik voor vergroting
Dulcibella aan de endless line. Het schip wordt nadat de bemanning van boord is gegaan via een blok met de endless line naar haar anker getrokken om te blijven drijven, de lijn wordt belegd op rots of stronk. Na terugkeer kan ook bij laag water het schip weer naar de wal getrokken worden om haar bemanning aan boord te nemen. De truck voor varen zonder bijboot op de kusten van de Westhighlands.

 Klik voor vergroting
Dulcibella aan de westkant, de Coasters aan de oostzijde achter de rotspartij. We liggen net voor een fish trap, in vroeger jaren gebruikt om bij afgaand tij de vis zo uit de poel te kunnen plukken!

 Klik voor vergroting

 Klik voor vergroting

 Klik voor vergroting
Als de avond valt, zo tegen middernacht op deze hoogte, drijven wat verdachte wolken binnen en verschijnen de eerste vlagen op het water.

 Klik voor vergroting
De eerste gale nacht met veel harde regen 's ochtends toch weer mogelijkheden om de batterijen af te toppen.

 Klik voor vergroting

 Klik voor vergroting


Wordt vervolgd