Een dubbelroer voor de bejaarde Pride Of Arran


Doorvoer en verbinding tussen beide roerkoningen 01. Klik voor vergroting

Geïnspireerd door het inventieve werk van Carol Fuchs voor de dubbelroerconstructie van Mellon en na veelvuldig digitaal verkeer tussen Duitsland en Nieuwleusen hebben wij POA, een Longboat Cruiser uit 1973(?) voorzien van deze moderne roervoering.
Reden: geen ongewenste stuurloosheid bij het onverwacht bevaren van ondieptes, hetgeen volgens mijn lieve bemanning veel te vaak gebeurt!

Zoals Carol al aangekondigd had: een Drascombe is scheef, heel scheef, dit betekent heel veel meten en nog meer passen, schaven, vijlen en niet te herhalen gebruik van vele termen.

Alles is uitgevoerd in zeewater bestendig RVS 316. Wij hebben geprobeerd de constructie iets minder zwaar uit te voeren als de superdegelijke uitvoering van Mellon: De nog steeds oversterke constructie is als volgt uitgevoerd: Roerbladen en roerbladhouder zijn van 4 mm rvs - de maat van de roerbladen kan/zal nog empirisch aangepast worden, nu nog 240 x 650 mm, waarvan 450 mm onder water. Roerkoning en helmstokstang kunnen in een volgende uitvoering ook in buis rond 20 mm, met wanddikte 2 mm.

De verbinding tussen helmstok en stuurkop van de roerbladen is uitgevoerd in een strip van 20 mm breed, dik 3 mm, met een slimme verstelmogelijkheid.


Doorvoer en verbinding tussen beide roerkoningen 02. Klik voor vergroting

Hier geldt min of meer hetzelfde principe als Mellon, de strippen werken op trek en in veel geringere mate op druk. De montage van de doorvoerbuizen van de roerkoning in het schuine stuk van de spiegel was een act, waar Houdini nog van had kunnen leren; via het luik in het achterdek op je rug de bakskist in. Kom er maar weer eens uit! Het is dus beter een toegangsluikje te maken. Overigens, het loodrecht maken van een rond gat, van rond 42 mm in het schuine oplopende spiegel was niet makkelijk.

De bevestiging en de doorvoer van de helmstokstang is eenvoudig en snel weer te verwijderen (vier boutjes losdraaien, iroko dekplaat afnemen (zie foto), en de POA is weer omgebouwd in de traditionele uitvoering! De kielbalk is ter plekke van de roerkast voorlopig nog open afgesloten.

Het gewicht van de totale constructie bedraagt, berekend, ongeveer achttien kilogram - in mijn enthousiasme van monteren heb ik vergeten te wegen. Ik overdenk bij een volgende keer alles te maken in gehard aluminium, weliswaar in een dikkere uitvoering, maar de constructie is dan toch gauw 50% lichter. De originele rvs roerconstructie weegt circa twaalf kilogram. Het verschil valt dus nog te overzien, met een toename van ca. 6 kg. Dit gewicht is natuurlijk wel verder aan de achterzijde!

Een overweging is de Honda BF 5pk 4 takt, inclusief brandstoftank, te vervangen door een electrische Torqeedo 1003, het gewichtsvoordeel is al gauw vijftien kilogram. En minder lawaai, maar wel heel erg prijzig!


In lengte verstelbare stuurstang. Klik voor vergroting

En… minder langdurig vermogen bij tegenwind en tegenstroom.

Dit gewichtvoordeel is van groot belang omdat wij geconstateerd hebben dat POA (en dus ook andere Drascombes) bij licht weer zichtbaar sneller wordt als de kont uit het water is, vandaar mijn langdurig verblijf op het voordek tijdens het geweldige, maar windloze, zomertreffen in de Princenhof!

De proefvaart van POA met dubbelroer heeft inmiddels zaterdag 1 november onder zeer rustige condities op het Zwartemeer plaats gevonden. Dat ging fantastisch, maar dat moet ook wel met zo’n windje. Geen speling in de constructie!

Wel hebben we het volgende geconstateerd:

We blijven door gaan met experimenteren! Tot nadere informatie verstrekking gaarne bereid.

Hein Kappelhoff, 31 november 2014
Cruiser Longboat Pride Of Arran


Dubbelroeren. Klik voor vergroting