De Alde Feanen
Verslag van het NKDE zomerweekend 2014


Schaatsers in Eernewoude Klik voor vergroting

Al twee jaar geleden, tijdens het zomerweekend in Oranjeplaat(Veerse Meer), komt het aanbod van Sytse Terpstra om een volgende versie in Friesland te organiseren. Geboren in Friesland, weet hij een mooie locatie waar wij met onze Drascombes een weekend door kunnen brengen: de gastvrije omgeving van Vrijstaat It Trije Hūs bij Grou, gelegen op een eiland aan het Prinses Margrietkanaal met de Oude Venen/Princenhof als vaargebied.
Het laatste in Friesland gehouden zomerweekend was in 2003 in Gaastmeer. Friesland is de bakermat van de zomerweekeinden. Volgens in het archief gevonden notities zijn in 1977 en 1978 de eerste edities aldaar gevaren, respectievelijk vanuit Lemmer (org. Fam. Van Hulst) en het Brandemeer (org. Fam. Ferrari).

Op 30 augustus ‘s avonds om 24.00 uur staan 26 Drascombes genoteerd om naar Grou af te reizen, waarvan een stuk of tien op eigen kiel komen. Een record aantal. White Seal vertrekt op zondag 31 augustus, opgetopt. De standaard uitrusting is vanwege het gebied dat we gaan bevaren (smal vaarwater, bomen langs de oevers) uitgebreid met de twee peddels, model Wouter Bijster, die al jaren in de schuur liggen te verstoffen. Voor iedereen die ook zo'n mooie peddel wil maken: voor bouwtekening/werkbeschrijving zie Drascombe website . Wij hebben ze deze tocht vaak gebruikt. De weersverwachting voor de komende dagen is prima en we hebben er erg veel zin in.


Yucka op het Hānsmar Klik voor vergroting

Na een voorspoedige tocht over de Randmeren en het IJsselmeer, waar wij in de verte Argo, Mellon en Zwerver richting Stavoren zien varen, gaan wij bij Lemmer het Prinses Margrietkanaal op. Op de Groote Brekken, net voor de Follega sloot, zien we een Drascombe liggen: coaster Zandloper.
Zandloper gaat de volgende dag verder via Sloten en Woudsend, White Seal via Langweer. Het zijn prachtige dagen, veel zon en voldoende wind om de ruimere wateren zeilend over te steken. Op donderdag bereiken we de Princenhof en gaan voor anker op het Hānsmar, net als scaffie Yucka, die al een aantal dagen in dit gebied rondzwerft.

Vrijdagochtend is er maar heel weinig wind, rustig zeilend/roeiend/peddelend gaan we nog even naar Eernewoude voor een boodschap en worden ‘opgelopen' door een oudere heer in een Hobie kano met fietsmechaniek. Hij lift een poosje mee en vertelt daarbij over zijn zwager die twintig jaar geleden ook een Drascombe heeft gehad. Na het bezoekje aan Eernewoude gaan we naar It Trije Hūs. Daar zitten de eerst aangekomenen al op het terras aan de koffie.


Palaver met Sytse Klik voor vergroting

Op vrijdagavond eten er al diverse mensen in restaurant It Trije Hūs terwijl er door anderen nog tentjes worden opgezet en bootjes worden bekeken. Ook worden er afspraken gemaakt om de mensen die in Grou gaan overnachten, morgen op tijd voor het palaver weer bij It Trije Hūs te krijgen. Het lukt allemaal weer wonderwel.

Sytse begint zaterdag het palaver met een -onder grote hilariteit vanaf zijn smartphone voorgelezen- welkomswoord aan onze Duitse zeilvrienden, uitspraak: steenkolenduits! Daarna uitleg over de die dag te varen route. Voor elk schip is er een keurig geplastificeerde detailkaart. Naar ik heb begrepen is het hele gezin Terpstra flink aan het werk gezet! Er is ook nog een wedstrijd verbonden aan de tocht: De prijs zal gaan naar de bemanning van het schip dat het langst zonder gebruik van de motor blijft varen! Roeien, bomen, wrikken, peddelen, het mag allemaal.
De tocht die Sytse heeft bedacht, zal ca drie tot vier uur in beslag gaan nemen. Dan zal er wel een snelheid gehaald moeten worden van ca 2,5 knoop per uur, anders redden we het niet en moet de tocht ingekort moeten worden.
Het enige tijdens het palaver nog ontbrekende schip: drifter ZS25, op eigen kiel gekomen uit Zwartsluis, kan zich op de valreep invoegen in het veld van vertrekkende bootjes, we zijn compleet.

Terwijl de laatste bootjes nog zeilen op de Geeuw krijg ik een berichtje van Sytse met de vraag hoe het achteraan gaat, waar we blijven, het moet allemaal wat sneller! Is hij bang dat er aan het eind van de dag teveel prijzen uitgereikt moeten gaan worden? Bezemboten Zandloper en White Seal zorgen ervoor dat alle schepen op de hoogte worden gebracht van het bericht van Sytse. Het blijkt nog best lastig om echt helemaal achteraan te blijven varen! Misschien moeten wij ons licht maar eens opsteken bij degene die dat wel lukte.

Inmiddels heeft Herman vd P. de motor aangezet met als doel de redding van het in het riet en de modder vastgelopen scheepje van een kringgenoot! Alle andere schepen in de achterhoede zetten de motor aan om naar het verzamelpunt bij de Sytse Maaike Sloot te varen. Van inkorten van de route kan/mag geen sprake zijn!


 Klik voor vergroting

Tijdens het traject valt er na de lunch een forse bui. De geplastificeerde kaarten bewijzen goede diensten. Allen varen op de terugtocht langs Hotel de Princenhof waar de ouders van Michel en Antoine op het balkon vorstelijk staan te zwaaien naar ons, min of meer verzopen langsvarenden.
Een en ander tot grote verbazing van de mensen op de begane grond, die niet kunnen zien dat er boven hen mensen staan te zwaaien.

Na deze wel natte maar toch prachtige tocht, weer terug bij It Trije Hūs, is het tijd voor droge kleren en een bezoek aan de borrelboot van Johan en Els. Deze keer geen poging om vast te stellen hoeveel personen er al borrelend aan boord passen, maar het was wel weer als vanouds gezellig! ‘s Avonds naar het buffet. Prima geregeld, ook voor de mensen die in eerste instantie om diverse redenen niet mee zouden eten bleek de chef een oplossing in huis te hebben.

De prijs voor het schip dat het minst gebruik gemaakt heeft van de (electro)motor gaat naar de het team van lugger Anna en wel speciaal naar Nele, opstapper bij haar opa Hans.
Udo krijgt de poedelprijs voor de wijze waarop hij onverstoorbaar zijn lugger Otter blijft roeien, ondanks oplopers, tegenliggers en de stromende regen!


Borrelen op de borrelboot Klik voor vergroting

Na een rustige nacht is er op zondagochtend opnieuw een palaver en daarna neemt men alvast afscheid van elkaar. Tijdens de tocht van vandaag zijn er diverse mogelijkheden een kortere route te kiezen en er verdwijnen dus al snel een aantal schepen. Wij kiezen, samen met Mallemok, voor de langste tocht die ons via de Kromme Ee en Modderige Bol, langs de camping waar het KidsEvent is geboren en door de Janssloot terug brengt naar de Wijde Ee. Daar varen nog een aantal Drascombes, we kunnen nog naar elkaar zwaaien, maar langzamerhand verdwijnen allen uit zicht. Wij varen een stukje over het Prinses Margrietkanaal tot de Kromme Knilles en dan langs Akkrum, terug naar de ‘Koude Maag' bij Terherne. Wij hebben heel erg genoten van het prachtige uitmuntend georganiseerde weekend en het gezelschap van al die aardige Drascombers!

Aansluitend zeilen we nog een paar dagen door Friesland en gaan via Stavoren terug naar de Randmeren. Op het Vossemeer, zien we boven het Roggebotbos twee zeearenden vliegen!

Margot en Frans Schaake
a/b cl White Seal


 Klik voor vergroting

Meer foto's van het zomerweekend 2014