Klik voor vergroting
Beter roeien in een open Drascombe

Mijn lugger is een Honnor Marine Mk1 van 1972 met blank gelakte riemen van naaldhout. Al snel merkte ik, dat de riemen tijdens het varen steeds maar weer in de weg waren. Ook vond ik, dat ze voor hun taak wel wat langer mochten zijn.

Uiteindelijk besloot ik de riemen aan stuurboord en bakboord langs de zwaardkast op te bergen. Hier staat een forse lengte ter beschikking: van het schot tussen kuip en achteronder tot een punt voorbij de grote mast, waar de riemen de binnenromp raken.

De riemen zijn nu meer dan 40 cm langer dan voorheen en zweven als het ware onder de rand van de zwaardkastdeksel, dus op een hoogte waar ze mij niet storen.

De uiteinden van de handvatten rusten in vormstukken van teak die tegen het schot zijn geschroefd. De bladen liggen op hun kant vooraan naast de mast.

Om de riemen te borgen, heb ik deze met opzet een centimeter of twee te lang gemaakt. Ze zitten nu onder lichte spanning stevig op hun plaats.

Ge´nteresseerd? Hier volgt een beknopte handleiding voor het verlengen van de riemen:


 Klik voor vergroting

Als je het zagen, dat heel precies moet gebeuren, niet aan een vakman overlaat, gebruik dan een cirkelzaag met slede en een van stukken spaanplaat zelf gemaakte mal, waar de werkstukken voor het zagen tegenaan worden gedrukt; op die manier lopen de sneden onder precies 45░.

Als je de leren manchetten wil verplaatsen, kijk dan in BaD nummer 148 of hier: Een lerenámanchet om wrikriem door Chris van den Broek.

Wat ontbreekt er nog? Inderdaad, een roeibankje: een plankje van naaldhout, lang genoeg, om de afstand tussen de banken te overbruggen en net zo breed, dat de roeier er met gemak op kan zitten.

Vanzelfsprekend heb je van een verlengde riem ook baat bij het wrikken en bij het sturen op ondiep water.

Lang leve de lugger!
Udo v/d Otter