Tekst klein. Klik voor vergroting

Zoete herinneringen aan Castor en Pollux

Met een pijnscheut in het hart werd in augustus 2009 onze Lugger Castor en Pollux (C&P) na negen jaar trouwe dienst ingeruild voor een grotere broer Coaster Zandloper. Dit is een waardige opvolger gebleken die zijn naam in beide betekenissen eer aan doet. Het fijnste pluspunt vinden wij vooral de snelle beschutting van de buiskap; want wat is het lekker als na een ferme tocht het anker over boord gaat, de zitkussens worden opgeschut en de fouragedozen kunnen worden geïnspecteerd in de windstille beschutting van de buiskap.

Maar af en toe komen de zoete herinneringen aan C&P naar boven want varen in een Lugger is Drascombe varen zoals het bedoeld is. De Lugger heeft het allemaal:

Bij ons heeft C&P zich in de loop van jaren ontwikkeld van dagzeiler voor zo af en toe eens een stukje varen tot volwaardig zeiljacht voor langer tochten.

Maar eerst naar het begin. We hadden al jaren geleden besloten geen eigen zeilboot aan te schaffen maar zo af en toe eens te huren toen wij in de zomer van 2000 op de fiets in de haven van Harderwijk een Drascombe Lugger te koop zagen liggen. Een leuk bootje maar niet erg goed onderhouden. Thuisgekomen voor de lol (en waarschijnlijk om aan het onbestemde verlangen een uitgang te geven) maar eens gebeld. Wat bleek: de boot werd aangeboden door de havendienst in Harderwijk waar de Lugger een jaar eerder was binnengevaren, afgemeerd en was blijven liggen. De bemanning werd nooit (meer) gezien. Na een jaar heeft de havendienst dan blijkbaar het recht om de boot te veilen om het havengeld te kunnen verhalen. De veiling zou een week later op een middag middels biedingen in gesloten enveloppes plaatsvinden op het havenkantoor. Dit was een buitenkansje dat je niet zo maar voorbij kon laten gaan.

De bieders moesten zelf aanwezig zijn dus die middag vrijgenomen en naar Harderwijk getrokken. Van te voren een idee over een redelijke biedprijs gekregen door wat onderzoek naar te koop staande Luggers in Engeland en op internet. Gezien de matige staat van onderhoud, het ontbreken van een motor en trailer zou een bedrag van zo’n NLG 3.500 een goede deal zijn. Om anderen die hetzelfde bedrag in gedachten hadden net een tikkie voor te zijn het bod verhoogd tot NLG 3.650.

Toen de enveloppen werden geopend en de eerste biedingen een voor een werden voorgelezen, dacht ik de plank volledig te hebben misgeslagen. Ik had blijkbaar veel te veel geboden met andere biedingen van NLG 500, NLG 1.200, NLG 75 etc. Maar… met nog twee biedingen te gaan werd een bod NLG 3.675 afgeroepen. Hoe bestaat het en wat een pech. Op NLG 25 na de boot na alle moeite niet gekregen. De gelukkigen maar meteen gefeliciteerd met hun nieuwe aanwinst. Ik moest wel even wachten want de rokende heer Te Kloese (toenmalige voorzitter, secretaris, penningmeester van de NKDE) was mij voor. Hij was speciaal voor deze gelegenheid naar Harderwijk gekomen om de nieuwe eigenaren een hoosvaatje en een stapeltje BAD’s cadeau te doen en ze te attenderen op het inschrijfformulier voor onze Kring. Dat is nog eens hart voor de zaak.


Klik voor vergroting Zo dicht bij en toch niet. Een Lugger moest er nu natuurlijk komen. In de vaarkrant van de volgende zaterdag Telegraaf stond er een te koop aangeboden. Gebeld maar de telefoon werd niet opgenomen. En na twee weken nog niet. Pas na drie weken was er contact. De verkoper had de advertentie laten plaatsen en was vervolgens drie weken op vakantie gegaan. Geen perfecte marketing dus. Blijkbaar was ik de enige volhouder want verder had hij geen reactie gehad. Afspraak gemaakt en een mooie boot aangetroffen met een leuke uitrusting en met trailer. Voor NLG 6.000 werd Castor en Pollux ons bootje voor af en toe een dagtochtje.

Maar nadat de boot vaartechnisch in de loop der jaren perfect geknutseld was, leek het toch wel leuk om ook eens meerdere dagen op pad te gaan en misschien ook wel een keer met het Hemelvaartweekeind mee als de weersvoorspelling extreem goed was. Dus C&P werd voorzien van een tent. Een uitgebouwd iglo model van zwaar Ten Cate doek dat tussen de twee masten paste en als extra een achteruitgang met ritsen kreeg. Om bij staande tent het lopen naar voren (om bv het anker te bij te stellen) langs het potdeksel geen circusact te laten zijn, werd voordat de tent opgezet werd de piek horizontaal tussen de twee masten vastgezet als stevige leuning.

De zijdelingskrachten op de tent bij golfslag werden opgevangen door scheerlijnen die aan C&P’s ‘oortjes’ werden bevestigd. Dit waren inklapbare uithouders die aan beide kanten op het potdeksel werden vastgezet (Wel snel weghalen als er iemand even langszij wilde komen ter voorkoming van oorpijn).

Slapen op de vlonders naast de zwaardkast aan boord van een Lugger is erg krap en kan eigenlijk alleen op de zij. Om te voorkomen dat het slapen daar eindigt in een Chinese nachtrust (een keer liggen nooit meer kunnen opstaan) werd een royaal platform gemaakt van planken die netjes tussen de banken pasten en tijdens het varen aan beide zijden van de zwaardkast stonden. Dit gaf ruimte aan twee aan elkaar gekoppelde luchtbedden met daarnaast ruime aflegmogelijkheid voor spulletjes (de nachtkastjes).


Klik voor vergroting Overdag kon door het weghalen van de achterste planken met geknikte luchtbedden twee royale ‘rookfauteuills’ worden gemaakt met de zwaardkast als tafeltje in het midden. Super de luxe.

Met deze uitrusting en met een goed georganiseerde inventaris (alles op zijn plaats en alles waterdicht) was C&P en zijn bemanning klaar voor grotere tochten. Zie het stouwplan (www.drascombe.nl/veelzijdig) dat wij gebruikten om aan het begin van het seizoen alles weer in het geheugen te krijgen. Er was zelfs een heuse wijnkelder onder de vlonders waar in ieder geval vier flessen passen (op constante watertemperatuur). Natuurlijk ontbrak het damestoilet niet.

Met deze uitrusting hebben we geen Hemelvaarttocht (nu Smisscruise) meer gemist en zijn aardig wat langere tochten gemaakt zoals Schotland door de Great Glen, Denemarken Limfjord, Duitse Wadden, Meckelenburger Seenplatte etc. De meeste tochten staan wel op de website beschreven.

Negen jaar luggervaren heeft bevestigd dat het vaarplezier met kleine boten groot is.

Maar ook nu, na vier jaar gevaren te hebben met een metertje meer, een kajuitje en een buiskap is het vaarplezier nog steeds groot. Wat is er mooier dan ‘messing about in small boats’.

Rob Moot
Coaster Zandloper


Klik voor vergroting