Custom tank voor Coaster Zandloper door Rob Moot

Beste Redactie,


Klik voor vergroting

Tijdens de afgelopen Smiscruise 2012 veel geïnteresseerde blikken richting Zandlopers benzinesysteem gehad. Hierbij een kort technisch verhaaltje ter publicatie in de (Electro)BaD waarin de geheimen van deze custom made brandstoftank ontsluiert worden.

Een standaard twaalf liter tank is eigenlijk voor een Drascombe teveel van het goede (of van het kwade, het is maar hoe je het bekijkt). Sommigen doen jaren met deze twaalf liter.* Daarnaast kan het behoorlijk naar benzine stinken in het achteronder (soms zelfs in de spacious cuddy), de tank is daar maar een sta in de weg. Het alternatief om alleen het één liter interne tankje van de motor te gebruiken is leuk met windstil weer maar niet om in noodgevallen tegen stevige wind in met bijbehorende golfslag voor langere tijd te motoren. Je wordt er dan niet vrolijk van om wippend op het achterdek dat kleine tankje na een uurtje bij te vullen.

Een mooie oplossing biedt de motorbun waarin een vijf liter reservetankje goed past. Met wat loodgieterspullen, benzineslang, klemmen, knijpbal en teflontape (alles bij elkaar gesprokkeld in de lokale watersport winkel) is hier een prima eigen benzinetank van te fabrieken.

De slangconstructie dient wel goed luchtdicht te zijn, daarvoor gebruik je de teflontape. De dop van het tankje moet van het type losse draairing met daarin de schenktuit zijn. Misschien even zoeken want de meeste tankjes hebben de tuit vast met schroefdop.


Klik voor vergroting

Als tijdens het motoren de dop iets los wordt gedraaid is er zelfs geen aparte ontluchting nodig. Voor mij is het een mooie oplossing. Geen grote, stinkende sta in de weg en geen geknoei met bijvullen onderweg.

Rob Moot
Coaster Zandloper

* Dat was in de tijd dat je brandstof qua samenstelling nog ongestraft kon laten overwinteren. In het huidige euro loodvrij zitten zoveel toevoegingen dan kleine hulpmotoren voornamelijk op verse benzine optimaal blijven presteren. Negentig procent van alle technische problemen die bij de dealers beland is oude-brandstof gerelateerd.

Tip van uw ervaren monteur:

Zo houdt u uw brandstofsysteem vrij van ongewenste verklevende dope residuen en hebt u altijd een betrouwbare hulpmotor bij de hand.

Voor twee takt (mengsmering) nog een tip: voor de bug of in de sluis altijd uitzetten, lang stationair laten draaien geeft onvolledige olie verbranding waardoor de bougie vet kan slaan.


Beste Karin en Rob,

ik heb uw artikel over het benzinesysteem op Zandloper op de ElectroBad met groot interesse gelezen.

Voor het constructie van de schroefdop heb ik nog een tip:

Producent:  Tank systeem

Online-shop:  Vul systeem

Het is geschikt voor de reservetanks van dezelfde producent, maar u kunt het ook proberen met andere tankjes.

Groeten uit Duitsland,

Carol Fuchs
Coaster Mellon

* Dat was in de tijd dat je brandstof qua samenstelling nog ongestraft kon laten overwinteren. In het huidige euro loodvrij zitten zoveel toevoegingen dan kleine hulpmotoren voornamelijk op verse benzine optimaal blijven presteren. Negentig procent van alle technische problemen die bij de dealers beland is oude-brandstof gerelateerd.

Tip van uw ervaren monteur:

Zo houdt u uw brandstofsysteem vrij van ongewenste verklevende dope residuen en hebt u altijd een betrouwbare hulpmotor bij de hand.

Voor twee takt (mengsmering) nog een tip: voor de bug of in de sluis altijd uitzetten, lang stationair laten draaien geeft onvolledige olie verbranding waardoor de bougie vet kan slaan.


Beste Redactie,

Dank voor de tip van Rob Moot over de benzinetank.

Wat betreft winterberging een beetje verwarrend: bij de Smisscruise vorig jaar haperde mijn motor, naar achteraf bleek omdat er condenswater in de lege tank en leidingen was gekomen.

Het advies van mijn monteur was om deze in het vervolg vol te laten, en over ongewenst verklevende dope residuen heb ik hem niet gehoord. Oude benzine in het systeem is geen probleem volgens hem...

Zo is de motor deze winter doorgekomen, en zowaar hij deed het dit voorjaar na één keer trekken. Wat is nu wijs? Behalve zeilen, roeien, wrikken en jagen, uiteraard.

Dirk Branbergen
Coaster Strüner


Geachte heer Branbergen, beste Dirk,

Navraag leert als volgt. Dit zijn twee verschillende oorzaken die in deze kleine motoren storingen op kunnen leveren. Condens is een toenemend probleem sinds het vanaf 2007 mengen van de water aantrekkende biobrandstoffen in Nederlandse en Europese benzine. Door de tank en de motor aan het eind van het seizoen leeg te maken, te reinigen en droog (binnen) op te slaan voorkomt u condens, de methode van afvullen en opslaan minimaliseert de condens.

Het sneller verouderen van benzine door toevoeging van biobrandstoffen is een ander neveneffect dat niet de grote (buitenboord)motoren treft maar wel de kleine door Drascombevarenden gebruikte hulpmotoren. Juist daar en bij onregelmatig kort gebruik met lange tussen perioden zien we het verdampen van resterende brandstof uit de motor. De sticky toevoegingen die dan achter blijven verstoppen de kleine naalden, vlotters, injectie systemen en/of carburateurs.

Overigens is het na een overwintering meteen starten van uw motor natuurlijk fantastisch maar zullen we zolang er hierover geen eenduidige wetenschappelijke uitspraken zijn we ons voordeel met de praktijk ervaringen van de experts moeten blijven doen!

Wij zeilen, wrikken, roeien en Hooijkazen vrolijk voort!

NKDE
Redactie Electro(BaD)