Hiswa Blog

2010 Hiswa Blog

Nu ik enige tijd van eigen middelen moet leven is het prettig op pad te zijn met een andere missie dan het vinden van opdrachten. Andere gezichten, andere activiteiten - heel prettig.

Omdat ik het erg leuk vind om aan bootjes te werken, werd me gevraagd of ik kon helpen bij het Hiswa gereed maken van Drifter, de Drifter 22 van de families Lanting en Woerdeman. Dit schip is al een jaar in de vaart en behoeft dus enige aandacht om het weer nagelnieuw op de Hiswa ten toon te kunnen stellen. De lijst met werkzaamheden is vrij aanzienlijk ook al is ze kort: Samenvattend: een grote klus met een onoprekbare tijdslimiet!
Hieronder het einddoel in beelden beschreven:
. Klik voor vergroting . Klik voor vergroting . Klik voor vergroting . Klik voor vergroting

Dinsdag 09 maart 2010: 't Zit er op

. Klik voor vergroting Gisteren heeft Michel lekker uitgeslapen en ben ik voor het eerst weer op pad geweest voor een werk - effe wennen. Michel neemt hieronder over:

Dinsdag weer verder gegaan met de afronding van de show. Als gebruikelijk... Drifter is het laatste schip dat het Dinghy & Daysailersworld paviljoen verlaat. Kim Verlegh heeft het succes van deze tentoonstelling grotendeels op haar geweten en is zeker de drijvende kracht achter het paviljoen. Leuk dat ze speciaal nog even gedag komt zeggen, ze was er altijd en zorgt dat alles op rolletjes verloopt. De sfeer op Hiswa 2010 was goed, de trend duidelijk optimistisch en 'het bezoekersaantal is toegenomen met drie procent; 51.849 mensen bezochten de beurs'. Een toename voor het eerst sinds jaren!

Omdat we een (regen)dag wachtten komt Drifter dinsdag net als op de heenweg droog over en staat ze nog steeds glimmend te wachten op haar eigenaren.

Over komend vaarseizoen gesproken, dat opent natuurlijk met de traditionele NKDE Voorjaarsbijeenkomst op zaterdag 27 maart aanstaande in café restaurant De Haven van Huizen. Daaraan voorafgaand houdt Coaster schipper Chris Vandenbroek van 1000 tot 1600 een lezing over het praktisch schipperen met Drascombes, meer hierover binnenkort en nu al in de ElectroBaD agenda. Iedereen welkom, inschrijven noodzakelijk. Op veler verzoek zal ook De Hond Pluk daar acte de présance geven!
. Klik voor vergroting . Klik voor vergroting . Klik voor vergroting . Klik voor vergroting

Zondag 07 maart 2010: Fout gezien

Laatste dag van de beurs. Zal het maar meteen zeggen - dacht dat er alleen maar folder jagers zouden komen, maar dat was helemaal niet zo. Heb een aantal hartstikke leuke mensen gesproken die echt geïnteresseerd waren in varen met leuke bootjes.

Ben nu helemaal niet meer bezig met de beurs want morgen weer aan het werk. Dus nu daar op voorbereiden maar ben toch nog iets heel leuks tegengekomen. Moet het nog verder uitwerken. Let op: in Alkmaar bouwt een school samen met De Bootbouwschool een Admiraals Gig. Hun doel is aan de Atlantic Challenge mee te doen. Iedere vrijdag gaat een club scholieren aan de slag om hun schip stapsgewijs verder te brengen. De scheikunde lerares is begonnen met het project. De school hangt er allerhande lessen aan op. Ga me er eerst even in verdiepen voordat ik me hier verder instort. Hun probleem is dat ze geld of materiaal (beiden mag ook) tekort komen voor het maken van de huid van hun Gig. Verder is alles min of meer aanwezig en is het spantenraam al flink op streek. Zou toch denken dat zo iets te regelen zou moeten zijn. Kortom - to be continued, eerst nog studeren wat er precies nodig is, wanneer en hoe wij daar bij kunnen helpen zonder dat eindeloos veel tijd en geld kost - crea bea aan de slag.

We gaan nog twee dagen door met de blog. Morgen wordt de stand afgebouwd en dinsdag is dan alles (boot + materialen) terug in Huizen en zijn we ook een maand met het project bezig geweest want we begonnen op 8 februari. Michel heeft beloofd fotos te maken van het hijsen enzo.

Tenslotte: één van de mooiste momenten van de dag was wel de komst van de schippers Lanting en Woerdeman, de eigenaars van Drifter. Hoe zij haar bekeken maakte wel een hoop geleden kou en spierpijn van de afgelopen tijd goed. Ze vroegen zich nog af hoe ze hun boot nog twee weken in deze conditie konden houden maar ik heb ze uit de droom geholpen - slechts iemand die manisch geobsedeerd is van een schone boot kan haar zo houden als ze nu is.

Morgen zal ik nog wat foto's plaatsen, nu even geen puf meer.

Zaterdag 06 maart 2010: Bootjes kijken

Zoals de zondag de dag van het foldertjes jagen is, zo is de zaterdag de dag van de dagjes mensen. Ben maar net op tijd - op tijd vertrokken maar gezegend met de langzaamste buschauffer van Waterland die me op de nuchtere maag ook nog zijn levensverhaal wil vertellen. Klaarblijkelijk straal ik niet uit dat ik nog even de ogen wil sluiten - enfin. Mijn Brompton blijkt niet van regen te houden want hij kraakt als ik door de stad wil racen - gaat allemaal niet erg soepel deze start. Zeker niet doordat er zich een onprettig spijker in mijn hoofd heeft genesteld - en niet vanwege overmatig drank gebruik.

Mylène de ex van Michel en oud Drascombe zeilster van de 10/30 rally in Engeland is vandaag ook van de partij. Heb haar al jaren niet meer gezien. Inmiddels moeder van Janiek (mooie naam!) en een mooi ventje, als ik de fotos zo zie. Daarnaast Drifter schipper Willem Willems - hoop dat ik ooit zo wijs word als hij is. Met Janiek in gedachten, probeer ik slinkse kindermarketing uit - door de kinderen lekker in de boot te laten spelen kan ik gezellig met de ouders kletsen. Maar na twee keer begin ik me enigszins als een Albert Heyn/Hema/Deen/Bart Smit verkoper te voelen (via de belangstelling van het kind naar de portemonnaie van de ouders) en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. Dat dus maar weer gestopt.

Gelukkig komen er heel wat mensen langs die oprecht geïnteresseerd zijn. Ook Drifter 22 eigenaar Henk en Liane de Boer komen langs. Zij zijn bezig de laatste loodjes te leggen aan hun schip en hopen rond 1 april te gaan testvaren. Het is aan hen te danken dat Drifter überhaupt van zeilen is voorzien! We hebben dus het één en ander te bespreken - hartstikke leuk. Heb weer leuk contact met Alex H. maar hij wil nog steeds van geen stroopwafels weten, maar waardeert de geste duidelijk.

Al met al maak ik graag gebruik van het aanbod om opgehaald te worden en zo weer eens met het gezin te kunnen eten. Het is goed dat de beurs morgen ten einde loopt want om me heen en bij mijzelf zie en voel ik metaal moeheid ontstaan.

Vrijdag 05 maart 2010: Veel te gezellig

Er zijn veel te weinig bezoekers van de beurs maar gelukkig een aantal gezellige leden van de NKDE. Er wordt veel te veel gesproken over een reis naar Griekenland in 2011, hoe er te komen, wat er te doen en in welke tijd van het jaar.

Ik heb een lang gesprek met de eigenaar van een zelfbouw Romilie, het mogelijk gebruik van de Apple Ipad op een Dras, de waarde van bloggen in het algemeen en voor de kleine boten man in het bijzonder etc. etc. Kortom: ben niet mijn hoofd bij de kern - kletsen over Drascombe in het algemeen en Drifters in het bijzonder. Ben meer bij het werkje dat ik vanaf aanstaande maandag aan de Erasmus Universiteit ga uitvoeren. Sollicitatie ging ook goed, maar dit speelt nu, toute suite, maintenant - is belangrijk en urgent. Hoe regel ik de huiselijke logistiek - dat soort dingen. Maar goed - weer aan het werk voor het eerst sinds negen maanden. Enigszins schuldig zie ik hoe Erwin de ene na de andere bezoeker door Drifter leidt en alle vragen over inbouw van allerhande mooi meubilair en andere electrickery.

Zoals al gezegd is het wel heel gezellig. Mark van Hemert, Herman Bobeldijk, Badmeester Gijs van Kemenade en zoon Thijs zijn een kleiner of groter deel van de dag aanwezig. We beklagen ons over het de porties van ‘Wagamama’ en dat verleidt Mark tot een gang naar de Albert Kuyp om later terug te keren met zeer riante porties roti. Al met al eten we met zeven man hetgeen tot een geanimeerd geheel leidt. Zij zijn de langblijvers maar ook andere leden komen langs en er komen zelfs een aantal spijtobtanten langs die weer terug willen onder de vleugels van een fijne Dras. Ik babbel ook fijn met Klaas Jan H., persmuskiet voor het onvolprezen Zilt> magazine over zijn nieuwe katamaran project Stereo, een Wadvogel 38. Heb nogal een zwak voor multihuls, met name prauwen, maar dit maag er ook zijn. Prachtig hoe hij het schip onder handen lijkt te nemen en natuurlijk weer bij de multihull werf par excellence Rhebergen in Amsterdam. Opeens is Lowstoft dan heel dicht bij.

Thijs en ik doen nog een fact-finding mission voor aanstaande zondag als de familie komt. En daarna haken we al vroeg af. Het regent pijpenstelen. Thijs en ik regenen compleet nat maar zijn redelijk op tijd terug.

Volgens mij had ik fotos beloofd maar die heb ik al met al niet meer genomen. Echt veel te veel lopen kletsen met Jan en Alleman.

Donderdag 04 maart 2010: 12 uur

12 Uur lang over bootjes praten - probeer het eens. Mij bevalt het nog steeds goed al voel ik me een beetje gaar als ik dit schrijf. Ben vanmorgen om 10:00 uur begonnen en om 22:00 uur sloot de Hiswa. Ben eigenlijk niet van de stand afgeweest.

We hadden dan ook de hele dag mensen om de boot. Han V. - de grootste preciezeling die er op twee benen rondloopt en waar een slordevos als ik veel van kan leren. Reeds een winter bezig zijn Drifter 22 tot in de puntjes perfect in te timmeren. Onvermoeibaar de sterkten en zwakten van Drifter analyserend. Chris V. gemoedelijk op pad om een kajuit op zijn Gig te maken en daar ideeën voor op te doen. Een project dat ik zelf met grote belangstelling volg. De zonaanbidster die eigenlijk het liefste motert over blak water terwijl haar schipper het liefste Poseidon's toorn trotseert. En vaak ook over Hans en het gat dat zijn overlijden heeft geslagen in de club en in varend Nederland. En - heel grappig - conculega uit de UK die er nog niet aan is gewend dat concurrentie in Nederland toch een heel andere vorm heeft dan in Engeland. Is het normaal om stroopwafels aan je concurrenten te geven en mee uit eten gevraagd te worden - blijde verrassing na initiële terughoudendheid.

Morgen weer 12 uur, maar eerst solliciteren. Ga proberen ieder uur een foto te nemen vanaf hetzelfde punt - eens kijken of ik de door de dag heen fluctuerende massa in beeld kan brengen.
. Klik voor vergroting . Klik voor vergroting . Klik voor vergroting

Woensdag 03 maart 2010: De hond Pluk: Geheime Wunderwaffe

. Klik voor vergroting Pluk is ook vandaag een publiekstrekker van belang, maar nog steeds niet te koop! We worden door Longboat schipper Marc van R. geadviseerd om nog meer aandacht te trekken door fok en grootzeil ook bij te zetten, als Drascombevarende pur sang staan alleen de buiskap en de druil als lagen we ergens voor anker te ontspannen. Woensdag vaart Drifter na dit gratis consult minstens op fok en druil.

Ongelovelijk maar waar - zelfs op Hiswa burelen wordt dit blog gelezen en geprezen zo bleek uit opmerkingen van de immer aimabele Buitendienst Promotor Hans van Gelder.

De kuip en kajuit zijn de hele dag goed gevuld, het is ook duidelijk drukker dan gisteren. Tegen het eind van de dag wordt het erg gezellig in de kuip van Drifter als de belangstelling tot aantrekkelijke hoogte stijgt. Slechts één van de dames (moeder de vrouw) wilde na afloop met de standbemanning mee uit eten in Brasserie Richard aan de Scheldestraat, een aanrader.
. Klik voor vergroting

Dinsdag 02 maart 2010: Opening

. Klik voor vergroting
Als de deuren om 0800 openen is er nog ruim tijd voor de drommen binnen gelaten worden. Inderdaad, koffie met broodjes en zelfs een welkoms sms van Uw Hiswa Team voor de vroege standhouders. Vandaag en morgen zijn de ANWB voordeel dagen (twee voor de prijs van één) waar velen hun slag mee geslagen lijken te hebben. Om 1100 is het dringen geblazen voor de ingangen en even later gezellig druk ook op het Dinghy & Daysailers paviljoen. Captain Chris en zijn hond Pluk helpen op de Drascombe stand, Pluk blijkt vastgeketend aan Drifters‘ zwemtrap een ware publiekstrekker.

Dan is er commotie en röring, Yacht Vision het tv magazine maakt opnamen en heeft de Romilly tot doelwit gekozen. De flessen champagne knallen nog net niet als het echtpaar - na gedegen onderzoek - haar keuze bekend maakt: (tromgeroffel...) een Romilly sloep.
De diep zwart glanzende Deben Lugger (John Watkinson's Drascombe Driver derivaat) met bruine zeilen staat voor het Zeilen Paviljoen te pronken op speciaal voor het schip ontwikkelde trailer.
. Klik voor vergroting . Klik voor vergroting . Klik voor vergroting


Het is zo vijf uur als de hallen wat leger worden, tot dan toe steeds goede aanloop bij Drifter gehad. De nieuwe fotokaarten vinden gretig aftrek en meerdere geïnteresseerden in de kajuit mogen begroeten. Opvallend dat een aantal zeilers de Gunter Lug tuigage als 'opvallend vernieuwend' bestempelen, dat hadden ze nog nooit gezien en dus kunnen we de ode aan de druil weer eens zingen. Leuk om te horen dat het Hiswa blog goed wordt gelezen en gewaardeerd, iedereen heeft het er over, degenen die er niet over beginnen denken dat Drifter spiksplinternieuw van de werf komt!

Maandag 01 maart 2010: Poets je d'r niet doorheen?!?

. Klik voor vergroting De DN afwerkploeg is niet de vroegste maar weet dan wel van doorwerken en scoort steevast als laatste die vertrekt. Kantoor voorbereidingen zijn ook belangrijk, daar is de ochtend voor want geen zin in files en na vandaag twee keer terugkeren voor vergeten zaken (de stand-sloffen en een koerier die voor de deur staat met benodigdheden) te 1500 in Hal 1. De spots branden en dat geeft alle schepen meteen een feestelijk aanzien. Ook de Engelse Deben Lugger (een van een Drascombe Driver getrokken plug, zonder de bilgeplates maar met gepimpte dek layout en hitek tuigage) is het vandaag nog toch gelukt door de volgebouwde hal tussen de stands door naar haar plek te laveren.

We kijken alles nog eens na, ook onder de kajuit denningen, de bakskisten, de kuip vloer krijgt haar laatste beurt (vanaf nu alleen nog entree met sloffen aan!). Kajuit en kuip worden definitief ingericht met de in Drifter ruim voorradige, smaakvolle kussens. Dan weet iemand toch nog wat te doen, de Brasso komt - hopelijk voor het laatst - uit de bakskist want ‘brons corrodeert vanaf het moment dat je het gereinigd hebt.’

‘Poets je der niet door heen?!?’ schalt het in plat Amsterdams vanuit een laatste hoogwerker maar nee, zover komt het niet. Om 1700 worden alle hallen rigoureus ontruimd en komen de echte schoonmakers er in. Volgend jaar hen eens inhuren? Morgen staan hopelijk de croissants en verse broodjes (in 2009 'U aangeboden door uw Hiswa team') vanaf 0900 gereed bij de standhouders ingangen, vette handen wassen voor je Drifter nadert!

. Klik voor vergroting . Klik voor vergroting
We zijn tevreden over het resultaat en zien ook Amsterdam RAI - RAI Exhibitions product manager Kim Verlegh en haar stagiaire redelijk ontspannen het resultaat van hun Dinghy & Daysailers World inspanningen in ogenschouw nemen. Alleen de tekst op de beachflags (...) is weer o zo Hiswa: Daysailers: Het ultieme zeilgenot. Hoeveel marketing en promotie managers zullen zich daarover in urenlange rookvrije bijeenkomsten het hoofd gebroken hebben? Vast minder dan over het besluit tot afschaffing van Smis' Zeehistorische Hut. We zullen zien!

Zondag 28 februari 2010: En nu wachten + Uitslag

Terwijl het buiten stormt en stortregent lijkt de DN crew de enige die nog aan het werk is. Puntjes op de i waarschijnlijk of Piet Lut is nooit tevreden! De buiskap is door zeilmaker Jan van Aerosails fris gewassen, geïmpregneerd en gereed voor het komend seizoen, de verse tuigage van Drifter wordt nog een keer nagelopen en het lopend want ingeschoren, de nieuwe Yamaha 6pk vier takt buitenboordmotor passend afgehangen nadat de motorsteun geburgessed is en het hele schip wordt in de Teflon Wax Sealer gezet en tenslotte afgedekt. Op zondag wordt namelijk alle bouwrommel opgeruimd het resterende tapijt voor de looppaden gelegd. Dat geeft een hoop stof en heeft ons werk in het verleden weleens goeddeels ongedaan gemaakt.

De kaarten actie van Drascombe Nederland is een hit want binnen no time zijn alle tien de toegangsbewijzen vergeven aan zowel Drascombe varenden als overige geïnteresseerden.

De winnaars zijn:
  • De heer E. Oosterhof
  • De heer W. Schulpen
  • Marc van Hemert
  • Janko Lindenbergh
  • Gert Schouten
  • Reinier Willems
  • Elly en Ronald Dingemanse
  • Vincent Bouschoten
De winnaars hebben hun prijs inmiddels ontvangen.
We wensen hen veel plezier op de beurs!
. Klik voor vergroting

Zaterdag 27 februari 2010: Afrondende schermutselingen

Eerst bewonderen we de prachtige Romilly van Nigel Irens (bijna een copie van Green Ocean Yachts' Brendan), inclusief intelligente - maar nogal bewerkelijke - toilet voorziening en elektrische aandrijving. Het leukste echter is de speciale tender die, behalve dat ze in de kuip past, als zeil tuigage de druil van het moederschip gebruikt!

. Klik voor vergroting . Klik voor vergroting

Drifter blijkt nu het allerlaagste schip op het Dinghy & Daysailersworld paviljoen. Naast haar staat een schip dat je bijna met een lift moet bestijgen, hoogtevrees, de Noordkaper 22 met inboard diesel ter stuurboord zijde valt duidelijk meer in de smaak maar toch aanmerkelijk hoger, breder, zwaarder en... mist een zeil.

Vincent met zijn grafische achtergrond kan zich helemaal uitleven op het - tijdelijk - bestickeren van Drifter, hoewel na het verwijderen van Drascombe en 22 haar naam gehandhaafd zou kunnen blijven.
. Klik voor vergroting . Klik voor vergroting . Klik voor vergroting

Vrijdag 26 februari 2010: Voorlopige indeling standbemanning + KANS!!!!

De stand bemanning is inmiddels ook ingedeeld als volgt:

din 2 maart Chris Vandenbroek Coaster schipper met internationale ervaring, van de Morbihan tot West Schotland en Denemarken tot alle wadden prielen.
Michel Maartens
(alle dagen)
Coaster Yraida sinds 1993, rondt Elba, Corsica, Isle of Wight, Mull, Isle of Skye, Eilean Shona, Texel, Rottum en - maar echt veel vaker - de Huizerhoef. Favoriete droogvalstek het Posthuiswad onder Vlieland, voor alle Drascombe wadden route suggesties.
woe 3 maart Chris Vandenbroek de praktijk van het varen met de hond Pluk als vaste opstapper aan boord van Coaster Olle.
Ellen Majoor enthousiast Drascombe zeilster, vaart binnen en buitengaats met Scaffie, Dabber, Longboat, Gig en Coaster.
don 4 maart Erwin Prins scheepstimmerman en alleskunner bij Drascombe Nederland. Onder meer verantwoordelijk voor de totale inbouw van de geëxposeerde Drifter 22 Drifter.
Antoine Maartens Drascombe familie zeilen. Zonder motor met Navis Longboat werden weddenschappen afgesloten op de duurzaamheid van zijn huwelijk, mede door upgrading naar Gig The City of London is zijn gezin nog steeds bij elkaar en vaart ook nog steeds daadwerkelijk samen!
vrij 5 maart Erwin Prins ook basis technische Drifter 22 inbouw waarna eigenaren de schepen zelf aftimmeren en tips voor refits van Cruisers en Coasters
Antoine Maartens organisator van het vermaarde Traditionele Winter (Wadden) Weekend dat hij het liefst jaarlijks begin november in een open Drascombe vaart, echter, soms ook in een Coaster en in 2009 zelfs in Drifter 22 Bolitho 10
Gijs van Kemenade Lugger varen in Griekenland en hoofdredacteur van de Berichten aan Drascombevarenden
zat 6 maart Antoine Maartens
Willem Willems trailer-sailer van de eerste Drifter 22 Dulcibella. Zwerft samen met Greetje sinds 2007 over Nederlandse en Duitse wadden, Denemarken, IJsselmeer en Randmeren. Europa is zijn vaargebied, plannen voor Schotland, Griekenland (2011) en Kroatië(2012) krijgen steeds meer vorm.
Mylène Blok mee varen op een Coaster, culinair Drascombe wonder, zeevast tot Beaufort 8 - wind tegen stroom - in de Zoutkamperlaag, overnachtingen op lagerwal, verjaardag vieren in Terschellings Vierde Slenk. Gezegend met de ideale Drascombe maten en een onverwoestbaar goed humeur.
zon 7 maart Antoine en Michel Maartens
Nicola Offergelt, Thijs en Marnix
leven met een bootjesgek, als moeder en kind mee op vakantie in een open Dras.

Voor de eerste tien belangstellenden stelt Drascombe Nederland entree kaarten inclusief openbaar vervoersbewijs beschikbaar.
Mail onder vermelding van uw naam, adres en woonplaats en de kaarten worden u vandaag nog toegezonden! First come, first serve en over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd!

Donderdag 25 februari 2010: Naar Amsterdam

Het viel gelukkig mee vandaag... Er zijn nog vier dagen om alles helemaal spic en span voor de show te krijgen en dat moet lukken.

Woensdag 24 februari 2010: Laaste loodjes

Nog een dagje en dan op naar Hal 1, het nog op te bouwen Dinghy en Daysailers world paviljoen, stand D (de Drifter 22 herkent u inmiddels waarschijnlijk wel!) in het RAI Europacomplex. De laatste loodjes, alles wat we nog op de werf kunnen doen is meegenomen want het opbouwen van een beurs is varkens werk. Het tocht constant want alle deuren staan tegen elkaar open om de schepen en dieselende trucks en kranen binnen te laten, het is stervenskoud, de toiletten zijn afgesloten, water is er niet en 220V alleen als je dat maanden van te voren in tig-voud hebt aangevraagd. Gelukkig is er een koffie machine waar - als je mazzel hebt - voor 5,- euro nog een lauwe bak getapt wordt, geen mens te bekennen. Veel standbouwers leven in caravans die in de hallen staan, zo trekken ze van beurs naar beurs door Europa. Zowaar net een artiestenwereld, op de bühne glitter en glamour maar daarachter staan ook Jan Smit en Jolante zich om te kleden in de bezemkast tot het doek dinsdag 2 maart te 1000 opent en de spots het brons en teak laten schitteren.

Enfin, polijsten, poetsen, waxen, sealen met teflon en de kajuit van Drifter uitlikken. Om het bronspoetswerk te beschermen is al het resterend beslag ingepakt terwijl Vincent vaardig en onvermoeibaar de poetsmachine hanteert.
. Klik voor vergroting

Maandag 22 februari 2010: Wassen, spoelen, wassen, spoelen...

. Klik voor vergroting Vanochtend zijn alle schuurwerkzaamheden afgerond, de antifouling zat natuurlijk al, al het tape is verwijderd, het hele schip is uitgeruimd en gereed voor wasbeurt buiten. Het regent zacht Goois water in aanzwellende hoeveelheden dus dat helpt. Vincent is doorweekt maar als Drifter weer naar binnen gaat is het resultaat samen met het glimmende brons een moral boost! We hebben nog twee hele dagen (en nachten) voor ze donderdag op weg naar Amsterdam gaat. De hoop is elk jaar weer dat dat over een droge weg kan maar de vooruitzichten zijn nou niet bepaald top. Dan kan je daar aangekomen namelijk weer beginnen!

Erwin arriveert met de basis waar Drifter op komt te staan - alsof ze drooggevallen op het wad ligt - en met het schijnbaar Olympisch bordes waar de bezoekers mee in het schip kunnen klimmen. Hier kan ook van alles in opgeborgen kan worden. Van stofzuigers tot poetskatoen, Bromptons, brochures en visitekaartjes.

DHL brengt ook de proefdruk van de nieuwe Difter 22 foto kaart. Daarop Dulcibella van Willem en Greetje Willems in het Robbengat onder Texel tijdens de Hemelvaart Wadden Tocht 2009 met (als je erg goed kijkt) op de achtergrond de net droogvallende Steenplaat. Zowel Erwin als Vincent zijn het gelukkig volmondig met de foto keuze eens. In de achtergrond staat Drifter Joannna op de bok te wachten staat op haar overhaul.

Woensdag 17 februari 2010: Antifouling dag

. Klik voor vergroting Ben vrij bijtijds op de werf om weer aan de slag te gaan. We overleggen wat we nu verder gaan doen. Het op de grond plaatsen van de boot / bar concept heeft nu echt wortel geschoten en daarom kunnen we nu ook een aantal dingen anders organiseren. Eerst zou de antifouling pontificaal in beeld zijn omdat de boot op de trailer zou staan. Omdat ze op de grond komt te staan, is het nu niet meer iets waar de hele tijd tegenaan gekeken gaat worden. Dat werk kan daarom naar voren worden gehaald zodat Drifter van de hoge bok af kan waardoor afronding van het hardhout- en bronswerk (ja ja!!) op handiger hoogte gedaan kan gaan worden.

Maar voordat we aan de antifouling kunnen beginnen moeten we eerst de bodem wassen met een doekje om daarna nog even die kleine maar fijne valkuil passeren die afplakken heet. Ongetwijfeld ben ik de enige op het westelijk halfrond die dit een moeilijk werk vindt maar dat zij dan maar zo. Dex en ik zijn dik anderhalf uur bezig om het tape goed op de boot te krijgen - zodanig dat het goed aangedrukt is en strak op de afscheiding waterlijn - antifouling komt te zitten. Een zeer fout gevoelig werkje dat de beleving en het aanzicht van het schip zeer kan beïvloeden. En ook al staat ze "op de grond" het moet nog steeds foutloos worden gedaan. Na het wassen en afplakken nog een dubbele laag tape snel boven het afplak tape gezet om onvolkomenheden of eventuele afschieters op te vangen.

Al met al lukt het me twee lagen aan te brengen. Dit met inachtneming van de droogtijd die de handleiding voorschrijft. Het zit er snoerstrak op. En dat blijkt ook wel als ik het tape weghaal - aandrukken van het tape met een nagel in de afscheiding waterlijn - anti-fouling helpt echt. Met deze antifouling kan Drifter langere tijd op de trailer doorbrengen voor ze te water gaat, bij andere soorten is deze periode vanaf aanbrengen soms maar twee weken. Rekening mee houden anders moet je alles weer opschuren om de werkzame stof nogmaals te activeren!

Hierna is iedereen vrij happy want het is eindelijk een werkje dat kan worden afgestreept.

Maandag 15 februari 2010: media dag 2

Vanacht bedacht hoe ik de media pagina definitief wil hebben. Had al een sneak preview aan een aantal mensen laten zien en nu DrasTuBe in het leven geroepen. Ik plaats alle filmpjes die we hadden en de vier nieuwevast op YouTube en embed daar een groot deel van deze pagina. Maak een melding op het Engelse forum en dat levert meteen veel hits op - leuk om te zien.

Nu kunnen we mensen niet een filmpje tijdens de beurs laten zien (detail: nog even een tv kopen...) maar hen ook naar de site verwijzen zodat ze ook thuis kunnen kijken. Denk zelf dat DrasTuBe te onthouden moet zijn als titel voor de pagina. En zo blijkt sluikreclame toch ook weer het nuttige en het aangename te kunnen verenigen. Bovendien blijken we nog echt karre vrachten bewegend beeld te hebben - zowel van Johan als ook wat Drascombe varenden qua patet orbis hebben ingebracht. Hartstikke leuk is o.a. het Otter blog. Colin Watt heeft in 16 filmpjes een verslag gemaakt van de restauratie van zijn houten Longboat Otter. Ik heb die aan elkaar geknoopt in een afspeellijst en ook de site beschikbaar gemaakt - echt superleuk!

Zondag 14 februari 2010: media dag 1

Eigenlijk schrijf ik dit al te laat maar ik ben te druk geweest met andere dingen, die overigens wel met de Hiswa te maken hadden. Johan Snijders heeft tijdens de laatste hemelvaart tocht en de cruise naar Varel uitgebreid gefilmd. Dat heeft heel veel materiaal opgeleverd van allerhande Drascombes maar het materiaal is ook gelardeerd met beelden van de Drifter 22 - en dat zien hiswa gangers natuurlijk graag. Daarnaast heb ik op YouTube ongeveer tachtig filmpjes gevonden met Drascombe beelden.

In mijn ongelovelijke wijsheid als webmeester ad interim van de ElectroBaD had ik besloten het onderdeel Filmpjes te schrappen. Even had ik DrasTV in het leven geroepen maar dat vond ik ook weer niet goed (gedraai...)

Ik zal niet beschrijven wat ik allemaal geprobeerd heb om de 10 minuten filmbeeld in 100Mb schijf ruimte te proppen maar wel kan ik melden dat het ook in 2 Gb mag. Als ik dat nu wat eerder had gelezen had me dat bijna een dag gescheeld. Moeilijk vind ik ook het maken van de juiste knip in een filmpje - het gedeelte over de Hemelvaarttocht gaat direct over in de film over de tocht naar Varel - waar dan de een over te laten gaan in de ander?.

Al met al kom ik uiteindelijk weer uit op een linux programma dat Avidemux heet en eigenlijk een soort filmbijl is. Het geeft me de mogelijkheid geeft filmpjes te splitsen en zo on-line te zetten. Werkende wijs ook meteen de DVD getest of die het op onze apparaten doet. Mochten we dan besluiten tot het gebruik van een groot beeldscherm op het voordek, dan is dat in ieder geval maar klaar. Tegelijkertijd hebben we dan ook iets om mensen meteen naar te verwijzen en dat grotendeels ook nog voldoet aan de door mij gekoesterde mythe dat het altijd mooi weer is waar wij varen. En last but not least bevat het ook nog flink wat Drifter 22 beelden. Gelukkig komen de andere typen ook goed in beeld brengt en is er ook wat actie te zien. Stewart vindt het ook mooi laat hij weten.

Om 15:30 uur op het ijs bij Lakeland, Monnikendam. Thijs, Mar en ik gaan eerst langs het ijsschuiten kampioenschap - fantastisch werkelijk. Dan rijden we door naar Marken. Ik kan de jongens helemaal niet meer bijhouden - roept Marnix naar mij: "Je moet gewoon één worden met je schaatsen pap, daan gaat het veel beter". En bedankt... We volgen de dijk naar het Markermeer en slaan bijna bij het einde af naar Volendam. Daar rijden op een meter of vijftig van volledig open water. Echt druk is het niet en ik rijd zonder priemen of een langge lijn bij me - beetje dom van mij. Het begint donker te worden. Op Volendam stoppen we even maar het is nu echt heel rustig en de schermer zet in. We rijden voor de wind terug naar Lakeland. Marnix heel grappig: "kijk deze boei drijft nog gewoon" en inderdaad hij kan de groene ton gewoon heen en weer doen in het water. Her en der is er een klein gaatje waar het goed vissen in zou zijn. Misschien tijd om toch maar huiswaards te keren. Op de terugweg door het riet ga ik nog tot aan het scheenbeen de modder in. Een werkelijk fantastische tocht en echt leuk met die gozertjes zo op pad te zijn.

En onderwijl in Huizen schuurt Dex (k)noestig door aan het hardhout - we komen d'r wel:
. Klik voor vergroting . Klik voor vergroting . Klik voor vergroting . Klik voor vergroting

Vrijdag 12 februari 2010: iroko dag 2

Dit was de dag van 2% inspiratie en de 98% transpiratie, misschien wel 99% transpiratie.

Vanmorgen op tijd op de Ambachtsweg. Voortschrijdend inzicht leidt tot de volgende behandelmethode van het afgetobte iroko:

. Klik voor vergroting Voorbereiding:
  • Afplakken met PVC tape - beschermt het polyster tijdens het schuren en het schoonmaken
  • Ontvetten met thinner - pas op met gebruikte doeken
En vervolgens schuren:

Machinaal:
  • korrel   40: al het vuil eraf, zwarte vlekken weg, kalk afzetting weg
  • korrel   80: afvlakken schuurkrassen
  • korrel 120: afvlakken schuurkrassen
  • korrel 180: afvlakken schuurkrassen
Handmatig:
  • Korrel 120: Met de nerf mee ter voorbereiding van impregnerings middelen
  • Ontvetten met thinner ter voorbereiding van behandeling met International Teak Oil, Owatrol, Burgess etc. naar wens
Nu probeer ik altijd de juiste dingen meteen goed te doen maar dat is in dit geval dus niet gelukt. En dat blijkt eens te meer als ik een 1000 watt bouwlamp op het werk zet. Vandaar deze aanvulling:
  • Zorg voor overmatig licht - dan vallen onvolkomenheden dubbel op
. Klik voor vergroting Deze hele methode wordt mij uitgelegd aan de hand van een handleiding die Werfmeester Erwin Prins achter op een Festool Delta schuurpapiertje heeft geschreven. Dan weet je weer waar je bent (en wie je bent: jongste bediende in de sub-afdeling slijp en polijst werken - maar in mijn geval met liefde en groot plezier) Enfin: niet gedraald aan de slag. Als gezegd blijkt dat Dex en Erwin volledig gelijk hebben en dat verzacht mijn ongeduld (altijd al last van) aanzienlijk. Ik raad iedereen die zijn bootje tegen een topprijs wil verkopen aan deze hardhout behandel methode te onthouden - succes gegarandeerd. En wat een succes - het iroko is weer orgineel geel. Ben benieuwd hoe dat wordt als de olie er op zit - eigenlijk zonde.

Na de lunch begin ik aan stuurboord. Dat gaat sneller want ik weet nu beter waar ik op moet letten. . Klik voor vergroting Langzamerhand ontstaan ook de ideeën hoe Drifter neer te zetten tijdens de beurs (op het Dinghy & Daysailor Paviljoen - plek D voor Drascombe Nederland). Lijkt een goed idee om de boot dit keer eens niet op de trailer te zetten. Dat bespaart veel werk (trailer halen/afstellen + trap bouwen) maar is bovendien ook erg leuk omdat de drifter 22 precies zo hoog is dat je er als een soort bar aan kunt staan. Nou ben ik zelf niet zo'n barhanger maar tijdens het TWW 2009 bleek dat vele anderen dat wel degelijk wel zijn. En dat lijkt een trend waar op ingespeeld kan worden.

Help Michel nog met wat ander onderhoud zodat we volgende week weer verder kunnen, bekijk zijn nieuwe wagen en de ruimte waar we kunnen gaan lakken - daar moet nog wel het één en ander gedaan worden om het stofvrij te maken.

Ik rond de dag af met een gezellig diner bij mijn ouders en dan weer snel naar huis want Thijs moet om 20:00 uur vanuit Edam in Amsterdam naar een feestje worden gebracht.

Volgende week dinsdag of woensdag of allebei weer verder. We gaan de olie op de beurs doen, wanneer de boot al in Amsterdam is. Voor nu hoeven we alleen nog het schuurwerk en het wassen en in de was zetten te doen. Als het goed is heeft Michel volgende week andere (lees ongebruikte) rondhouten en zeilen van Lytse Vilja uit Terherne. Zo niet, dan denk ik dat ik nog wel even aan de lakkerij zal moeten.

Woensdag 10 februari 2010: hardhout dag 1

Ik schrijf dit stukje om 21:46 uur - Marnix is net in bed, Thijs is met Duits bezig, we drinken thee met stroopwafels.

Ben behoorlijk gebroken. Mijn huismannen-lijf is duidelijk niet gewend aan lang schuren met de Festool Delta. Maar eigenlijk is de dag vooral besteed aan voorbereiden van dat werk. En dat is eigenlijk bij alle boten werkjes wel zo. Ik denk leuk het hout te gaan verwennen maar de meeste tijd gaat zitten in voorkomen van beschadingen als gevolg van die verwennerij. En dat zijn dan de volgende maatregelen... De tijd gaat, het graf gaapt en nergens is redding - dat gevoel als het alweer half drie is en er toch nog iets wordt gevonden dat ook moet worden afgeplakt... Helaas blijkt dat ik nog drie elementen van mijn brons werk ben vergeten. Dat moet ik nog even recht zetten, maar dat komt nog. Gelukkig werk ik in een prettige omgeving waar dit soort ommissies vooralsnog met de mantel der liefde worden overdekt. En vergeet niet dat wij dit allemaal doen om personen op oog- en neus hoogte de juiste non-verbale informatie over onze bootjes en ons zelf toe te wuiven: wij houden van deze bootjes, wij hebben er een hoop aandacht aan besteed en we zullen er alles aan doen om ze zo mooi mogelijk ogend en zo bootachtig mogelijk ruikend (die teak olie geurt namelijk echt heel prettig) aan u te geven.
. Klik voor vergroting . Klik voor vergroting
Uiteindelijk op 40% van het werk gekomen. Vrijdag aanstaande verder. Dan zal het iroko wel geschuurd zijn en misschien ook wel voor een deel geolied. Dan zijn er voor mij nog vier besteedbare dagen over voordat de boot naar Amsterdam moet. Zou moeten lukken want ik ben niet de enige die aan Drifter kan werken. Vrijdag aanstaande weer verder.

Al met al kon ik pas na een late lunch starten met schuren. Dik ingepakt met neus- en mondkap (want schuurstof van iroko is giftig) en met gehoorbescherming want Delta en stofzuiger zijn bepaald luidruchtige apparaten.

Best tevreden met het resultaat - het grijs is nu aan één kant (bakboord, maar voor de kijker rechts) weg, terwijl dat er aaan stuurboord nog duidelijk zit.

Maandag 8 februari 2010: Brons dag

Langzame start en stop achter een ongeluk op de A10. Rond 09:30 uur in Huizen. Even bijpraten met Dex, alleenstaand vader van twee opgroeiende kinderen en betreuer van een ingewikkelde vrouw - over Chinese hondenwacht gesproken!

De laatste keer dat ik uitgebreid brons poetste was voor Coaster Brandaen - dat is inmiddels vier jaar geleden. Ik herinner me een poets sessie van 23:30 uur tot ongeveer 02:45 in de ochtend met belangstellende V-speldjes mannen in een ijskoude, donkere Rai Amstelhal - sommige dingen zijn inderdaad pas na afloop leuk.

Dex is niet zo van de elbow power, hij is meer van de electric power en samen vinden we een veel snellere manier om ter zake te komen. De hoeveelheid brons is dan ook groter, maar niet veel. Daar staat tegenover dat het brons op Drifter dan ook meer geoxideerd, hier en daar zelfs al groen is. Met een mix van polijspasta, Brasso en een poets machine weet ik de boel wel weer glimmend te maken maar dat geeft enorm veel viezigheid op de gelcoat. Dus maar weer gestopt en afgeplakt - hetgeen ongeveer evenveel tijd kost als het poetsen zelf.

Al met al een kleine dag werk om het brons te laten blinken. Geen probleem - het is voor de Hiswa. Woensdag verder met het hardhout.