Tarka op de rand van 1812

Al voor het tweede jaar varen we in de weekenden en de avonduren met onze Coaster Tarka (ex Julia), voornamelijk op binnenwater. Vorig jaar twee keer naar Schiermonnikoog, dit jaar een hele week naar het Nederlandse en Duitse wad. Dat alles zonder ook maar een woord in de Berichten aan Drascombevarenden, daarom tijd voor een kort verslag van deze laatste reis.

25 juli 2009

Met boot en trailer naar Lauwersoog, geen nieuwe kaart gekocht, wel een nieuwe Vaarwijzer de Waddenzee. We vonden de vorige uitgave uit 1979 wat gedateerd. Boot te water, auto geparkeerd en een wandeling met kibbeling gemaakt. We besluiten naar het oosten te gaan, richting Noordpolderzijl, daarna zien we wel.

26 juli 2009

Om 0930 door de sluis en stuurboord uit tussen de platen met zeehonden door het Lutjewad. Geen fluitende granaten, de zwaailichten op de palen van het schietterrein branden vandaag niet. Op het Hornhuizerwad lopen we vast ter hoogte van LW20/LW22, gelukkig komt er nog wat water bij... Na een stuk zeebodem te hebben geschoffeld gaan we door naar het geultje richting Noordpolderzijl. Er is in de haven en de geul gebaggerd, de prikken staan al bijna goed. In de haven vallen we met laag water net niet droog, er verschijnen imposante modderhellingen aan de overzijde. Dit jaar wordt er geen havengeld geheven hetgeen resulteert in een volle haven. Het Zielhoes aan de binnenkant van de dijk is een must, tevens de enige voorziening.

27 juli 2009

Omdat we er toch nog niet uit kunnen eerst koffie in 't Zielhoes. Noordpolderzijl. Klik voor vergroting De serveerster handelt een calamiteit af, er is een hert gesignaleerd op het wad, of er een boot gestuurd kan worden. Het is op dat moment laag water, en, voor de duidelijkheid, 't Zielhoes is een café-restaurant. Het telefoontje komt van een motorboot, zelf drooggevallen.
Om 1300 de haven uit, drie uur voor HW Eemshaven, is te doen. Richting Borkum vandaag, helaas aangekomen in het Ra wel kruisen. Vanwege de wegvallende wind en de donkere luchten achter ons trekken we de motor aan. Dwars over de Meeuwenstaart en de geul de haven van Borkum in. Als we om 1620 vast liggen gaat het direct regenen.

28 juli 2009

Eerst fietsen gehuurd en boodschappen in het dorp gedaan: reserve gasblikjes, een afwasteil en de nodige aanvullingen op het menu. Om 1400 de haven uit richting Juist met ZW4. Het wordt een prachtige tocht door het Wattfahrwasser onder Borkum door, via de Hornsbalje, onder Memmert en via de prikken naar de haven van Juist. De haven is net vernieuwd en uitgebreid, echter nog steeds droogvallend bij LW.
Bijzonderheden van deze haven: Diepstekende schepen vallen voorin droog, de niet diepstekende schepen (zoals de onze) liggen achterin en drogen daar ook uit. Verder wordt hier bovenop het havengeld 3,- euro p.p. Kürbijdrage geheven. Daarvoor krijg je een koude douche in het toiletgebouw zonder dat hiervoor verder muntjes moeten worden ingeworpen. Het is wel een prachtig eiland, geen auto’s en veel vriendelijke mensen.

29 juli 2009

Omdat er in de middag geen wind meer zal zijn vertrekken we vóór 0900 met nog drie uur afgaand tij te gaan. Er is al veel wat weg en we lopen dus ook schrapend vast, vlak voor het einde van de prikkenstraat. Met veel gedoe raken we toch weer los en leggen het laatste stukje naar diep water af met de motor in de 'strandstand', een stukje omhoog geklapt. Behalve twee vissers komen we de hele tocht naar Greetsiel niemand tegen. Wat een supertocht, kruisend naar het zuiden tussen de steeds droger wordende zeebodem. Bij Leysiel is het water dan ook echt op, lunch, een uur later is de sluis bereikbaar en schut ons naar binnen. In Greetsiel vinden we een prima plek in de jachthaven van Segelclub Greetsiel, niet duur, prima voorzieningen.

30 juli 2009

Lezen en wandelen want 6-7 Bft.

31 juli 2009

Vandaag een lange dag, op naar Delfzijl. Vertrek om 0630 om met het laatste afgaande water het Doekegat te bereiken. Twee Duitse huurders van een Waddeninzicht Cruiser Longboat varen graag samen op, geen probleem natuurlijk. Vanwege de tegenwind en de tijdsdruk motoren tot het Doekegat. Daar gaat het aan de wind/halve wind richting Delfzijl. Onderweg zien we prachtig de scheiding van diep en ondiep omdat het water waar het de platen afstroomt en een hoek van 90 graden maakt naar de geul: onstuimige warrige golfslag. Hoewel stroom tegen toch voldoende voortgang. In het Zeehavenkanaal wijzen we onze Duitse medevaarders de sluis en gaan zelf op zoek naar een trailerhelling. Deze blijkt aan de binnenkant in de Farmsumerhaven te zijn.
De sluismeester maakt zichzelf onsterfelijk met de woorden 'Tarka, bent u die groene tweemaster?' Heerlijk om te horen via de marifoon, waarschijnlijk oefent men voor de windjammers bij Delfsail. Volgt trein/bus/auto naar Lauwersoog, trailer ophalen en retour Delfzijl, boot eruit en naar huis.

Het Duitse wad is uitstekend betond en erg rustig. De bezochte havens vonden we prima met goede faciliteiten. Met het Nederlandse Waddenzee Oostblad 1812 hebben we de hele tocht gedaan, dat-ie van vorig jaar was is niet hinderlijk geweest.

Roelie Meestringa & Peter Boon
Coaster Tarka