Herfsttocht

Coaster Rebel's Herfsttocht

Zondag 18 oktober 2009: overwegend 0 BFT, in de avond SSW 2-4 Bft.

Zeer pittige wind heeft ervoor gezorgd dat we later vertrekken dan gepland. Gisteravond aangekomen in Lauwersoog en in de boot op de trailer geslapen. Nu, om 0630 gaat de wekker, regent het gestaag, staat er geen zuchtje wind en is het koud. Omdraaien dus, en de slaapzak nog wat hoger optrekken.

. Klik voor vergroting Om half tien is het droog. Eten, douchen en bootje te water laten. We drijven de haven uit en ik maak mij geen illusies over te behalen doelen. Al lezend komen we op het bekende plekje waar elke Drascombe gaat liggen als hij de volgende dag vroeg door de sluis wil, bij jachthaven Noordergat aan de overkant waar het lekker ondiep is. Daar worden vele bladzijden Stieg Larsson doorgewerkt. Zonder wind volop in de zon zittend wordt het ene na het andere laagje afgepeld en zitten we zelfs even in blote bast. Soms dwalen de gedachten af naar de zeezijde maar ik zie in dat schutten geen enkele zin heeft.

Totdat... om kwart voor vijf de eerste rimpeling in het water zichtbaar wordt en de gevoelstemperatuur meteen tien graden daalt. Hoe laat ging die sluis ook alweer dicht op zondag, loopt de vloed al, wanneer wordt het donker, komen we daarna nog blinde tonnen tegen? Om 1730 worden we als enige geschut en om 1800 varen we met SSW 2, geholpen door de vloed oostwaarts. Ons witte toplicht brandt. Het is zo anders dan in de zomer, grijs, koud en leeg. Een vissersboot, de pont en ja... één zeil aan de horizon! We denken aan de nu lege haven van Schiermonnikoog en besluiten het wel aardig te vinden om daar ook nog even langs te gaan. Zijn de drijvende steigers al weg, varen de eilanders nog? . Klik voor vergroting



Inmiddels brengen wind en vloed ons in de Schildknoopen. Geholpen door de banken om ons heen kunnen we ook na de O11 het vaarwater blijven volgen. Aan het einde van het geultje lopen we vast. Na telefoneren, soep en brood, afwas, koffie en het opruimen is er voldoende water om het anker te lichten. Lauwersoog is fel verlicht, ook het dorp op Schiermonnikoog kun je zien, natuurlijk de vuurtoren en de blink van die van Borkum. Alleen waar wij heengaan is het met een bewolkte hemel en nieuwe maan pikkedonker. Bij een vorig bezoek aan het Willemsduin heb ik al eens op de gps gedrukt zodat we die positie nu aan kunnen houden. Om 2230 moet het roer eruit en begint het getob met mijn veel te korte stuurriem. Achterop zittend kan ik net mijn onverlichte kompas niet zien (de Sint verlanglijst groeit) en verlaat ik me op de gps. We lopen vast op een puntje zwaard en ik besluit dat we er zijn. Zwaard helemaal op, anker uit, rondschijnen met de lamp, ankertros volledig uitvieren, peilen rondom, opruimen en genieten! Inmiddels waait het SSW 4 en is het vrij hobbelig, maar dat duurt hier nooit lang. Lichte regen jaagt ons naar binnen.


Maandag 19 oktober 2009: SSW 4 met veel zon.

We ontwaken in frisse omstandigheden. Buiten straalt de zon en waait het prettig. Het water klotst al tegen de romp en van wandelen komt niks. Maar we houden ook niet van wandelen, zeker niet in die toch wat kleffe omstandigheden van het Willemsduin, dan is het op het Oerd toch een stuk prettiger recreŽren. Maar goed, Drascombevarenden doen nu eenmaal lyrisch over het "Willemsduin..."

Rondkijkend ontwaar ik een ijzeren paal op zo'n dertig meter afstand in de wind. We blijken net binnen het anders verboden gebied te liggen. De verbodsbordjes zijn er afgeschroefd maar de palen staan er nog. Lijkt me vervelend om in stikdonkere nacht tegenaan te varen maar aan de andere kant zal er ook niet teveel averij van komen. Dat risico hebben we bewust genomen. Nee, dan is het op het Oerd wel anders, er staat daar niet ver van waar wij in september ankerden een soort spoorbiels rechtop in het water!

Na het ontbijt wordt er gewikt en gewogen. Ook na de afvaart is de bestemming nog niet geheel bepaald. Uiteindelijk kiezen we vanwege de voorspelling van flinke wind uit zuidelijke richting voor het Pieterburenwad en laten we de optie 'zuid van Simonszand' varen. Het valt op dat korte afstanden en ruime koersen in dit jaargetijde favoriet zijn. Ook wordt er veel serieuzer nagedacht over ontsnappings mogelijkheden en een prettige thuisreis.

Het Pieterburenwad is een verrassing. We zijn wat te laat om dicht bij de kust te gaan liggen maar vanuit onze positie kan er best naar toe gelopen worden. Het verwachte slik valt mee en het lukt om met laarzen de wal te bereiken. Het dorp is echter nog ver dus beperken we ons tot gemoedelijke kout met een local op de dijk en keren terug naar het schip. Volgens de voorbijganger moeten we W van de rijsdammen gaan lopen, daar is het inderdaad lekker hard.

Dinsdag 20 oktober 2009: ESE 5-6 met veel zon.

Vandaag waait het harder, is het nog kouder en staat er een strak zonnetje. De grens van de voormalige sub-zero slaapzak is bereikt. Het schijnt dat de echte bikkels (of juist niet) in een luchtmacht slaapzak slapen, maar hoe kom je daaraan? Diezelfde bikkels tipten mij al eens de Coleman als enige echte thermosfles. Toen die in oktober uitverkocht was kochten wij een modieus ogende Sigg die volgens de specificaties zeker zo goed was als een Coleman. Ik hoor ze nog zeggen 'ga niet zitten modderen maar koop meteen wat goeds'. De volgende keer dus een Coleman.

Het tochtje dat volgt is magistraal. De wind waait hard uit ESE en wij moeten eerst een stukje WNW. Anker eruit en deinzend op de druil gaat het met een gangetje van twee knopen hard zat. Lekker in de luwte van de buiskap genieten we van het uitzicht. Plaatje schieten? Ach we hebben het een paar keer gedaan, maar solovarend op een leeg wad moet je wel een hele goede fotograaf zijn om er nog iets origineels van te kunnen maken. Gewoon analoog genieten en het later navertellen of opschrijven werkt toch het best.

Als de koers verlegd moet worden gaat de druil eraf en de buiskap naar beneden. We spuiten op de fok richting Lauwersoog.

Terug in de haven wordt er expres langzaam gelierd, afgetuigd en vastgesjord. Het afscheid van een mooi seizoen valt zwaar.

Elbert de Beus
Coaster Rebel
slowsailing.eu